וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האלטרנטיבות של תשעה באב

שרון נובק ונעמי וינר

23.7.2007 / 18:05

ירושלים ותל אביב מציעות שלל אפשרויות לציין את תשעה באב. החל מהצגות העוסקות בשכול, דרך קולנוע ועד ללימוד משמעות היום

אם ליום כיפור יש כבר אירועים אלטרנטיביים, למה לא ל[[תשעה באב]]? ירושלים ותל אביב, הבירה ובירת האלטרנטיבות, נערכות היום, ערב תשעה באב, לביקור בכותל, לתפילות – ובעיקר לאירועי חשבון הנפש, המסורתיים והאלטרנטיביים.

האירוע המרכזי בירושלים יהיה, כמובן, התפילה בכותל. ההיערכות אליו כוללת בעיקר צוותי תברואה מיוחדים, שיפנו מרחבת הכותל והעיר העתיקה את האשפה אחרי האלפים שיגיעו. בנוסף, ב"בית השרוף" שברובע ההרודיאני יוצגו שחזור של הקורה ששרדה את השריפה שכילתה את שכונת עשירי ירושלים לפני 1937 שנים בדיוק – ואפר מקורי שנותר מאותה שריפה. האירוע האלטרנטיבי המרכזי בירושלים לציון תשעה באב יערך היום ב-20:00 בתאטרון החאן ויקרא, באופן לא מפתיע, "אירוע אלטרנטיבי לציון תשעה באב".

בחאן לקחו את האירוע לכיוון התמודדות לא עם האובדן הכללי, אלא עם אובדן פרטי – השכול. תועלה ההצגה "מישהו נפל", העוסקת באח שכול שהופך למודיע מטעם צה"ל למשפחות על מות יקיריהן. בנוסף ישאו דברים שני אבות שכולים - [[אסא כשר]] ויהודה וקסמן, אביו של נחשון - בקטעי קינות וקריאה. ההיסטוריון וחבר הכנסת מנחם בן ששון ידבר על איך העבר שזור בהווה, וכיצד ניתן להרגיש את האנשים שאיבדו את כל היקר להם.

בבית אבי-חי יערך מחר לאורך היום עוד ארוע אלטרנטיבי – "מרתון סרטים על אהבה ושנאת חינם". יוקרנו סרטי הסטודנטים "איכה" ו"נעילה", ופרק מהסדרה "מרחק נגיעה" ומהסדרה "רוח קדים". ההקרנות ילוו בשיחות עם היוצרים, והיום ייחתם בהרצאה על "שסעים קולנועיים" – ובכיבוד קל, אבל רק אחרי סיום הצום.

תשעה באב רלוונטי בתל אביב

"חז"ל אומרים שבית המקדש נחרב בגלל שנאת חינם, הרב קוק הודיע כי הדרך לבנות אותו היא בזכות אהבת חינם – וזה בסך הכל אומר לא לעקוף בכביש, לא לצפור למי שעוקף ולא לקלל את מי שצפר לזה שעקף", כך אמרה לוואלה! חדשות סיוון רהב-מאיר, שתנחה הערב את הארוע התל-אביבי המרכזי, "הלילה לא לומדים תורה". הארוע יתקיים על גג גן העיר שליד עיריית תל אביב בשבע וחצי, ויערך תחת כיפת השמיים. הכניסה – בחינם. בארוע ישתתפו ירון לונדון, קובי אריאלי, עוזי דיין, טלי ליפקין-שחק, ח"כ הרב מיכאל מלכיאור והרב הראשי לתל אביב ישראל מאיר-לאו, וישוחחו עם הקהל על משמעות היום.

רהב-מאיר הוסיפה כי בארוע ינסו המשתתפים לבדוק מה זה תשעה באב, ולמה הוא רלוונטי. "בשבילי משמעות תשעה באב היא שיש מקום לחלומות. שלא חייבים להשאר במציאות בינונית ומדכאת, שמותר לחלום. וחז"ל כבר אמרו, או לפחות צביקה הדר, שלפעמים חלומות מתגשמים".

אולם, לא רק חלומות יהיו הערב בארוע. רהב-מאיר מדברת גם על חשבון הנפש: "היום הייתי באזכרה של יהונתן איינהורן, שנהרג לפני שנה בלבנון – כל מילה בנאומים לזכרו זעקה חשבון נפש", היא מספרת. "אנחנו צריכים לעשות חשבון נפש בסולם הערכים שלנו, במערכת המשפט, בפוליטיקה, בחינוך, בתקשורת. הרי יש מה לתקן בכל תחום".

בצוותא מדברים על בית

במקביל, החל מהשעה 20:00, מועדון צוותא יתקיים ארוע של מרכז בינה ומכללת עלמא תחת הכותרת "בית. חורבן. בית". בארוע יתייחסו דוברים שונים למושג 'בית' בהקשרים שונים. ד"ר גליה צבר מהמוקד לסיוע לעובדים זרים וקים שק, פעיל חברתי בתל אביב, ידונו במושג בית בעיניו של פליט או עובד זר. ראש המועצה האזורית שער הנגב אלון שוסטר יספר מה קורה בימים אלו לבית של תושבי שדרות. גם הח"כ לשעבר לובה אליאב, מנהלת עלמא ד"ר רות קלדרון והרב דוד לזר יהיו בין הדוברים.

בארוע ישולבו קטעי אמנות, הגות ושירה חדשה עם קריאה מסורתית של מגילת איכה ושיחה אקטואלית ורלוונטית לישראל היום. לידיעת המקפידים, קופות צוותא יפתחו הערב באישור מיוחד, מכיוון שמחיר הכניסה – 30 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully