וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדשות פשוטות: שביתה כללית במשק

נעה נבט

28.7.2007 / 7:51

כולנו יודעים שאם יש שביתה, אז אין דו"חות ואיסוף זבל. אבל מה בעצם דרשה ההסתדרות? ומה טענו מנגד באוצר? המדור לפשטות תקשורתית

עם ישראל כבר התרגל לזה: מדי כמה חודשים מזהיר יו"ר ההסתדרות עופר עיני ששביתה במשק היא עניין של זמן, ותוך כמה ימים נמל התעופה בן גוריון נסגר, בתי חולים עוברים למתכונת שבת, והחיים במדינה הופכים לקשים מהרגיל. השבוע זה קרה שוב, אבל נמשך בקושי יום. על מה ולמה הוחלט לשבות הפעם?

ההסתדרות והאוצר ניהלו בשנתיים האחרונות משא ומתן על השכר במגזר הציבורי, שכולל 700 אלף ישראלים במגוון מוסדות, החל מרכבת ישראל וחברת החשמל, דרך הרשויות המקומיות וכלה במשרדי הממשלה. עיני טען שמזה שש שנים לא נחתם הסכם עבודה חדש ודרש שהאוצר יעניק לעובדים תוספת שכר בסך 10%.

האוצר: הייתה תוספת שכר בפועל

הממונה על השכר באוצר אלי כהן, התעקש שאמנם לא היתה תוספת שכר פורמלית, אך השכר עלה בפועל ב-8% בגלל תוספות שונות שניתנו לעובדים. הוא הדגיש, שתוספת השכר שדורשת ההסתדרות תעלה למדינה 8 מיליארד שקל, ותבוא על חשבונם של תקציבי הביטחון והחינוך. בנוסף, כהן אמר כי אם האוצר יעלה את השכר המגזר הציבורי, בעלי העסקים הפרטיים יאלצו להעלות את השכר גם הם, וזה יפגע בכיסם, ובעקיפין גם במדינה. במילים פשוטות, באוצר מאמינים שהעלאת השכר שדורשת ההסתדרות לא תעשה טוב למשק.

כהן אוהב לספר שבמגזר הציבורי יש עובדים שמשתכרים עשרות אלפי שקלים בחודש, למשל בחברת החשמל או ברשות שדות התעופה. הנתונים שהוא מציג נכונים, אך ההסתדרות דואגת גם למורים, לעובדי הרשויות המקומיות ולרבים אחרים שמביאים הביתה שכר מגוחך של כמה אלפי שקלים בלבד.

החשש הגדול: לא נטוס לחופשה

החשש הגדול של הציבור היה שבמסגרת השביתה ייסגר גם נמל התעופה בן גוריון, וימנע מאלפים לנצל את העונה החמה ולטוס לחופשה. עיני החליט לא לפגוע בחופשות המתוכננות, והודיע מראש שהשדה יצטרף לשביתה רק ביום חמישי בשש בוקר.

אחרי יממה של שביתה, וחצי שעה לפני שנתב"ג הצטרף אליה, הצדדים הגיעו לפשרה, שבבסיסה העלאת שכר של 5% לעובדים. עיני וכהן הסכימו שההעלאה תתבצע בשלוש מנות: בינואר הקרוב יקבלו העובדים תוספת של 1.5%, בדצמבר 2008 תוספת של עוד 1.5% ובשנת 2009 תוספת נוספת של 2%. למי שחושב שזהו "הפי אנד", נזכיר את העלאת מחירי הלחם ומחירי החשמל שנכנסו לתוקף השבוע, ובכלל את גל ההתייקרות שעומד לשטוף אותנו. הקיץ חם בכיס.

סייעה בהכנת הכתבה: נעה גרטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully