וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה תגרש ארבעה דיפלומטים בריטים

שי אילן

19.7.2007 / 15:35

דובר משרד החוץ הרוסי הודיע שגם שיתוף הפעולה בהקשר למלחמה בטרור ייפסק. בנוסף, רוסיה תקפיא הוצאת ויזות לנציגים רשמיים של בריטניה

דובר משרד החוץ הרוסי אמר שארצו מתכוונת לגרש ארבעה דיפלומטים בריטים. זאת בעקבות ההודעה הבריטית בתחילת השבוע על גירוש ארבעה דיפלומטים רוסים. שגריר בריטניה ברוסיה זומן היום למשרד החוץ הרוסי ואמר אחרי הביקור שם שקיבל "מסרים מסוימים" שעליו להעביר לממשלתו. הוא לא פירט מה המסרים המדויקים שבידיו.

רוסיה תנקוט צעדים נוספים, כמו הקפאת מתן ויזות לאנשי ממשל בריטיים. דובר משרד החוץ הרוסי אמר ששיתוף הפעולה עם בריטניה בהקשר של המלחמה בטרור לא יוכל להימשך לאור הדברים. הדובר תקף אישית את ממשלתו של גורדון בראון, ואמר שדרישותיה אינן עולות בקנה אחד עם ה"היגיון הבריטי". לדבריו, לא יתכן שמדינה אחת תדרוש ממדינה אחרת לכופף את חוקתה בגלל פשע שביצע אדם אחד.

על כן, הוא אמר, אין לרוסיה ברירה אלא להשיב לבריטניה באותה מטבע, תוך ניסיון לצמצם ככל האפשר את הפגיעה באזרחים ובבטחונם. הדובר הביע תקווה שניתן יהיה לשפר את היחסים בעתיד.

חיסולים פוליטיים ואיומים אסטרטגיים

הסכסוך הדיפלומטי בין רוסיה לבריטניה התפתח מרצח סוכן הק.ג.ב לשעבר אלכסנדר ליטוויננקו בלונדון. ליטוויננקו הורעל על ידי איזוטופ גרעיני נדיר, פולוניום 210, הנמצא רק בידיהן של מדינות בעלות כורים מתקדמים. ליטוויננקו עזב את רוסיה מחשש לחייו, אחרי שפעל לדבריו נגד הוראות של פוטין לבצע רציחות פוליטיות. הוא הזהיר את איל ההון בוריס ברזובסקי שפוטין מתכוון להתנקש בחייו. ברזובסקי ברח אף הוא לבריטניה.

החשוד העיקרי בניסיון לרצוח את ליטוויננקו הוא אנדרי לוגובוי, גם הוא סוכן ק.ג.ב לשעבר. בריטניה טוענת שיש בידיה ראיות מוצקות לאשמתו. רוסיה חקרה את הסוגיה וטוענת שלוגובוי חף מפשע. היא הודיעה שאינה מתכוונת להסגירו משום שהדבר מנוגד לחוקתה. רוסיה הדגישה גם שבקשה בעבר מבריטניה את הסגרתם של 21 בני אדם, ביניהם ברזובסקי, ונענתה בשלילה. אתמול חשפה בריטניה ניסיון להתנקש בחייו של בוריס ברזובסקי, בבית מלון בלונדון.

שר החוץ של בריטניה, דיוויד מיליבנד הודיע בתחילת השבוע על הכוונה לגרש ארבעה דיפלומטים רוסים ולהקפיא מתן ויזות לאזרחים רוסים. אתמול פורסמו דיווחים לפיהם שני מפציצים אסטרטגיים רוסיים עשו את דרכם לעבר המרחב האווירי של בריטניה. על רקע אירועים אלה, פורסמה היום ההודעה של משרד החוץ הרוסי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully