וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמולת דורמוש - הסופרנוס הפלסטינים?

יוני מנדל

5.7.2007 / 12:15

סיפור החמולה שהחזיקה באלן ג'ונסטון וסייעה בחטיפת שליט הוא סיפור של בריונים שהפכו לשליטי הרחוב. השחרור אתמול לא החליש אותם - אלא להפך. כך פורחים בתוך ואקום שלטוני

חמולת דורמוש היא משפחת פשע פלסטינית שבמהלך שבע השנים האחרונות שמה בכיס הקטן את כל מה שחשבתם שידעתם על מאפיה, עולם תחתון ומה שביניהם. ניתוח של המשפחה הזו מגלה שילוב מפחיד של נשק, סמים, כסף, שליטה ואוזן קשבת אצל בכירים בחמאס ובפתח. עוד עולה תמונה מצמררת אודות היכולת של משפחת פשע לטפס למעמד על של סמכות ביצועית ושיטורית, תוך ניצול של ואקום שלטוני.

מאז תחילת האינתיפאדה בספטמבר 2000, השתלטו הדורמושים בכח הזרוע, הכסף, ההפחדה והקשרים בצמרת על חלקים ב[[רצועת עזה]] והפכו בהם לתחליף שלטוני. בשכונת 'סברה' לדוגמה, במרכז העיר עזה, הם הפכו לאלטרנטיבה גלויה למשטרה ולגורמים האמונים על ביטחון התושבים.

[[אבו מאזן]] לא העז להתעסק איתם, גם [[חמאס]] שמרו איתם על יחסי אהבה-שנאה. אפילו אתמול, אחרי שחרור אלן ג'ונסטון והסכמת הדורמושים לדרישות חמאס, אף אחד לא יודע מה באמת כתוב בהסכם בין המשפחה לבין התנועה. מה שבטוח הוא שהדורמושים לא היו מוותרים על ג'ונסטון בלי שהובטחה להם שליטה. שליטה והרבה כוח. על פי ההערכות, חמאס יאפשרו לדורמושים ולג'יש אל-איסלם לשמור על נשקם. במקום לשלם כופר של שני 2 מיליון דולר, הם יקבלו נשק, תחמושת ואימונים צבאיים השווים לסכום.

הדורמושים: מבריוני רחוב למנהיגים

חמולת דורמוש היא כנראה החמולה החזקה ביותר בעזה. המשפחה עשתה את הונה הראשוני במסחר, כשלעסקים חוקיים כמו מכירת ירקות בבסטות בשוק או סחר בבהמות עבודה נוספו עסקים מפוקפקים יותר. גניבות ברזל, סחר בנשק, הברחת מוצרים דרך מנהרות רפיח וסחר בסמים היו תחילתה של דרך שסופה בחיסולים, חטיפות, לקיחת בני ערובה ודרישת כופר.

שני בני דורמוש הפכו ל'מפורסמים' בנוף העזתי: מומתאז וזכריה. הראשון, מומתאז, החל את דרכו בביטחון המסכל, אבל לא סר למרות מפקדיו וסולק משם כעבור מספר שנים. הוא הצטרף לג'מאל אבו-סמהדנה, מייסד [[ועדות ההתנגדות העממית]], אבל גם משם סולק.

אחרי שקבוצת לוחמים שהוביל מומתאז הוציאה להורג בלב הרחוב את מוסא ערפאת, אחיינו של יו"ר הרשות לשעבר [[יאסר ערפאת]], הורה אבו סמהדנה לסלקו משורות הארגון. מומתאז הקים את "גי'ש אל-איסלם" (צבא האיסלם), והוא עתיד לשתף פעולה עם "ועדות ההתנגדות העממית", אחרי שישראל תחסל את אבו סמהדנה. גורמים פלסטינים מעריכים שהסכם השחרור של ג'ונסטון כולל את מחיקת כל ההאשמות נגד מומתאז, על הרציחות והוצאות להורג הרבות שבהן.

זכריה דורמוש, כמו מומתאז, הוא מוסלמי אדוק שפעיל מאוד בתחומי עשייה מפוקפקים. הוא גדל בשכונת 'סברה', אחת הקשות בעזה, ושכונה אליה שוטרים פלסטינים וחיילי הביטחון המסכל נמנעים מלהיכנס. שם גם צמח אחמד יאסין, מנהיג אחר שהשילוב בין אמונה דתית עזה למלחמה בחרב לא היו זר לו.

זכריה היה חבר גם הוא בארגונו של אבו-סמהדנה ואחרי ההתנקשות בחייו הפך לגורם בכיר בוועדות ההתנגדות העממית. שיתוף הפעולה בין ארגונו לבין 'צבא האיסלם' של מומתאז לבין תנועת חמאס שהתחזקה ברצועת עזה, צבר תאוצה. חטיפתו של [[גלעד שליט]] היא אחד משיתופי הפעולה המפורסמים שלהם.

חמאס ודורמוש: פיצול או איחוד?

שינוי בהתנהלותם של הדורמושים התרחש בשלהי חודש דצמבר 2006, כשהאנרכיה ברשות זעקה. רעולי פנים ניסו לחסל את מומתאז ללא הצלחה, אך בחילופי האש בין הצדדים נהרגו שני בני דודים שלו. הדורמושים האשימו פעילים בחמאס שהם עומדים מאחורי ניסיון החיסול והכריזו על הפסקת שיתוף הפעולה בין הצדדים. האוהב הפך לאויב.

מאז החלו ועדות ההתנגדות העממית וצבא האיסלם לפעול באופן עצמאי יותר, ללא צורך בתיאום של אנשי חמאס. בתוך כך הם חטפו את צלם העיתונות הפרואני חיימה רסורי, את צמד כתבי פוקס-ניוז שעל שחרורם קיבלו מיליון דולר, ולפני כארבעה חודשים את כתב ה-BBC אלן ג'ונסטון.

"אל תתקרב אלי, אני לא אתקרב אליך"

תושב עזה שהסכים להתראיין לוואלה! חדשות בעילום שם בנושא, סיפר שהקשרים של חמולת דורמוש היו נעוצים תמיד בצמרת השלטון הפלסטיני. "הם משפחה חזקה שלאורך השנים היו מוכנים לעשות הרבה תמורת כסף ונשק", הוא אומר. לדבריו, "מי שהפך אותם למה שהם היום זה הפתח וחמאס. הם פחדו להתנגד להם אז הם העדיפו לחבק אותם תמורת כסף ונשק. הדורמושים ידעו את זה ורקדו על שתי החתונות, היו מקבלים מחמאס, ורצים לקבל גם מפתח".

"חמולת המשפחות הזו כוללת כ-5,000 בני אדם", הוא אומר, "לא גדולה מאוד במונחים עזתים". עם זאת, לדבריו, מאז פרצה אינתיפאדת אל אקצה הצטרפו בני החמולה למגוון גדול של תנועות התנגדות ששמחו מאוד לקבלן. לדבריו, "שבע השנים האחרונות הפכו את הדורמושים למה שהם היום".

אנשי הביטחון הפלסטינים נמנעו במהלך השנים האחרונות להיכנס לשכונת סברה, מרכז החמולה. "זה בבחינת אל תתקרב אלי, אני לא אתקרב אליך", הוא אומר, "מן הסכם כזה לא חתום". לדבריו, "כל מי שנכנס לשכונה הזו יודע בדיוק שהוא נכנס לשטח בשליטת חמולת דורמוש. יש מכוניות שרופות בכניסה, גלי אבן או חמושים שמבהירים למי שצריך להבין שהטריטוריה הזו היא דורמושית". לדבריו, "בשנה האחרונה כבר החלו לבדוק בכניסה לשכונה תעודות זהות".

"הילדים הקטנים שלהם גאים מאוד בשם המשפחה שלהם", הוא אומר, "קרה לי כבר כמה פעמים שנכנסתי לשכונה והסתכלו עלי ילדים קטנים כשהם צועקים 'אנחנו דורמוש, אנחנו דורמוש'". המשפחה הזו, לדבריו, היא כמו כל משפחת פשע אחרת, רק עם הרבה יותר נשק. "אם עושים איתם עסקים, או חותמים עסקה או מגלים שהם רימו אותך, הצד השני יעדיף תמיד לקבל את דעתם. ברור מאוד שלא כדאי להתעסק איתם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully