וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ראש הממשלה כשל באורח חמור"

18.7.2007 / 13:19

בדו"ח על מוכנות העורף למלחמה, מותח מבקר המדינה ביקורת חריפה על אולמרט: "הליקויים החמורים מגיעים לליקוי מאורות". מקורבי רה"מ: המבקר מונע משנאה אישית

מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס מותח ביקורת חריפה על תפקוד ראש הממשלה אהוד אולמרט, שר הביטחון לשעבר עמיר פרץ וצה"ל בנוגע לטיפול בעורף במהלך מלחמת לבנון השנייה.טיוטת הדו"ח שפורסמה היום ועוסקת בטיפול רשויות המדינה בעורף, קובע המבקר כי "ראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ"ל דן חלוץ ואלוף פיקוד העורף כשלו באופן חמור בתהליכי קבלת ההחלטות, ההערכה והביצוע בטיפולם בעורף".

בדו"ח המתפרס על פני 600 עמודים, מגולל המבקר תמונה עגומה של טיפול הרשויות בעורף במהלך מלחמת לבנון השנייה. המבקר הטיח את עיקר הביקורת בראש הממשלה אהוד אולמרט, שלדבריו הליקויים החמורים בהתנהלותו הביאו לכדי "ליקוי מאורות בטיפול בעורף". המבקר הוסיף כי ראש הממשלה לא העניק משקל ראוי לפגיעה בעורף בתהליך קבלת ההחלטות שקדם למלחמה ולא עסק מספיק בפגיעה בעורף גם במהלך המלחמה.

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה כי "במהלך השנה האחרונה עסק משרד ראש הממשלה באינטנסיביות רבה בתיקון הליקויים ובטיפול בבעיות שנתגלו הן לעיניה של הביקורת והן לעיניו של המשרד. מאז שוך הקרבות, וגם במהלכם, 'בזמן אמת', הופקו לקחים אופרטיביים".

מוקדם יותר הגיב ראש הממשלה בחריפות לממצאי המבקר שלדבריו, השתמש בתקציר הדו"ח במילים חריפות שלא מופיעות ביתר עמודי הדו"ח, שחוברו על ידי צוות משרד המבקר. מקורביו של ראש הממשלה מייחסים את הדו"ח הקשה ל"מסע הרדיפה המתמשך" של המבקר נגד נגד אולמרט.

ביקורת על פרץ וצה"ל

המבקר יורה חצי ביקורת גם לעבר שר הביטחון לשעבר עמיר פרץ. המבקר תוקף את פרץ, שלאורך כל תקופת המלחמה לא הציע לממשלה להפעיל את מערך משק לשעת חירום ולא הורה על פינוי מאורגן של האוכלוסייה בצפון.

לדברי המבקר, התנהלות הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ ואלוף פיקוד העורף יצחק גרשון בזמן המלחמה בעניין הטיפול בעורף הייתה "בלתי סבירה" . עיקר הביקורת כלפי השניים מופנית על החלטתם שלא לגייס כוחות מילואים כבר בשלב ההתחלתי של המלחמה. לדברי המבקר, "גיוס מוקדם ובהיקף ראוי היה עשוי לשפר משמעותית את הטיפול בבעיות האוכלוסייה".

גם כלפי הרשויות המקומיות ושירותי ההצלה הוטחה ביקורת חריפה. לדברי המבקר, רמות המוכנות במוסדות אלו לקראת מלחמה הייתה "ירודה ביתר" ותפקודם במהלך המלחמה היה נגוע ב"ליקויים ובכשלים".

"תוצאה של 15 שנות הזנחה"

צה"ל גם הודיע כי הוא לא מקבל מסקנות המבקר. הרמטכ"ל גבי אשכנזי נועד השבוע עם אלוף פיקוד העורף יצחק גרשון והביע בו אמון מלא וביקש ממנו להישאר בשירות פעיל. נראה כי לנוכח הבעת האמון, גרשון יישאר בתפקידו.

לינדנשטראוס החל לבדוק את הטיפול בעורף עם סיום הלחימה בצפון, לאחר שנתבקש לעשות כך על ידי הממשלה. המבקר אמר במספר הזדמנויות שנתקל בקושי לקבל מראש הממשלה וממשרדו את המידע הדרוש על הטיפול בעורף. במערכת הפוליטית מעריכים, כי דו"ח המבקר יהווה הקדמה לדו"ח הסופי של ועדת וינוגרד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully