וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב מנסה לשנות את מאזן הכוחות במזה"ת

שי אילן

31.7.2007 / 13:14

רייס: חבילות הסיוע למצרים וערב הסעודית אינן פרס, אלא חלק מהתמודדות עם גורמים קיצוניים. ח"כ שטייניץ: יש לקבוע הגבלות

שרת החוץ האמריקאית [[קונדוליזה רייס]] ושר ההגנה [[רוברט גייטס]] נחתו בבשארם א-שייח', והחלו בפגישותיהם עם נציגי ערב הסעודית ומצרים. השניים נושאים איתם מתנות בדמות סיוע צבאי בהיקף עצום לשנים הקרובות. ביקור כפול של שרים אמריקאים הוא אירוע נדיר, ויש להתייחס אליו כבעל משמעות מיוחדת מבחינת מדיניות ארה"ב, וכהצהרת כוונות.

באופן רשמי, מדובר בניסיון לגייס את מצרים, ערב הסעודית ומדינות המפרץ להתמודד נגד הקיצוניות בעירק. אולם המטרה רחבה יותר: היא חלק מאסטרטגיה שכוונתה לשנות את מאזן הכוחות באזור, והפעם לא על ידי נוכחות צבאית אמריקאית, אלא באמצעות בנות ברית בעלות עוצמה צבאית אדירה.

הסיוע אינו פרס

רייס שללה היום את האמירה כביכול הסיוע הוא "פרס" שניתן בעבור נאמנות. "לא מדובר במידה כנגד מידה. אנחנו עובדים עם מדינות אלה כדי להדוף את הקיצוניות". היא הוסיפה שמדובר במאמץ לחזק את הכוחות המתונים, נגד ההשפעה השלילית של אל קאעדה, חיזבאללה, סוריה ואירן. רייס גם הדפה את הביקורת האירנית, כאילו מדובר בניסיון לערער את ביטחון האזור: "אם יש גורם מערער באזור, הרי זה המשטר האירני".

הברית האסטרטגית עם המדינות שיזכו לסיוע תוכל, מקווים רייס וגייטס, להוכיח לבית הנבחרים האמריקאי שמדיניות בוש מצליחה. בוש מנסה בשנה האחרונה להכריע בנקודות את המאבק בעירק, על ידי מבצעים צבאיים, העלאה משמעותית במספר החיילים ואפילו שיחות עם אירן וסוריה. הגיוס של מצרים וסעודיה, באמצעות פיתוי בדמות נשק מתוחכם, נראה כאמצעי מרחיק לכת וארה"ב לא תמהר להודות בו.

ניפוח שרירים יופנה נגד ישראל

ח"כ יובל שטייניץ (ליכוד) אמר לוואלה! חדשות שיש לקבוע תנאים מגבילים בהעברת הנשק לערב הסעודית ולמצרים. לדברי שטייניץ, ארה"ב שלחה את שר ההגנה ושרת החוץ כדי להעצים את הציר הסוני, של מצרים וערב הסעודית, מול הציר המתעצם של אירן וסוריה. אולם לדבריו, ישראל אינה יכולה להתעלם מן העובדה שמדובר במירוץ חימוש, ושניפוח השרירים הכרוך בו עלול להיות מופנה נגד ישראל.

כיו"ר הוועדה הביטחונית המשותפת לכנסת ולקונגרס האמריקאי, הוא הבטיח לפעול כדי להבטיח שהיתרון הטכנולוגי הישראלי יישמר ושהספינות והמטוסים המתקדמים יוצבו במקומות מהם לא יוכלו לתקוף את ישראל. מכל מקום, אמר ח"כ שטייניץ, שלהשקפתו, נוכחות שני השרים האמריקאים לא נועדה לקדם נסיגה ישראלית מיהודה ושומרון, משום שהיא מכירה בכך שהם עלולים ליפול לידי החמאס ולהפוך בכך לנקודת אחיזה אירנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully