וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפליטים מאפריקה - מבט מקרוב

שרון נובק

28.7.2007 / 12:40

ישראל שוקלת לגרש פליטים למצרים, שם יחשפו לאלימות ואפליה. הדמוקרטיה היחידה במזה"ת מתנערת מאחריות. כתבה שנייה בסדרה

חג'ה עבאס חרון, בת 28, נהרגה השבוע מירי חיילים מצרים כשניסתה לחצות את גבול ישראל-מצרים. חרון, שחיפשה מקלט מדיני הרחק מרצח העם המתרחש במולדתה, אינה הקורבן הראשון של יחסם האכזר של המצרים לפליטים האפריקאים בתחומה.

מנתוני ארגון זכויות האדם אמנסטי על יחסה של מצרים לפליטים עולה, כי פליטים אפריקאים מושפלים, מנוצלים ומעונים הן על ידי הרשויות המצריות והן על ידי האזרחים. הם נתונים למעצרים שרירותיים ולמאסר ללא משפט או אפילו הליך אישום. במקרים קיצוניים גם נורו פליטים ונזרקו לעברם חומרי נפץ. בדצמבר 2005 נרצחו 25 פליטים בהפגנה שקטה בקהיר.

דיווחים על דיוני ממשלת ישראל מגלים שיש בכוונתה לגרש את הפליטים האפריקאים למצרים. מדינתו של עם הסגולה, המתהדרת בתואר הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, מעדיפה להנות מפירות הדמוקרטיה רק כשנוח לה. על אף שישראל חתומה על אמנת האו"ם לפליטים, והיתה מבין המקדמות הנלהבות של כינונה, ישראל בוחרת בדרך כלל, להשיב פליטים למדינתם, או למדינה ממנה הגיעו אליה. פחות מאחוז מהפליטים המגיעים לישראל זוכים להכרה.

פליטים במצרים: שגרה של אלימות והשפלה

למרות שאין החלטת ממשלה רשמית לגרשם, חוששים הפליטים וארגוני זכויות אדם מגירושם. עתיד הפליטים לוטה בערפל, וחוסר הוודאות והחששות ניכרים בעדויותיהם ובמצבם הנפשי. אליס נגלה, מתנדבת ב"מרכז לפיתוח פליטים אפריקאיים" (African Refugees Development Center), האחראי למקלט פליטים בדרום תל אביב, מספרת שרבים מהפליטים מתקשים לישון, וסובלים מסימפטומים פיזיים של חרדות.

מאז השבוע שעבר עלה מספר הפליטים במקלט ל-67. הם הגיעו מאריתריאה, סומליה, חוף השנהב וסודן. רובם גברים בגילאים 15-50. הפליטים ששוחחו השבוע עם וואלה! חדשות איששו את טענות אמנסטי. הם סיפרו על שגרה של אלימות, השפלה והטרדות בלתי פוסקות. ד' ומ', שני אחים סומלים בני 22 ו-23, שסיפורם הובא בוואלה! חדשות בשבוע שעבר, סיפרו כי בעת שהותם במצרים, הם נעצרו על ידי חיילים, ואולצו לעשות עבורם שירותים שונים, כמו ניקיונות וצחצוח נעלים. במקרה אחד, הוכה מ' על ידי חיילים מצרים, ואושפז למשך חודש בבית חולים.

לפחות שבעה פליטים סיפרו, כי לפני שחצו את הגבול לישראל בחודש האחרון הם נורו על ידי חיילים מצרים. הם ידעו לספר כי מתוך קבוצה של 30, חצו את הגבול 18 בלבד. השאר נורו למוות או נעצרו על ידי הצבא המצרי.

בשורות טובות במקלט

ד' ומ' היו בין ברי המזל שהצליחו לחצות את הגבול לישראל. הם סיפרו בהתרגשות על אורות הרכב הצה"לי שהתקרב לקראתם, ואסף אותם אל הכלא. הפליטים במקלט לא חוסכים שבחים על יחס חיילי צה"ל אליהם. הם זכו לארוחה, מנוחה ובדיקה רפואית בכלא הצבאי אליו הובאו. עוד באותו יום, הועברו לבאר שבע, נקלטו על ידי סטודנטים מתנדבים, והועברו לבסוף למקלט בתל אביב.

ד' ומ', כמו עשרות פליטים נוספים, המתינו ימים ארוכים לקבלת אישור מהאו"ם, שיספק להם חסינות בסיסית מפני מעצר וגירוש. השבוע הגיעו בשורות טובות למקלט. רוב הפליטים, בכללם ד' ומ', קיבלו את אישור ההגנה. 15 פליטים עדיין מחכים לתשובת האו"ם.

עדיין מחכים להכרה

עתה ממתינים עשרות הפליטים להכרה של האו"ם ושל משרד הפנים הישראלי, שתאפשר לקיים חיים תקינים. אם ימצא האו"ם, לאחר בדיקה של כל מקרה לגופו, שהם עומדים בקריטריונים לקבלת מקלט מדיני, הוא ימליץ לרשויות מדינת ישראל להעניק להם הכרה. ההחלטה הסופית בעניינם נתונה בידי משרד הפנים.

הפליטים שמעו על הכוונה לגרשם למצרים, והם מבקשים, בכל לשון של בקשה, שבקשתם למקלט מדיני תידון ברצינות, ושיתאפשר להם לחיות בארץ ולפרנס את עצמם בכבוד, עד יעבור זעם במולדתם. בינתיים, הם סגורים בין ארבעת הקירות המתקלפים של המקלט, ומייחלים למעט שקט ולחיים נורמליים.

המעונינים לתרום או לסייע לפליטים יענו בברכה על ידי אליס נגלה בטלפון: 054-6388633 או במייל info@ardc-israel.org

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully