וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקצבה לניצולים: פחות מ-100 ש"ח לחודש

שרון נובק

30.7.2007 / 15:55

היום אושרה הקצבה המיוחדת ל-120 אלף ניצולי שואה. כל קשיש יקבל בשנת 2008 אלף שקלים, שהם פחות מ-100 ש"ח בחודש. רה"מ: אנו מתקנים עוול של 60 שנה

מדינת ישראל תקצה לראשונה מאות מיליוני שקלים למימון מתן קצבה מיוחדת לניצולי שואה החיים בתחומה. כך הוחלט הבוקר בדיון שנערך בלשכת ראש הממשלה אהוד אולמרט. על פי ההחלטה, הקצבה תנתן לכ-120 אלף ניצולים בגילאי 70 ומעלה בנוסף לקצבאות זקנה וקצבאות השלמת הכנסה של הביטוח הלאומי.

ההחלטה מבוססת על מסקנות והמלצות הוועדה הבינמשרדית שהוקמה על ידי שר הרווחה יצחק הרצוג. ההחלטה מבטיחה תקציב של 120 מיליון שקלים בשנת 2008 ו-240 מיליון שקלים ב-2009 לצורך יישומה. הממשלה מתכוונת להגיע לתוספת מענק של עד 520 שקלים לזוג ניצולים מדי חודש. פירושו שבשנת 2008, כל קשיש יקבל כ-1,000 שקלים בשנה, שהם פחות ממאה שקלים בחודש.

כ-80 אלף ניצולים מתחת לקו העוני

מנתונים שהתפרסמו ביום השואה האחרון עלה, כי בישראל חיים כיום כ-240 אלף ניצולי שואה, וכשליש מתוכם חיים מתחת לקו העוני. רק כ-40 אלף מהם מקבלים קצבאות נכות מהמדינה לפי חוק נכי רדיפות הנאצים. גובה הקצבה הבסיסית, 1,040 שקלים לחודש מגיע לפחות ממחצית הקצבה שמשלמת גרמניה לניצולי שואה ילידי גרמניה.

בעקבות פרסום הנתונים קמה זעקה ציבורית. בהפגנות מול הכנסת ובתל אביב קראו מאות להעניק בדחיפות סיוע לניצולי שואה, ובטקסי יום השואה התחייבו ראש הממשלה ויו"ר הכנסת דליה איציק לטפל בנושא. אולמרט הצהיר, כי זיכרון השואה עומד בראש סדר היום הישראלי, וכי "העיסוק בזיכרון אינו מנותק מהניצולים האחרונים החיים בקרבנו". בדיון בכנסת בחודש יוני התריעה איציק כי תקציב המדינה לא יוכל להיות מאושר בכנסת אם הסיוע הכלכלי לניצולי השואה לא יוסדר.

"אנחנו מתקנים כאן עוול של 60 שנה", אמר אולמרט לאחר קבלת ההחלטה. "ניצולי השואה הגרים בישראל זכאים לחיות כאן חיים של כבוד, מבלי להגיע למצב שאין ביכולתם ליהנות מארוחה חמה. אחרי 60 שנה של חוסר טיפול, חשוב לוודא שניצולי השואה יקבלו את התוספות הללו לקצבאות ויוכלו לחיות כאן בכבוד".

ח"כ קולט אביטל (העבודה), יו"ר השדולה למען ניצולי השואה, הגיבה בצורה חריפה על ההחלטה. "החלטת ראש הממשלה ושריו - לעג לרש וזריית חול בעיניים". עוד הוסיפה אביטל: "כיצד מתכוון ראש הממשלה לפתור בעיות ל-120,000 ניצולים, כאשר הסכום לשנת 2008 יהיה 130 מיליון ש"ח בלבד?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully