וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפליטים מאפריקה - מבט מקרוב

שרון נובק

3.8.2007 / 19:20

בחדרה השתלחו בהם השבוע, אך בכנסת מכירים בזכויותיהם. במקלט בת"א מייחלים להכרה סופית. שרון נובק עם כתבה שלישית בסדרה

בתחילת השבוע החולף גורשו כ-20 פליטים אפריקאים מהבית בו התגוררו בחדרה. הם שהו בעיר בתוקף צו מנהלי חתום על ידי ראש אגף המבצעים בצה"ל - אבל את ראש עיריית חדרה חיים אביטן זה לא עניין. "אם היה קורה איזה אונס – כל האחריות היתה נופלת עליי", אמר אביטן בראיון לערוץ 10. "לא יכול להיות שהעיר חדרה תהיה פח הזבל של המדינה", הוסיף.

אביטן, נבחר ציבור בישראל, לא היסס לרגע להטיח באוכלוסיה שלמה האשמות חסרות שחר, כדי שידע כל ילד חדרתי שכושים הם פושעים ואנסים. ומעבר להיותם פושעים שטופי זימה, הם פשוט זבל שיש לנקות מעל אדמת חדרה. מורשתו של אביטן, כבן לעם היהודי ולעדה המרוקאית, מלאה בגילויי גזענות, שאביטן ללא ספק מוקיע מכל וכל. אבל למה לחשוב על החלש כשאתה הפריץ. כי מה שאסור להגיד על יהודים או על מרוקאים, מותר בקלות לומר על כושים מאפריקה בפריים טיים.

הכנסת בעד קליטת הפליטים

63 חברי כנסת, שחתמו אתמול על עצומה הקוראת לקלוט את הפליטים האפריקאים בישראל, הראו, לעומת זאת, מחויבות לדמוקרטיה ולשמירה על זכויות אדם. בעצומה הם הצהירו ש"קליטתם היא חובה מוסרית עליונה נוכח ההיסטוריה של העם היהודי, ערכי הדמוקרטיה וההומניות".

העצומה הופצה בתגובה לכוונת הממשלה לגרש את הפליטים למצרים, שם הם יהיו חשופים לאפליה, השפלות, אלימות, עינויים ולסכנת חיים. ראש הממשלה אהוד אולמרט אף נפגש עם נשיא מצרים חוסני מובראק, וסיכם איתו על החזרת הפליטים לארצו.

שואבים תקווה מהיחס החם

מאז שקיבלו ד' ומ' את אישור האו"ם המבטיח להם חסינות מפני מעצר וגירוש, הם חשים הקלה משמעותית. האחים הסומלים, בני 22 ו-23, יכולים סוף סוף לצאת מהמקלט בדרום תל אביב, ולהסתובב בחוץ. אחדים מהפליטים אף מבצעים עבודות מזדמנות, שמציעים להם אנשים באזור התחנה המרכזית, תמורת כמה עשרות שקלים, שמאפשרים להם להתקיים קצת יותר בכבוד.

כמעט כל הפליטים האפריקאים במקלט קיבלו בשבועיים האחרונים את אישור האו"ם. האישור ניתן לתקופה של חודשיים, שבמהלכם, יבדוק האו"ם כל מקרה לגופו, וימליץ למדינת ישראל אם לקבל או לדחות את בקשת הפליטים להכרה ומקלט מדיני. משרד הפנים הוא שיקבע סופית את מעמדם. אבל מדינת היהודים לא ממהרת להסביר פניה לזר. בין 0.5% ל -2.5% מהפליטים שביקשו הכרה ומקלט מדיני בישראל מאז קום המדינה, קיבלו אישור ממשרד הפנים להישאר בארץ. השאר הוחזרו לארץ מוצאם או למדינה ממנה הגיעו.

ד' ומ', מדווחים בשמחה על תחושה של חופש והקלה. לאחר שכל משפחתם נרצחה בסומליה על ידי בני השבט השליט, והם עצמם שועבדו ועונו, הם ברחו למצרים. שם עברו מסכת של אלימות והשפלות. אחרי כל התלאות שעבר בחייו הקצרים, אמר השבוע ד' לוואלה! חדשות שהוא סוף סוף חש בטוח. "כשאני מסתובב בתל אביב, אף אחד לא מטריד אותי או מציק לי", הוא מספר. מעט הישראלים שדיבר איתם מחוץ למקלט הסבירו לו פנים, התעניינו במצבו, ואיחלו לו ולחבריו הצלחה בקבל ההכרה ממדינת ישראל. ד' שואב תקווה מהיחס החם, מבלי לדעת שהסטטיסטיקה פועלת לרעתו.

המעונינים לתרום או לסייע לפליטים יענו בברכה על ידי אליס נגלה בטלפון: 054-6388633 או במייל info@ardc-israel.org

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully