וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבנון: הנוצרים כבר לא אנטי-סורים

יוני מנדל

6.8.2007 / 15:36

הבחירות בלבנון סיפקו נתון חשוב אודות נטיות הלב של הנוצרים: מועמד תומך חיזבאללה המתנגד לסניורה ניצח מועמד אנטי-סורי

שר הפנים הלבנוני חסן א-סבע אישר היום את ניצחונו של מועמד האופוזיציה כמיל ח'ורי על פניו של [[אמין ג'ומאייל]], נשיא לבנון לשעבר. השניים התמודדו על מקום בפרלמנט, במקומו של פייר אמין ג'ומאייל, שר המסחר לשעבר, שנרצח לפני כשנה. במערכת בחירות אחרת, בביירות, על המושב שהותיר חבר הפרלמנט ווליד עידו שנרצח לפני מספר חודשים, לא היו הפתעות. מועמד מפלגת אל-מוסתקבל ("העתיד") של סעד חרירי ניצח ברוב גדול במחוז בו הוא זוכה לתמיכה.

עם זאת, הבחירות שהתקיימו במחוז אל-מתן שבהר הלבנון, היו אלו שסיפקו את ההפתעה של הפוליטיקה הלבנונית. האזור מאוכלס ברובו בנוצרים שנאלצו לבחור בין שתי אידיאולוגיות הפוכות: מועמד נוצרי אנטי-סורי מקואליציית ה-14 במרץ של סעד חרירי או מועמד נוצרי פרו-סורי ופרו-חיזבאללה ממפלגתו של מישל עאון.

הבחירות היו אמנם צמודות מאוד, כשח'ורי זוכה ל-39,534 קולות ואילו ג'ומאייל ל-39,116 קולות, הבדל של 418 קולות בלבד. אולם בסופו של דבר אי אפשר שלא להתייחס לשורה התחתונה: המחוז הנוצרי בלבנון בחר באופציה המתנגדת לראש הממשלה פואד סניורה והתומכת ב[[חסן נסראללה]].

הבחירה הזו עשויה לסמל את השינוי האידיאולוגי ממנו חששו לבנונים מתונים רבים. חלק מהפרשנים הלבנונים גם מייחסים את השינוי ביחסי הכוחות הפנים-לבנוניים למלחמת לבנון השניה. בישראל מעדיפים שלא להתייחס לזה ומדינאים דוגמת ראש הממשלה והנשיאה לשעבר מציינים שוב ושוב שהמלחמה דווקא החלישה את [[חיזבאללה]].

גו'מאייל הפסיד את משרת בנו

לבחירתו של ח'ורי יש משמעות גדולה בפוליטיקה הפנים-לבנונית שכן הוא משתייך למפלגתו של הגנרל מישל עאון - "הזרם הלאומי החופשי".

עאון, ששב לפני כשנתיים מגלות ארוכה בצרפת, היה המנהיג הנוצרי היחיד שהתייצב לצד חיזבאללה אחרי מלחמת לבנון השניה. בהפגנות הענק בביירות הוא היה בין אלו שדרשו את הפלתו של ראש הממשלה סניורה.

משמעות נוספת היא זו הסמלית: על מקומו של פייר ג'ומאייל התמודד לא אחר מאשר אביו, אמין. למרות זאת, ולמרות אפרוריותו של ח'ורי לעומת העבר הפוליטי העשיר של ג'ומאייל וקשריו הרבים בשלטון, ניצחה המפלגה התומכת בחיזבאללה את זו התומכת במאבק בסוריה ובחתירה לעצמאות לבנונית לאומית.

בסוכנויות הידיעות הלבנוניות דיווחו שהאנטי-סורים הפסידו בסופו של דבר כסא אחד בפרלמנט. עם זאת, משפט לאחר מכן מודגש ש"לכסא הזה יש הרבה משמעות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully