וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרופה לאידס מסוכנת, אך אין ברירה

שי אילן

23.7.2007 / 16:22

חברת רוש הורידה את התרופה מהמדפים, אבל לעשרות אלפי בני אדם בעולם השלישי אין תרופה אלטרנטיבית

הטיפול בעשרות אלפי בני אדם החולים באיידס בעולם השלישי נפגע קשה בעקבות הודעת חברת "רוש" שיש להחזיר תרופה נגד איידס לחנויות. החברה אמרה שכמה ממשלוחי "וירספט", תרופה שהיא מייצרת, כללו כימיקל מסוכן. אנשי ארגוני בריאות בעולם מתחו ביקורת על כך שהחברה לא פרסמה באופן הולם את הסכנה, ולא סייעה לתלויים בתרופה למצוא טיפול אלטרנטיבי.

לדברי ארגון הבריאות העולמי, חולי איידס עניים עומדים בפני בחירה בלתי אפשרית: להפסיק טיפול שחייהם תלויים בו או לקחת תרופות שיכולות להכיל רעל. ארגונים אחרים אמרו שהחברה פשוט נטשה את החולים.

בארגון הבריאות העולמי אמרו גם שהחברה לא העבירה פרטים חשובים, כגון המקומות אליהם נשלחו התרופות המורעלות וריכוז הרעל שנמצא בהן, צעדים שהיו מקטינים את הנזק. הארגון ביטל את הרשיון של "רוש" לשווק את התרופה.

ד"ר למביט ראגו מארגון הבריאות העולמי אומר: "זה בסדר מבחינת רוש להגיד שצריך להסיר את התרופה מהמדפים ולהחליף אותה, אבל לפעמים אין במה להחליף אותה. לא כל העולם הוא אירופה". "רוש" מכחישה את הטענות ואומרת שהודיעה בזמן שיש להחזיר את התרופה והבטיחה לפצות את המדינות שרכשו אותה "בסכום הולם".

בוונצואלה אין תחליפים

המציאות בשטח סותרת את טענות "רוש". בפנמה, למשל, ביטוחי הבריאות היו צריכים לכסות את ההפרש בין עלות התרופה למחירי התחליפים היקרים. וירספט נמכרת לצרכנים במדינות עניות ב-28 סנט למנה. התרופה החליפית, קלטרה, עולה פי שלוש. במדינות עניות עוד יותר, כמו ונצואלה, אין תחליפים לתרופה כלל ואילו במדינות מפותחות מעדיפים תרופות אחרות, בעלות פחות תופעות לוואי.

פתרון אפשרי היה לשווק את אותה תרופה מייצור "פייזר", שמייצאת לארה"ב קנדה ויפן. אולם פתרון זה עלול להיתקל בקשיי רגולציה ומתן אישורים, ויידרש זמן רב ליישם אותו.

החברה אמרה ל"ניו יורק טיימס" ש-35 מדינות קיבלו את התרופה עם הכימיקל המזיק, אבל סירבה לגלות באילו מדינות מדובר. דוברי החברה הוסיפו שהנושא נבדק מדעית כעת, אבל ידרשו כמה חודשים עד שיהיו תוצאות מעשיות לבדיקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully