וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל המתיחות: גול נבחר לנשיא טורקיה

שי אילן ויוני מנדל

28.8.2007 / 16:46

שר החוץ הטורקי ניצח היום בקלות בסיבוב השלישי לבחירות לנשיאות. בטורקיה החשש נע בין דיקטטורה צבאית לבין איסלמיזציה

הפרלמנט הטורקי בחר היום את עבדללה גול לנשיא טורקיה. גול, המשמש כשר החוץ, לא הצליח להשיג את הרוב הדרוש, שעמד על שני שלישים, בשני הסיבובים הראשונים של הבחירות. עם זאת, היום נזקק גול לתמיכה של 51% מחברי הפרלמנט בלבד.

ניצחונו של גול היה צפוי. "לגול לא תהיה בעיה לזכות ב-276 קולות מתוך 550 חברי פרלמנט", נכתב ברשת אל-ערביה המסקרת את הבחירות מאנקרה. במיוחד אמורים הדברים מפני שמפלגת השלטון, "מפלגת הצדק והפיתוח" בראשות רג'פ טאייפ ארדואן חיזקה את כוחה בבחירות שהתקיימו במדינה לפני כחודש. בפרלמנט הנוכחי חברים 340 פרלמנטרים ממפלגתו של גול ולכן ניצח בקלות.

הבחירות לנשיאות ומועמדותו של גול הציתו גל של חששות בטורקיה. הרפובליקה הטורקית, מאז המהפיכה שהנהיג אבי האומה מוסטפא כמאל אתא טורק, חרתה על דגלה את החילוניות. ניצחונו של עבדאללה גול, שמפלגתו היא גלגול של מפלגה איסלמית, גורם לרבים לחשוש משינוי פניה של טורקיה. אי לכך הוציא אמש הצבא פקודת-יום מיוחדת בחתימתו של הרמטכ"ל הטורקי יאסאר בויוקאניט.

בפקודה הודגש ש"הצבא יגן על המדינה מפני כל אלו שינסו לשנות את המבנה הדמוקרטי-חילוני שלה". תפקיד הצבא הוא להגן על אופיה החילוני של המדינה, ולא נהסס לפעול על מנת לבצע את תפקידנו".

גול הוביל את ההתקרבות לאירופה

עבדללה גול, בן ה-56 הוא פוליטיקאי שהשפעתו הפנימית בטורקיה נמוכה יחסית. לעומת זאת, במשך שנות שלטון מפלגת הצדק והפיתוח הוא הנציג הבלעדי והמקובל של טורקיה במערב. גול התחנך בבריטניה, דובר אנגלית רהוטה והוביל את מהלך ההתקרבות לאיחוד האירופי. יותר מכל היה רוצה גול להשלים את צירופה של טורקיה לאיחוד.

על כן, למרות החששות שהביעו מתנגדי האיסלמיזציה מכך שגול עלול לפגוע באופי החילוני של טורקיה, הדבר אינו סביר. גול אמנם נשוי לאישה לובשת רעלה, ותהיה לו זכות וטו על חוקים העוברים בפרלמנט, אבל הוא לא ירחיק במו ידיו את טורקיה מאירופה. גם התנגדות הצבא לא מעידה בהכרח על סכנה לדמוקרטיה הנשקפת מגול. בטורקיה לא רואים בצבא בהכרח גורם ה"מגן על החילוניות", אלא מכשיר דיכוי.

גול וראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאייפ ארדואן ומפלגתם הם היחידים בטורקיה היום המשמשים סכר מפני דיקטטורה צבאית. מסיבה זו הצטרפו למפלגת הצדק והשלטון אנשי שמאל רבים, שבשל אחוז החסימה הגבוה אינם מיוצגים בפרלמנט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully