וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתקפה על חופש הביטוי

ד"ר אפרים דוידי

27.8.2007 / 8:56

הניסיון להרחיק מפגינים מאירועים בהם משתתף ראש הממשלה, כביכול משיקולי ביטחון, מהווה פגיעה חמורה בזכות למחות ולהפגין

המחאה נגד הצעת התקציב לשנת 2008 החלה לפני כחודשיים, בהפגנה שהתקיימה בחיפה, סמוך למקום בו התקיים "פורום קיסריה". כמאה פעילים חברתיים הפגינו נגד הצעת התקציב ונגד הקשר בין הון לשלטון, ש"פורום קיסריה" הוא אחד מהביטויים הבולטים ביותר שלו. אלא שאף כלי תקשורת לא פורסמה ידיעה על ההפגנה, כי כל מקום בו מופיע ראש הממשלה אהוד אולמרט הופך מיידית ל"שטח מחאה הסטרילי".

אולמרט לא מצטלם ליד מפגינים, בייחוד לא יד מפגינים הבאים להבליט את מחדליה של ממשלת ההון בשלטון. מפגינים שמחו נגד התקציב בחיפה אמורים היו להפגין מול המלון היוקרתי בו התקיים הכינוס. המקום היה מגודר היטב, עשרות שוטרים יס"מ עמדו הכן בקרבת מקום ובידי המפגינים היה רישיון הפגנה כדין בחתימת מפקד המרחב. אבל דקות ספורות לפני תחילת העצרת המפגינים הורחקו כמאה וחמישים מטר מהמקום המיועד. לא עזרו התערבותו של חבר הכנסת מוחמד ברכה שנמנה עם המפגינים. אנשי המשטרה במקום סרבו להתיר את ההפגנה במקום בו מפקדיהם אישרו את קיומה, ואף הודיעו ש"בגלל הוראת משרד ראש הממשלה" אין לתת למפגינים להתקרב למקום הכינוס. "אולמרט לא אוהב שצועקים סיסמאות חברתיות ליד אוזניו" אמר אחד מקציני המשטרה במקום.

לא רק ראש ממשלתנו אינו אוהב ש"צועקים לו סיסמאות ליד האוזן". גם נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש אינו אוהב צעקות ומחאות בתוך "הפריים". זה לא מצטלם יפה, זה לא משדר נחישות. בסוף השבוע חשף ארגן זכויות אדם גדול בארה"ב, מסמך חשאי של הבית הלבן העוסק בהרחקת מפגינים מהנשיא. המסמך נושא את הסיווג "רגיש – אין להעתיק".

מדובר במסמך ארוך, בן כמה מאות עמודים, אך רק כמה עשרות מהם הותרו לפרסום. המסמך קובע, בין היתר, ש"כל הפגנה צריכה להתקיים הרחק מדרכי הגישה אל האירוע בו משתתף הנשיא, והרחק מאוד מן האירוע עצמו". ההוראות האלה תקפות לכל מקום בו מופיע הנשיא בוש. המסמך קובע גם כי החיפוש בכליהם של הבאים לאירועים הנשיאותיים צריך לכלול חיפוש אחר כרוזים, כרזות או מנשרים. במדריך גם "תורת לחימה" מיוחדת כדי לנטרל שואלים טרדניים, בודדים הצועקים סיסמאות והתקהלות מפגינים.

כותב המדריך הרשמי האנונימי מדגיש ש"אין אנו מתנגדים למחאה דמוקרטית" – אבל רק בתנאי שהנשיא אינו מבחין בה ושהיא אינה נקלטת בעדשת המצלמה. יצוין שבעקבות פרסום חלקים מן המדריך, החליטו ראשי "האיחוד האמריקאי למען זכויות האזרח" להגיש תביעה נגד הבית הלבן. אחד ממשפטני הארגון מסר כי האיחוד עומד לתבוע את הבית הלבן בגין "שימוש לא הוגן בכספי הציבור". לדבריו, "כאשר משלמי המסים מעניקים מימון נדיב להופעותיו הפומביות והיקרות של הנשיא, אין הדבר מצדיק הרחקת אזרחים אשר אינם מצדדים במדיניות הנשיא. לא ייתכן שהקהל המשתתף בהופעותיו הפומביות של הנשיא יהיה מורכב אך ורק מתומכיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully