וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדשות פשוטות: מפעלים ורעלים ברמת חובב

נעה נבט

18.8.2007 / 7:49

השבוע קיבלנו תזכורת לפצצה המתקתקת, שמרכזת את הטיפול בפסולת הרעילה של ישראל. המדור לפשטות תקשורתית

ביום שני השבוע היה נדמה לכמה שעות שתסריט הבלהות של תושבי הדרום מתממש. בעקבות תקלה במפעל "מכתשים" באזור התעשייה [[רמת חובב]] התפשט מעל האזור ענן של "סופרתיון", חומר הדברה רעיל. שבעה בני אדם נפגעו, ותושבי ישראל קיבלו תזכורת נוספת לפצצה המתקתקת ששוכנת בדרומה של ישראל.

לפני כ-30 שנה החליטה הממשלה להעביר מפעלי תעשייה מאזור באר שבע לרמת חובב, הנמצאת כ-12 קילומטרים מדרומה. כיום פועלים שם 17 מפעלים. פרט להם, פועל באזור התעשייה האתר הארצי לטיפול בפסולת רעילה. מאז הקמתו הוא קלט עשרות אלפי חביות של חומרים מסוכנים שהגיעו מכל הארץ, עברו תהליכי פירוק והוטמנו במיכלים אטומים באדמה.

חשש מפגיעה באלפי בני אדם

הרעיון שהנחה את הממשלה בהקמת אזור התעשייה החדש היה הרחקתם של המפעלים מריכוזי אוכלוסייה. אלא שהאזור לא ריק מאדם: חיים בו בני השבט הבדואי אל עזאזמה, וברדיוס גדול יותר מתגוררים מאות אלפי תושבי באר שבע, דימונה וירוחם. במשך שנים הם סובלים מריחות לא נעימים שנגרמו מטיהור השפכים, אולם יותר מכך הם מוטרדים מהאפשרות שחומרים רעילים מוצאים את דרכם מהמפעלים לאוויר, למי התהום ולנחלים. הם חוששים במיוחד מתקלה חמורה שתביא להתפשטותם של רעלים מסוכנים, ולפגיעה בחייהם של עשרות אלפי בני אדם.

במועצת רמת חובב טוענים מנגד ששיקולי איכות הסביבה עומדים בראש מעייניהם, ודוחים את טענות התושבים. הם מביאים כהוכחה את נתוני ניטור האוויר, שמוכיחים לדבריהם שפליטות החומרים הרעילים לאוויר נמצאות בטווח נורמלי, מתחת לערכים הסביבתיים המחמירים בעולם.

עיר הבה"דים תשפר את המצב?

חילוקי הדעות לגבי רמת חובב עשויים להיפתר דווקא בזכות צה"ל, שמבקש להעביר את כל בסיסי ההדרכה שלו לצומת הנגב, במרחק של 13 קילומטרים מהמפעלים. ארגוני איכות הסביבה דרשו שקודם להקמת "עיר הבה"דים" יטופלו כל המפגעים ברמת חובב, כדי לא לסכן את חייהם של אלפי חיילים שישרתו בה.

בסוף 2006 חתמו המפעלים באזור התעשייה על הסכם עם המשרד להגנת הסביבה, שהגדיר שורה של צעדים שהם יחויבו לעשות. על פי ההסכם יוקם מתקן טיהור בכל מפעל, ועד סוף 2009 יקימו המפעלים בריכות אידוי שאליהן יוזרמו השפכים לאחר שעברו טיהור. ההסכם מפרט את רמות הזיהום המותרות בשפכים וקובע את הריכוזים המותרים של עשרות חומרים רעילים.

למרות ההסכם, ארגוני הירוקים ממשיכים לטעון שהאזור אינו בטוח מספיק ומתריעים מפני תקלות נוספות. הם דורשים לא להסתמך על הנתונים שמציגה המועצה המקומית אלא לערוך סקר בריאותי מקיף ולטפל בבעיות מהשורש. האם העברת בסיסי ההדרכה תשנה סוף סוף את תמונת המצב? ימים יגידו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully