וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מויאל: הפלסטינים יורקים עלינו

יוני מנדל

9.7.2007 / 10:53

על רקע קריאות לפלוש לעזה, נפגשו בשדרות אנשי יוזמת ז'נבה ואישי ציבור. המארגנים מנסים לשכנע: לא לפיתרון צבאי, כן לשיחות

אתמול בשעות הערב, ביום בו נפל קסאם סמוך למכללת ספיר בשדרות, נפגשו במקום פעילים ישראלים ממטה [[יוזמת ז'נבה]] עם מקבילם הפלסטיני לדיון באופציות המדיניות הקיימות לסיום שיגורי הרקטות. בכנס, שארגן מטה יוזמת ז'נבה, השתתפו ראש העיר שדרות אלי מויאל, חבר צוות ההיגוי של קואליציית השלום הפלסטינית אליאס זננירי, ראש המועצה אזורית שער הנגב אלון שוסטר, נשיא מכללת שער הנגב הפרופ' זאב צחור ואל"מ (מיל') שאול אריאלי מראשי יוזמת ז'נבה. בכנס השתתפו גם עשרות מתושבי שדרות.

מטרת הכנס היתה לסקור את האופציות המדיניות הקיימות בשני הצדדים, להבדיל מהאמצעים הצבאיים שננקטו לאורך השנים. לדברי מארגני הארוע, "ניסיון העבר מלמד שפתרונות צבאיים לא רק שאינם מפסיקים את הקסאמים אלא אף גורמים להתחזקות חמאס". הם קיימו את הכנס בכוונה בשדרות על מנת להציע לתושבי העיר למודת הקסאמים ללחוץ על הממשלה לדבר עם הפלסטינים, ולא לדרוש ממנה לפתוח במתקפה בעזה.

עם זאת, ראש עיריית שדרות לא מיהר לדבוק בהעדפת הדיבורים על פני פעולות צבאיות. בתחילת דבריו הוא אמנם אמר שיהיה "מוכן להפגש עם הניה למען השלום", אבל לאחר מכן מיהר להדגיש ש"מי שחושב שרוחות שלום נושבות במזרח התיכון קורא את העיתון הפוך". לדברי מויאל, "הפלסטינים הם אויב וצריך להכנס לעזה לשבור ולפרק את קיני הטרור ואז לצאת משם. נמאס לי שהפלסטינים יורקים לנו בפרצוף".

"נפתח שער של הזדמנויות"

אליאס זננירי, חבר צוות ההיגוי של קואליצית השלום הפלסטינית, מאמין שכניסה צבאית לא תועיל למצב. "המסר שלי הוא די ברור", אומר זננירי, "אני דוגל בצורך של שני העמים לשבת ביחד, לעבוד ביחד ולדבר". לדבריו, "אני, יחד עם שותפים ישראלים ופלסטינים, מנסים לשקם את הגשר בין שני העמים".

זננירי טען שהוא מכיר את הטענות כאילו אין סיכוי להסדר מדיני וכי אין עם מי לדבר. "מי שרוצה לחשוב ככה, יהיו לו תמיד תירוצים לזה", הוא אומר, "אבל רק מי שיחפש פרטנר מדיני גם ימצא אותו בצד השני".

זננירי סבור שדווקא היום צריך לשבת ולדבר: "לא נפתח לנו חלון הזדמנויות, אלא נפתח לנו שער של הזדמנויות", הוא טען. "במיוחד אחרי שחמאס כבר לא שותפים בממשלה ובמיוחד אחרי שהנציג הפלסטיני הרשמי היושב ברמאללה הבהיר כבר יותר מפעם אחת שהוא רוצה לדבר".

"אין סיכוי לזבנג וגמרנו"

גם גדי בלטיאנסקי, מנכ"ל יוזמת ז'נבה, סבור שישיבה לשולחן עדיפה בהרבה משיגור כוח צבאי לרצועה. בראיון לוואלה! חדשות אמר בלטיאנסקי ש"המטרה שלנו היא להעלות לסדר היום של השיח הציבור, במיוחד של שדרות, את האופציות המדיניות לבעיות הקיימות".

לדבריו, התושבים בשדרות עסוקים במיגון, ובצדק, אבל הם לא שומעים מספיק, לטעמנו, על האופציות המדיניות". למשל, מציע בלטיאנסקי, ש"כעת, בזמן שמתקיים משא ומתן עם חמאס בנוגע לגלעד שליט, יש להרחיב אותו כך שיכלול גם הפסקת אש כוללת".

"אני חושב שבמשך שנים ניסינו את נוסחת הקסם של 'תנו לצה"ל לנצח', אבל היא הביאה רק ליותר קסאמים על שדרות, וליותר קורבנות וזעם בצד הפלסטיני. חייבים לנסות את האופציות המדיניות ולהגיע לפחות להסכם מוגבל". לדבריו, "כל מי שמספר על פיתרון של 'זבנג וגמרנו' זורה חול בעיני הציבור".

"אנו רוצים להציע היום לתושבי שדרות שהשיח שלהם עם הממשלה לא יכלול רק דרישה למיגון ולפעולה צבאית" אמר בלטיאנסקי, "אלא גם דרישה למהלך מדיני-הסכמי עם הפלסטינים. רק מהלך כזה יביא להם בסופו של דבר - ביטחון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully