וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פקיסטן: השלום בין השבטים לממשלה מתמוטט

שי אילן

16.7.2007 / 12:16

המתקפות של אתמול, בהן נהרגו 44 בני אדם, והפתרון האלים למשבר המסגד האדום, עלולים לבשר על עימות דמים מתקרב בווזיריסטן

הסכם השלום בן עשרה החודשים בין השבטים בצפון וזיריסטן, מעוז אל קאעדה, לבין הממשלה מראה סימנים של התפוררות. אתמול נהרגו 44 בני אדם במתקפות טרור, בעיקר נגד הצבא והמשטרה הפקיסטנית. גם בסוף השבוע שעבר נרשמו כמה אירועים כאלה, בהם נהרגו כ-70 בני אדם. הסכם השלום שהושג בין ראשי השבטים לממשלה נועד למנוע מתקפות על כוחות נאט"ו מעבר לגבול באפגניסטן. בפועל, אומרים פרשנים צבאיים, הוא אפשר לגורמי הטליבן ואל קאעדה המסתתרים באזור להתחמש בלי חשש.

לוחמי הטליבן הכריזו אתמול באופן רשמי שהסכם השלום מבוטל ושהם פותחים במלחמת גרילה כוללת נגד צבא פקיסטן. בתגובה התחיל צבא פקיסטן להזרים כוחות גדולים לאזורי העימות. לדברי גורמים בצבא, מטרת העברת הכוחות היא שמירת השלום אחרי אירועי השבוע שעבר במסגד האדום באיסלמבד. לטענת דובר הטליבן באזור, עבדאללה פרחאן, הצבא הקים מחסומים בלתי חוקיים ופשט על עמדות של הטליבן. הארגון נתן לממשלה ארכה עד אתמול להסיר את המחסומים ומשלא עשה זאת, הכריז הארגון שהוא מחדש את המאבק. פרחאן שוחח בטלפון עם ה"וושינגטון פוסט".

מעמדו של מושראף מתערער

העימות בין הצבא למיליציות החמושות באזור וזיריסטן נמשך חמש שנים, ובמהלכו נהרגו מאות חיילים פקיסטנים. בספטמבר הושג ההסכם, שבעזרתו קיווה נשיא פקיסטן פרווז מושראף לגרום לראשי השבטים לרסן בעצמם את חמושי הטליבן שבשטחם. בתמורה נסוג הצבא הפקיסטני מן הכפרים אל בסיסים צבאיים. במשך זמן מה היו עדויות לכך שהשבטים נלחמים נגד הלוחמים הזרים, האוזבקים, הצ'צ'נים והאחרים שהסתתרו בהרים, ושההסכם מצליח. אולם ככל הנראה, הטליבן הצליח להגדיל את השפעתו על השבטים, ובנאט"ו נוכחו שמספר המתקפות נגדם, המגיעות משטח פקיסטן גדל.

מעמדו של נשיא פקיסטן, פרווז מושראף הולך ומתערער. מלבד הקושי עם גורמים איסלמיים קיצוניים שרואים בו בובה של המערב, הוא זוכה לביקורת קשה מצד חסידי הדמוקרטיה, שרואים בו דיקטטור. הללו לחצו עליו להחריף את המאבק באיסלם הקיצוני. במידה רבה כתוצאה מכך הוא הורה על נקיטת קו נוקשה במשבר המסגד האדום, בו נהרגו רבים בפעולת קומנדו. כעת הוא מואשם בהסתרת המספר האמיתי של ההרוגים בפעולה. על פי הגרסה הרשמית, נהרגו מאה מן המתבצרים, אולם במסגד היו יותר מאלף, והפעילים האיסלמים טוענים שמספר ההרוגים היה גבוה הרבה יותר.

  • עוד באותו נושא:
  • אל-קאעדה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully