וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מכה-קולה" נגד "קוקה-קולה"

יוני מנדל

21.8.2007 / 11:30

התשובה המוסלמית לקוקה-קולה השיקה קמפיין אגרסיבי להכנסת המשקה גם מחוץ לישראל וארה"ב. "המוצר שלנו הוא תחליף פוליטי-תרבותי"

חברת המשקאות "מכה-קולה", התשובה המוסלמית לקוקה-קולה האמריקאית, יצאה בקמפיין עצבני נגד מדינות ערביות במזרח התיכון שנותנות עדיפות לחברה האמריקאית על פניה של זו המוסלמית. מייסד "מכה-קולה" תאופיק מת'לות'י אמר לרשת אל-ג'זירה, כי "אנו מנסים לפתור את המשבר הזה באופן ידידותי. המטרה שלנו היא להבהיר למדינות הללו את חשיבות הכנסת המוצר שלנו לשווקים הערביים".

מת'לות'י טען שמספר מדינות ערביות מסרבות לאשר את כניסת "מכה-קולה" ולדבריו, מדובר בהחלטה תמוהה. "זה מגוחך שניתן למצוא את המוצר שלנו בחנויות בארצות הברית, ואפילו בחנויות בישראל", אמר מת'לות'י, "אבל יש מדינות ערביות שבהן לא ניתן למצוא את המוצר". לדבריו, "המוצר שלנו הוא תחליף פוליטי-תרבותי לקוקה-קולה האמריקאית, מדובר באמצעי לחץ שהצרכן הערבי צריך להשתמש בו".

הוא העריך שהסיבות העיקריות לסירוב המדינות הערביות הן "חשש מיצירת מתח על רקע עדתי במדינות רב-דתיות, לחץ של חברות הענק האמריקאיות וכן חשש מהסמלים המתלווים למכה-קולה - התנגדות לכיבוש הישראלי, ההתנגדות לפלישה האמריקאית לעירק, הגינוי לקריקטורות של הנביא מוחמד בדנמרק ועוד".

חברת "מכה-קולה" תחגוג בקרוב חמש שנים להקמתה. החברה דיווחה בשנת 2006 על מכירת מיליארד ליטר של המשקה, ב-64 מדינות שונות, רבות מהן באירופה. הרווח של החברה היה אז 100 מיליון שקלים. החברה פירסמה ש-10% מרווחיה יוקדשו לסיוע לילדים פלסטינים.

אל תשתו בטיפשות, שתו במחויבות

מייסד החברה מת'לותי', מוסלמי אזרח צרפת, אמר בראיונות בעבר שהמטרה של הקמת החברה היתה "להילחם באימפריאליזם האמריקאי ובציונות, על ידי מתן תחליף למוצרים האמריקאים". כמו כן הוא ציין שחברת מכה-קולה מקווה ש"על ידי התפשטות המוצר יוכלו מדינות רבות יותר להחרים מוצרים אמריקאים". הסיסמה של החברה, הכתובה על גבי הבקבוקים היא: "אל תשתו בטיפשות, תשתו במחוייבות".

אגב, "מכה-קולה" היא לא הניסיון המוסלמי הראשון לנצח את קוקה-קולה בשווקים. המוצר "זמאם-קולה" המיוצר באירן זוכה גם הוא להצלחה באירן, ערב הסעודית ובחריין, על פני קוקה-קולה, המייצגת הלא רשמית של ארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully