וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היחס לניצולים: אטימות, אפליה וסחבת

15.8.2007 / 15:38

דו"ח מבקר המדינה בנושא הסיוע לניצולי השואה הותר לפרסום הבוקר. הדו"ח קובע: יותר מ-140,000 ניצולים אינם זוכים לסיוע מהמדינה

מדינת ישראל אינה דואגת כראוי לניצולי השואה החיים בה, מעמיסה עליהם קשיים ביורוקרטיים רבים ומפלה בין קבוצות שונות של ניצולים. כך קובע דו"ח מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס בנושא הסיוע לניצולי השואה שהותר לפרסום היום.

לפי המבקר, יותר מ-140,000 ניצולי שואה החיים בישראל אינם זוכים לסיוע מהמדינה. על התנהלות הרשויות כלפי הניצולים כותב מבקר המדינה כי היא מתאפיינת ב"עיכובים מיותרים, שיהוי וגרירות רגליים, שאינם עולים בקנה אחד עם תכליתם של ההסדרים החוקיים בנושא".

הדו"ח קובע גם כי המדינה אינה מעבירה תמיכה מספקת לגופים ומוסדות שתפקידם לסייע לניצולי השואה, ובראשם הקרן לרווחת ניצולי השואה. בשנת 2006, מציין המבקר, עוכב התקציב של קרן הרווחה ,שתפקידה לסייע לניצולים בתחום הבריאות והרווחה, במשך יותר מחצי שנה.

אחד המחדלים החמורים עליהם מצביע הדו"ח נוגע לסיוע שהמדינה צריכה להעניק לניצולי שואה נכים, מתוקף חוק נכי רדיפות הנאצים. המבקר קובע כי הלשכה לשיקום נכים במשרד האוצר נוקטת בסחבת בטיפול בניצולים ו'גוררת' תיקים של ניצולים שזקוקים לסיוע במשך חודשים ארוכים.

מיהו ניצול? לא ברור

חברת הכנסת קולט אביטל (העבודה), העומדת בראש השדולה למען ניצולי השואה, בירכה על "העבודה היסודית של המבקר", ואמרה כי מן הדו"ח עולים באופן ברור הכשלים והמחדלים של המדינה בטיפולה בניצולי השואה. ח"כ אביטל אמרה כי הממשלה צריכה להנהיג שוויון תשלומים וזכויות בין הקבוצות השונות של הניצולים הזכאים לתגמול, וכי חייבים לגבש הגדרה ברורה ואחידה לגבי מיהו ניצול שואה.

גם החברה לאיתור ולהשבת נכסים של נספי השואה הודיעה כי היא "רואה חשיבות רבה" לעבודה שביצע משרד המבקר. בחברה אומרים כי בעקבות ממצאי הדו"ח, מן הראוי שגורמים המחזיקים בנכסים של נספי שואה יאמצו את ממצאי הדו"ח ויפעלו בשיתוף פעולה עם החברה, לתיקון העוול ההיסטורי שנעשה לניצולי השואה ולצאצאיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully