וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדשות פשוטות: ועדת שוחט

נעה נבט

14.7.2007 / 7:00

מדוע נאבקים הסטודנטים בוועדת שוחט? מה הוביל לשביתה הארוכה ולהפגנות האלימות? האם המאבק הצליח? המדור לפשטות תקשורתית

ביום שני הקרוב ועדת שוחט תגיש את המלצותיה לממשלה. אחרי שהצליחה להכעיס את ציבור הסטודנטים ולעורר מהומה לא קטנה בממסד האקדמי של ישראל, מגיע הרגע שכולם חיכו לו, ויתברר סוף סוף מה המחיר שהסטודנט הישראלי יאלץ לשלם כדי לזכות בתואר הנכסף.

באוקטובר 2006 שרת החינוך יולי תמיר הודיעה על הקמתה של הוועדה, במטרה לבדוק את מצב ההשכלה הגבוהה בישראל. לראשות הוועדה מונה שר האוצר לשעבר, אברהם (בייגה) שוחט, וחבריה הם תמיר עצמה, נציגי משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה, יו"ר הוועדה לתכנון ולתקצוב, פרופ' שלמה גרוסמן, ואנשי אקדמיה. הסטודנטים וארגוני הסגל האקדמי לא זכו לקבל בה ייצוג, אלא רק בוועדות המשנה שלה.

כבר עם תחילת עבודתה של הוועדה, היה ברור שהיא תמליץ על העלאתו של שכר הלימוד, כתוצאה מגידול ניכר במספר הסטודנטים וזינוק בעלות ההשכלה הגבוהה. שוחט הבטיח ששכר הלימוד אמנם יעלה, אך כך גם תוכניות הסיוע לסטודנטים. הסטודנטים, מצדם, דרשו ששכר הלימוד יופחת, שהאוצר יחזיר כמיליארד שקלים שקוצצו מתקציב מערכת ההשכלה הגבוהה ושוועדת שוחט תוחלף בוועדה בראשות שופט.

אבל מי ניצח בסופה של השביתה הארוכה?

בפברואר נחתם הסכם בין הסטודנטים לממשלה, שבו הם ויתרו על מרבית תביעותיהם. בתוך ארגוני הסטודנטים נשמעה ביקורת קשה על המהלך, והתסיסה בקרבם נמשכה. ב-10 באפריל הסטודנטים פתחו בשביתה שהקיפה את כל האוניברסיטאות, פרט לאוניברסיטה הפתוחה, ואת מרבית המכללות האקדמיות. המרצים שיתפו פעולה עם הסטודנטים, במחאה על הכוונה להעביר אותם לחוזים אישיים.

השביתה גלשה לפסים אלימים, בשורה של הפגנות ברחבי הארץ וחסימת הכניסות לקמפוסים. היא הסתיימה לאחר 41 יום, ובכך הפכה לאחד המאבקים הסטודנטיאלים הארוכים בתולדות המדינה. בסיומה, ראשי המאבק והממשלה חתמו על הסכם, יו"ר ארגון הסטודנטים איתי ברדה הכריז "ניצחנו", אבל היה מי שתהה מה בעצם השיג המאבק וההסכם המעורפל שנחתם בעקבותיו.

השבוע פורסם, כי הוועדה עומדת להמליץ על העלאת שכר הלימוד לכ-15 אלף שקל לשנה, הרבה יותר מהסכום שמשלמים היום עבור שנה אקדמית - 8,588 שקלים. הסטודנטים ישלמו את מקצתו במזומן ואת היתר בתשלומים חודשיים לאחר סיום הלימודים, בהתאם להכנסותיהם. במקביל, יוגדל מערך ההלוואות והמלגות לסטודנטים. בשורה חיובית נוספת היא, שעל פי ההמלצות, תקציב האוניברסיטאות והמכללות יוגדל ב-2.5 מיליארד שקלים בחמש השנים הקרובות. האם המסקנות יספקו את הסטודנטים או שבקרוב נהיה שוב עדים להפגנות סוערות? לראשי הארגונים הפתרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully