וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה וחודשיים לחטיפת שליט: המו"מ מת

יוני מנדל

28.8.2007 / 7:44

היום מצויין יום הולדתו השני בשבי של שליט. הפלסטינים מאשימים את ישראל ולהפך, אך בשורה התחתונה: מאז השתלטות חמאס אין מגעים

גלעד שליט מציין היום את יום הולדתו השני בשבי בעזה. במהלך 14 החודשים האחרונים מאז נחטף, לא ידוע כמעט דבר על מצבו מלבד קלטת שמע אחת. גורמים רשמיים בישראל מצהירים לא אחת שהם נוקטים בכל האמצעים על מנת להשיבו הביתה. אבל האם באמת המדינה עושה הכל על מנת לשחרר את החייל החטוף?

מדבריהם של ארבעה אישים המצויים בנושא, ביניהם דובר גדודי עז א-דין אל-קסאם, דובר הכוח הביצועי של חמאס, ח"כ יוסי ביילין וגורם ישראלי המקורב למשא ומתן עולה תמונה קשה: ניהול לקוי של המשא ומתן מחד וחוסר רצון להידברות מהצד השני. המסקנה העצובה היא ש-14 חודשים אחרי החטיפה, ישראל וחמאס כבר לא מנהלים ביניהם משא ומתן על שחרורו של שליט.

שהוואן: "ישראל כבר לא מעוניינת לשחררו"

איסלם שהוואן, דובר הכוח הביצועי של חמאס, אמר לוואלה! חדשות: "גלעד שליט נמצא בעזה רק בגלל ההתעקשות הציונית. למיטב ידיעתי, ולפי מה שפורסם, התנאים לשחרורו היו ברורים מאוד מאז שנחטף. אני מוכן אפילו לספר שלמיטב ידיעתי הגופים המחזיקים בו היו מוכנים להתפשר בדרישות שלהם, אבל הממשלה הציונית לא היתה מוכנה לבוא לקראת החוטפים".

שהוואן מוסיף: "לפי הערכתי, גלעד יכל היה להיות בבית החל מחודש אחרי חטיפתו. אבל ישראל רואה רק צד אחד של המטבע, ולא מבינה שהפלסטינים לא יוותרו על גורל האסירים שנמקים בבתי הכלא של הכיבוש".

שהוואן אף מאשים את ישראל בשימוש ציני בשליט. "בחודשים האחרונים ישראל כבר לא מעוניינת בשחרור שליט ולכן אין מגעים. ישראל מנסה לפגוע בתנועת חמאס, ולפגוע בעם הפלסטיני תוך המשך המצור על עזה והמשך ההרג בעזה. העובדה שגלעד לא משוחרר ולא ישוחרר נותנת לישראל את התירוץ להמשיך ולפגוע בפלסטינים".

האם שהוואן באמת מעריך שממשלת אולמרט נהנית מהמצב בו חייל שלה מוחזק בעזה? "בהחלט כן", הוא עונה. "הם עושים בו שימוש פוליטי וציני. גלעד משמש עבור ממשלת אולמרט הכושלת תירוץ להמשך התוקפנות בעזה".

אבו עוביידה: "ישראל ויתרה על משא ומתן"

אבו עוביידה, דובר גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, זכור ממסיבת העיתונאים המאולתרת שהתקיימה בעזה ביום שחרור קלטת השמע. בראיון לוואלה! חדשות הוא אומר: האחריות המלאה על חייו ועל חירותו של החייל החטוף גלעד שליט היא על הממשלה הישראלית וההנהגה הפוליטית והצבאית של ישראל. אנו עם החי תחת כיבוש אכזרי, וזכותנו להגן על עצמנו. דרך ה'מוקאוומה' (המאבק המזוין) היא דרך לגיטימית ואנו משתמשים בה. החייל שליט נחטף מעמדה צבאית ולכן אין כלל שאלה על הלגיטימיות של החטיפה הזו.

"התנאים לשחרורו של שליט לא השתנו ולא עומדים להשתנות. יש לנו תנאים ברורים והם שחרור אסירים פלסטינים הנמצאים בבתי הכלא בישראל. אנו לא מתכוונים להתפשר לגביהם. ככל ששחרורו של שליט מתעכב, מספר האסירים שאנו דורשים יכול רק לעלות, לא לרדת".

לדבריו, ישראל אשמה באי-שחרורו של החייל ובניתוק המשא ומתן. "הדרך בה מטפלת ישראל בתיק שליט היא טיפשית ומגוחכת. גלעד היה יכול להיות בבית כבר לפני שנה, וכמוהו גם אסירים פלסטינים רבים. במקום זאת, ישראל בחרה לוותר על משא ומתן ולהשתמש בחטיפה של שליט כאמצעי לחץ על החברה הפלסטינית. הם חושבים שניתן יהיה ללחוץ עלינו להתפשר דרך האלימות, ולא במשא ומתן. עליהם לדעת שהסכם החלפת השבויים יושג רק במשא ומתן ולא בדרך אחרת. אנו לא נישבר מהאלימות".

ביילין: משהו דפוק במשא ומתן

ח"כ יוסי ביילין נרתם למאמצים לשחרורו של גלעד שליט אחרי שאביו של החייל, נועם שליט, פנה אליו בבקשה לסיוע. "בהתחלה הייתי אופטימי", אומר ביילין לוואלה! חדשות, "כי היה ברור שגלעד חי ושהוא בסדר וגם לא הייתה תביעה, כמו במקרה של החטופים בצפון, לקבל דבר תמורת הידיעה אם הוא חי או לא". אולם, לדברי ביילין, מאז הידרדר המשא ומתן והיום הוא תקוע. לפי ביילין, כיום "משהו דפוק במשא ומתן, בזה אין לי שום ספק".

לדברי ביילין, "גורמים שעוסקים במשא ומתן מעריכים שניתן היה לשחרר את שליט בשלב מוקדם יותר ובמחיר זול יותר מהמחיר העומד היום על הפרק. אני לא יוכל להגיד שיש הוכחה של מאה אחוז לכך, אבל אני מדבר על גורמים אמינים ביותר ששימשו כצד שלישי.

"ממה שידוע לי, היו גם הצעות על סדר היום ומהר מאוד ישראל שללה אותן בלי לתת הצעה חלופית. זה גרם לכך שלא יתקיים על ההצעות משא ומתן, וזה דבר בעייתי מאוד. משא ומתן לא יכול להתנהל ככה. אני לא טוען שבמשא ומתן צריך לקבל את כל התביעות של הצד השני, אבל הוא כן צריך להתנהל באופן אינטנסיבי. וזה לא קורה היום, ממש לא".

"מאז השתלטות חמאס על עזה, וזאת למיטב ידיעתי, אין משא ומתן על שחרור שליט". לדברי ביילין, לפני ההשתלטות, כשמצרים עוד הייתה מתווך פעיל, הייתה הצעה מצרית שלכאורה נענתה בחיוב על ידי חמאס ובשלילה על ידי ישראל. "אין בעיה עם זה", אמר ביילין, "אבל העובדה שבמקום להציע הצעה חלופית פשוט לא קרה כלום, ושהמשא ומתן נכנס לתקופה של כמה חודשים של קיפאון, זה דבר חמור ומסוכן מאוד".

ומה לגבי הטראומה ההיסטורית של ישראל בנושא החטיפות? "אחרי מה שקרה לרון ארד ישנו תמיד חשש שזה עלול לחזור על עצמו. אף אחד לא יכול להתעלם מזה. הרי היום היינו מוכנים לשלם בשמחה את המחיר שבזמנו, כשמצבו של רון ארד עוד היה ברור, לא הסכמנו. ולכן אני יכול לומר שאני מודאג מהטיפול ואני מקווה שהתסריט הגרוע ביותר לא יתרחש".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

גורם בכיר: אין כעת משא ומתן בגלל חמאס

למרות הטענות הקשות שהועלו כאן בנוגע לניהול המשא ומתן לשחרור שליט, ביקש גורם בכיר המקורב לנושא המשא ומתן לשלול את ההאשמות. בשיחה עם וואלה! חדשות הוא אמר כי ההאשמות כאילו שיקולים פוליטיים מכתיבים את שחרור שליט אינן נכונות. לדבריו, ממשלת ישראל התחייבה לשחרר אסירים והסכימה להיכנס למשא ומתן כולל לשחרור אסירים עוד לפני כשנה. הגורם ציין שייתכן שחמאס יתחזק בעקבות שחרור אסירים, מגמה שנוגדת את האינטרסים של ישראל, של פתח ושל המצרים, אך לדבריו, הדבר אינו מהווה שיקול, ואם יתרחש, זה יהיה לזמן קצר.

הגורם הישראלי מכיר את טענות הפלסטינים אודות אי רצונה של ישראל בשחרור שליט ולדבריו מדובר ב"תיאוריית קונספירציה". הגורם אמר עוד, כי כדי להבין את האמירות הפלסטיניות צריך להבין את הכוחות העוסקים במשא ומתן. דווקא המשך החזקתו בשבי של גלעד שליט הוא נכס עבור הזרוע הצבאית. ולפיכך נוח להם לתקוף את ישראל כאילו היא מעוניינת לשמר את המצב, כשבעצם לא כך הם פני הדברים.

הוא התייחס גם הטענות כאילו מחיר שחרורו של שליט עולה עם הזמן. לדבריו, בהתחלה דרשו החוטפים 1,400 אסירים מתוך רשימה מוכתבת מראש, ובמהלך המשא ומתן, עד אפריל-מאי, הגיעו להסכמה של שחרור 350 אסירים תמורת העברת שליט למצרים, ובשלב השני, אחרי שבוע, שחרור של 100 נוספים. הפלסטינים העבירו רשימה של 350 שמות, אך ישראל אישרה רק 40. הם נתבקשו לספק עוד שמות לאישור, אך לא עשו כן.

הגורם הבהיר שישראל לא תשחרר אסירים בכל מחיר. לדבריו ישראל לא תשחרר רוצחים או כאלו המרצים עשרות מעצרי עולם או מתאבדים. לשם ההמחשה, מדובר ברוצחים דוגמת אלו מהפיגוע במלון פארק בשנת 2002 ודוגמת הרוצחים מהדולפינריום. עם זאת, אומר הגורם שישראל מוכנה למשא ומתן, ומוכנה להיות גמישה אפילו בצורה קיצונית.

הגורם אישר שאכן חלה הידרדרות במשא המתן מאז כבש חמאס את הרצועה. לדבריו אין משא ומתן כי הזרוע הצבאית של חמאס לא מוכנה לקיימו. ישראל מקיימת מגעים עם מצרים, אך הזרוע הצבאית של חמאס לא מוכנה לעשות אותו הדבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully