וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החנינה שבוש העניק לליבי מעוררת סערה

שי אילן

4.7.2007 / 12:58

נשיא ארה"ב נימק את החנינה לעוזרו של דיק צ'ייני בטענה שעונשו הוא ההפך הגמור משיטת ה"חוק וסדר". האם בוש הפך לליברל?

תקציר פרשת לואיס "סקוטר" ליבי: עוזרו של דיק צ'ייני לשעבר הורשע בעדות שקר ושיבוש הליכי משפט בהקשר חשיפתה של סוכנת ה – CIA ולרי פליים. השערורייה החלה כאשר הממשל האמריקאי חשף את זהותה של הסוכנת החשאית כנקמה על מאמר שפרסם בעלה. ג'וזף וילסון, בעלה של פליים כתב בניו יורק טיימס מאמר על השקר של הממשל האמריקאי בדבר הימצאות אורניום באפריקה, שנרכש על ידי סדאם חוסיין. קיומו של האורניום היה אחד ההצדקות ליציאה למלחמה בעירק.

בפרשה היו מעורבים בכירים מליבי, ביניהם קארל רוב, יועצו הבכיר של ג'ורג' בוש וריצ'רד ארמיטאז', שהיה סגן שר החוץ. על פי סברה אחת, גם בוש וצ'ייני עצמם היו בסוד העניינים והסכימו בשתיקה לחשיפתה של פליים. ליבי למעשה היה השעיר לעזאזל, ששילם את המחיר משום היותו בעל חשיבות פחותה לממשל בוש, מה שמשתקף במהלך חקירתו ומשפטו, כאשר גונן על רוב והסתיר מידע בתואנה שאינו זוכר את מהלך האירועים.

מ"חוק וסדר" לליברליות משפטית

ליבי נידון ל-30 חודשי מאסר. השבוע המתיק בוש את עונשו וביטל את עונש המאסר שלו. ליבי יצטרך לשלם את הקנס שנקבע לו על סך 250 אלף דולר ולעמוד בתנאי השחרור שנקבעו במשפט. בוש הותקף בחריפות בתקשורת על המתקת העונש. הנשיא השתמש כנימוק להמתקת העונש בכל הנימוקים שבדרך כלל הוא שולל. התפישה המשפטית של בוש וממשלו היא תפישת "חוק וסדר" המחמירה, על פיה העונשים צריכים להיות קשים, בלי התחשבות בנסיבות ביצוע העברות.

בוש הסביר את הצעד בכך ש"לא התחשבו בהמלצות קצין המבחן, שביקש מאסר על תנאי או מעצר בית עבור ליבי". בוש טען שעונש המאסר הוא מוגזם. לדבריו, הפגיעה במוניטין של ליבי, אחרי שנים של שירות ציבורי ועבודה מקצועית כעורך דין היא עונש חמור דיו. עוד מוסיף בוש שגם אישתו וילדיו של ליבי נפגעו באורח חמור.

קלינטון ואובמה תוקפים

הילרי קלינטון אמרה אתמול שהמתקת העונש מעידה על העמדת טובת המקורבים מעל לחוק. לדבריה, זהו זלזול בחוקה האמריקאית ובערכי האומה המקודשים. גם ברק אובמה ביקר את הצעד בחריפות. עיקר הביקורת, עם זאת, היא של מומחי משפט. ממשל בוש, מצטט ה"ניו יורק טיימס" את פרופסור דאגלס ברמן מאוניברסיטת אוהיו, "תמך באופן עקבי במערכת ענישה פדרלית שבאופן מודגש אינה מכבדת אף אחד מהנימוקים ששימש את בוש להמתיק את עונשו של ליבי".

משפטנים אחרים טוענים שבוש אינו מבין כנראה את ההשלכות של הטענה שהעונש הוא חמור. "זה יכול לפתוח קופת שרצים ביחס לענישה הפדרלית", אמר אלן פודגור, פרופסור למשפטים מפלורידה.

ממשל בסוף דרכו

קשה לדעת אם מקרה ליבי יהווה מעתה תקדים משפטי ועילה לקיצור עונשים, כמו שטוענים אנשי החוק. מה שבטוח, זהו לא מעשה יוצא דופן לחלוטין. ביל קלינטון העניק מספר רב של חנינות שהעלו תמיהות בסוף תקופת שלטונו, במיוחד החנינה לאיש העסקים המפוקפק מרק ריץ', שהואשם בהעלמות מס נרחבות ובכך שמכר נשק לאירן.

ממשלו של בוש נמצא בסוף דרכו ושערוריית ליבי היא רק אחת מכמה שדבקו בממשל. ממשל בוש מואשם בשערוריות אחרות, כמו פרשת המינויים הפוליטיים במשרד המשפטים ונדמה שלנשיא פחות חשוב כרגע להיראות טוב בעיני מבקריו. חשוב לו כנראה יותר להיטיב עם מקורביו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully