וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדשות פשוטות: ההוריקן "דין"

נעה נבט

25.8.2007 / 8:30

כיצד נוצר הוריקן, מי מחליט איך יקראו לו, מה ההבדל בין ציקלון לטייפון ומתי תפגע סופה בישראל? המדור לפשטות תקשורתית

ההוריקן דין זרע השבוע הרס בהאיטי ובג'מייקה, איים על מקסיקו, והלחיץ גם את תושבי דרום ארצות הברית. משמעות השם "[[הוריקן]]" בשפת בני המאיה היא "רוח השטן" או "סופת האל", ולא בכדי: הוא עלול לפגוע בחיי אדם ולגרום נזקים כבדים לרכוש. זכור במיוחד ההוריקן [[קתרינה]], שגרם למותם של כ-1,800 מתושבי לואיזיאנה לפני שנתיים בדיוק.

ההוריקן, שבארצות שונות נקרא ציקלון וטייפון, נוצר רק באזורים טרופיים, לרוב באיים הקריביים, מפרץ מקסיקו ומפרץ בנגל. הוא מתחיל כסופה טרופית, שצוברת תאוצה מעל מי ים חמים, והופכת לכוח אימתני.

"לא ברור עדיין מה הוא בדיוק הטריגר שיוצר את השינוי", מסביר אברהם זנגביל, פרופ' למטאורולגיה במכון לחקר המדבר באוניברסיטת בן גוריון. "בשלב מסויים הרוח עוברת את גבול 120 קילומטר בשעה, מסתובבת נגד כיוון השעון ונוצר מעין משפך. אדי הים עולים בתוכו ומתעבים, וזה המנוע שנותן אנרגיה לסופה".

בקרוב בישראל? כנראה שלא

עונת ההוריקנים נמשכת מיוני עד סוף נובמבר, כשטמפרטורת הים מגיעה לשיא. ההוריקנים מדורגים בסולם סאפיר-סימפסון לפי עוצמת הרוח, מ-1, הדרגה החלשה ביותר, ועד 5, החזקה ביותר.

מאז שנת 1953 מקבל כל הוריקן שם משלו, מתוך רשימה שהרכיב המרכז הלאומי להוריקנים בארה"ב. בתחילה כללה הרשימה שמות נשיים בלבד, ובשנת 1979 נכנסו אליה שמות גבריים. השמות חוזרים על עצמם מדי שש שנים, אך אם ההוריקן היה קטלני במיוחד השם יוצא מהרשימה.

מה הסיכוי שהוריקן ייווצר לחופיה של ישראל? קטן מאוד. המים בים התיכון אומנם חמים מספיק, אומר פרופ' זנגביל, אלא שגם גורמים אטמוספריים אחראים להיווצרותו של הוריקן, והם לא מתקיימים כאן.

חוקרים רבים טוענים כי [[התחממות כדור הארץ]] תביא איתה יותר הוריקנים, בעוצמה גדולה יותר, בגלל העלייה בטמפרטורת מי הים. "אני לא סבור שצריך להחפז", אומר פרופ' זנגביל. "טמפרטורת הים היא רק אחד הגורמים להוריקן אבל בהחלט לא היחיד. אנחנו לא יודעים מה הטריגר להתפתחותו של ההוריקן, וכלל לא בטוח שהוא ישתנה בעקבות ההתחממות הגלובלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully