וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גולני: פרשת התעללות קשה בחיילים

19.8.2007 / 8:27

ב"מעריב" דווח הבוקר, כי סמל מחלקה מגדוד 13 בחטיבה הניח אבנים על אשכיו של חייל, והורה לפקודיו לתחוב חפצים לישבנם כעונש

סמל מחלקה מגדוד 13 של חטיבת [[גולני]] התעלל בחייליו, השפיל והעליב אותם. הוא אף הניח אבנים על אשכיו של חייל שדימה פצוע בתרגיל כדי "להמחיש לו כאב של פציעה". במקרים אחרים, הוא דרש מחיילים לתחוב חפצים קטנים לישבנם מול חבריהם, כעונש. לאחר שנחשפה הפרשה, הוא נידון ל-56 ימי מאסר, הודח מתפקידו ולא ישוב לגדוד.

"מעריב" מדווח, כי החייל שימש קודם לכן כמפקד כיתה של אותם החיילים כאשר היה לוחם. לאחר שכל המחלקה עברה יחד לפלוגה המסייעת, הוא מונה לתפקיד הסמל. לדברי מפקד הגדוד, הוא הפעיל על חייליו שיטות פיקוד קשות. הוא הורה לחיילים לגנוב ציוד נטוש שהם מוצאים בשטח או בבסיסי אימונים, ואף היכה אותם, לעג לחלקם והשפיל חיילים אחרים.

"הסמל עבד בשיטות מוזרות", סיפר אחד החיילים, "אבל רוב החיילים קיבלו את הדברים שלו כהלצות. אף אחד לא מתרגש מזה שהסמל אומר לו להרים ציוד נטוש ולצבור ספרים. גם חלק מההשפלות, לכאורה, היו בצחוקים".

"ייתכן שהוא נכנס לרוח הפלוגה"

הפרשה התגלתה כשאחד מהחיילים שוחח עם מפקד בכיר יותר. מפקד הגדוד סא"ל יואב מרדכי פתח מיד בתחקיר, ובמהלכו התגלה המידע על שיטות הענישה. סמל המחלקה נשפט על ידי מפקד החטיבה, אל"מ תמיר ידעי. הוא נידון ל-56 ימי מאסר בפועל, ובנוסף הודח מתפקידי פיקוד ולא ישוב לגדוד. שלושת מפקדי הכיתות המחלקה זומנו לבירור אצל אל"מ ידעי, כדי לברר אם ידעו על המעשים ולא דיווחו על כך, או אם לקחו בהם חלק.

לאחר שהודח מתפקידו, כינס הסמל את חייליו והסביר להם שלא התכוון לפגוע בהם או להשפילם אלא פעל על פי מנהגים שהכיר. "מדובר בסמל מחלקה שהתחיל את תפקידו לפני כמה שבועות", אמר אחד מבני משפחתו. "איך הוא יכול היה להספיק להנהיג במחלקה שלו עונשים כאלה?"

"ייתכן שהוא נכנס לרוח הפלוגה, המשיך מנהגים, אבל הכל היה בהומור ואף אחד מן החיילים לא התייחס לזה כאל התעללות. על חלק מהדברים, כמו סיפור הישבנים, הוא שומע בפעם הראשונה עכשיו, והוא מכחיש אותם מכל וכל", הוסיף בן משפחתו של הסמל.

בני המשפחה אף טענו כי משפטו של הסמל בפני מפקד החטיבה ידעי התנהל בצורה לא חוקית, והם מתכוונים לדרוש לבטל את המשפט. "החייל הכחיש את כל ההאשמות, אבל המח"ט לא הביא עדים למשפט, לא הוכיח את הטענות נגדו, והרשיע אותו על סמך מה ששמע מהמפקדים שלו", אמרו בני המשפחה. בצה"ל אומרים לעומת זאת, כי המשפט נערך על פי הנהלים.

מצה"ל נמסר בתגובה: "בעקבות תלונות על התנהגות בלתי הולמת של סמל מחלקה כלפי חייליו, נבדק הנושא ונמצא כי החייל נהג כלפי פקודיו בצורה חמורה המנוגדת לרוח צה"ל ולערכיו, וכי ניצל לרעה את כוחו כמפקד. החייל הובא למשפט על ידי מפקד החטיבה, נמצא אשם, על כן נשלח ל-56 ימי מחבוש והודח מתפקיד פיקודי, בהתאם לחומרת מעשיו. צה"ל רואה בחומרה התנהגות מעין זו ופועל על מנת לעקור אותה מן השורש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully