וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם ליהודים יש נכבה

רון בריימן

23.7.2007 / 9:54

רון בריימן תוהה האם שרת ה"חינוך" תאפשר גם לציבור הישראלי לבטא את יום הנכבה שלו - יום החתימה על הסכמי אוסלו


שרת "החינוך" מתנהגת כאילו פתרה כבר את כל בעיות החינוך בישראל. כדי לא להיות מובטלת היא החליטה להשתלב במערכת החינוך וההסתה של הפלסטינים, ולשם כך אימצה את המינוחים של האויב ובעיקר את הצגת הקמתה של מדינת ישראל כנכבה. זהו בקיצור נמרץ תיאור המעשה של פרופסור יולי תמיר.

הבעיה היא שלמעשה האיוולת והרשעות יש גם היבטים שליליים בתחום היחסים שבין היהודים לבין עצמם, ולא רק בינם לבין הערבים. שרת "החינוך" מנמקת את צעדה בכך שראוי שהציבור הערבי יוכל להגדיר אירוע – במקרה הנדון, מלחמת העצמאות של מדינת ישראל – כנכבה, כאסון אדיר, ובכך יבטא את תחושתו כלפי האירוע. אבל, האם אותה גברת תהיה מוכנה ליישם אותה גישה גם לגבי ציבור יהודי עצום המגדיר אירוע – במקרה זה, הסכם ה"שלום" באוסלו – כנכבה, כאסון שאת תוצאותיו וקורבנותיו אנו גוררים עד היום? האם תאפשר לו לבטא את תחושתו במסגרת חומר הלימודים במערכת החינוך, או שבמקרה זה מותר להביע רק את הסיפר (נרטיב) מבית מדרשו של השמאל?

ברור לגמרי שנציגת תנועת "טרנספר עכשיו" בממשלה תסרב לכך. לגבי היהודים היא עתידה להמשיך להיות שותפה לשטיפת המוח כאילו מדובר בשלום, וכל מי שחולק על כך הוא ימין קיצוני ומחרחר מלחמה. חבל שבמקרה זה אין היא טורחת לשמור על איזון ולהציג בפני תלמידי ישראל לא רק את תפישת השמאל – שהמציאות הוכיחה עד כמה היא שגויה, לפחות למי שמוכן להסתכל על המציאות במשקפת שאיננה אטומה – אלא גם את ההשקפה של חלק עצום בציבור שמדובר באסון מתמשך ולא בתהליך שלום. מדוע לא לכלול בספרי הלימוד גם את הגישה הציונית ולא רק את הגישה הפוסט/אנטי ציונית?

בימים אלה מלאו שנתיים לגירוש הכוחני של היהודים מרצועת עזה ומצפון השומרון באמצעות שימוש כוחני ואנטי דמוקרטי של ממשלת ישראל בכוחות הביטחון של מדינת ישראל. יהודים אלה הפכו לפליטים בארצם. בעיניהם מדובר בנכבה. האם כך תלמד הגברת תמיר את הנושא, או תאפשר להשתמש רק במכבסת המלים של ה"הינתקות"? האם היתה תומכת גם ב"ניתוק" אזרחים ערביים מבתיהם, או שמא על-פי התורה של תנועת "טרנספר עכשיו" רק יהודים ראויים לטרנספר?

ומנקודת ראות אחרת: כיצד יכולה מדינת ישראל לדרוש מרשות הטרור הפלסטינית להוציא את חומר ההסתה מספרי הלימוד מהם לומדים ערביי יש"ע, אם הסתה שתשמש בומרנג כנגד מדינת ישראל מוחדרת על-ידי מערכת החינוך של ישראל עצמה למוחותיהם של ילדי כיתה ג' אזרחי ישראל? ואיזו מערכת הסברה יכולה לתקן את הנזקים החמורים שגורמות לישראל שרות החוץ והחינוך שלה המגדירות את צבא ההגנה לישראל ככובש בארצו ואת לב הארץ כחוץ לארץ?

הנכבה של הערבים היא תוצאה של המנהיגות שלהם. הנכבה של היהודים נובעת מה"מנהיגות" המובילה את ישראל מדחי אל דחי מאז יום הנכבה, 13 בספטמבר 1993.


הכותב שימש כיו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי בשנים 2001-2005

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully