וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסלולריות נערכות למלחמה

ערן גבאי

4.7.2007 / 10:11

מאיים: נפעל נגד חברות מחקר וייעוץ שיציגו נתונים בעניין רמת התחרות בשוק הסלולר

הקרב על פתיחת התחרות בשוק הסלולר עולה מדרגה. "חברות הסלולר צפויות לפנות לבית המשפט בגין הפקעת תשתית באם יחליט משרד התקשורת לפתוח את תשתיות הסלולר לשימוש מתחרים חדשים", כך אומר ל-TheMarker בכיר בשוק הסלולר. אותו בכיר אף מאיים כי חברות הסלולר עשויות לפעול באמצעים משפטיים גם נגד חברות המחקר והייעוץ שיציגו ממצאים שונים באשר לרמת התחרות בשוק הסלולר הישראלי, שעל סמך אותם נתונים צפוי משרד התקשורת לקבל את החלטתו בעניין פתיחת שוק הסלולר לתחרות.

כיום מחלקות ביניהן שלוש חברות הסלולר את השוק בנתחים כמעט שווים. במשרד התקשורת בוחנים את האפשרות להכניס חברת סלולר וירטואלית שתרכוש דקות שיחה רבות ממפעילי הסלולר הקיימים ותעשה שימוש בתשתית שלהם תמורת תשלום בגין דמי המעבר שייקבע על ידי משרד התקשורת. חברת הסלולר הווירטואלית תשווק עצמה על בסיס מותג חדש ותספק שירותים מתחרים לחברות הקיימות.

אתמול ערכה חברת הכבלים מסיבת עיתונאים ובה הציג הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר, דרור שטרום, חוות דעת מקצועית שקבעה כי שוק הסלולר בישראל מצוי במצב של שיווי משקל משתק ורק כניסת מפעילים נוספים, שיורשו לעשות שימוש בתשתית חברות הסלולר הקיימות, תבטיח תחרות בענף לטובת צרכן התקשורת.

הבוקר חשף "ידיעות אחרונות" כי שטרום ניהל לפני כשנה מפגש עם בכירי סלקום בו דובר על האפשרות שהוא יכתוב עבור החברה עבודה שתתקוף את הניסיון להפקיע את תשתיות הסלולר מידי החברות שהשקיעו בהן לאורך השנים מאות רבות של מיליוני דולרים.

בכירים בענף מדברים על "הקלות הרבה" שבגיוס אנשי מקצוע בכירים לטובת כתיבת עבודת מחקר שמחזקת את הדעה של מזמין העבודה. בענף הסלולר מדברים על כך שכניסת מפעילים וירטואליים (MVNO) תגרום נזק רב לשוק ושבסיכומו של דבר - בתוך 3 שנים - יפשוט אותו מפעיל נוסף את הרגל, לא לפני שהוא יפגע קשה באיכות השימוש והשירות למשתמשי הסלולר.

בכבלים, לעומת זאת, מאמינים כי אם משרד התקשורת יאשר את כניסת המפעילים החדשים לענף הסלולר, הדבר יסדוק את החזית האחידה של חברות הסלולר הגדולות שמתנגדות כיום פה אחד לכניסת מפעיל חדש לענף. אתמול הציג שטרום תפישה ולפיה אם יינתנו רישיונות למפעילי סלולר חדשים, הרי שבהתאם ל"דילמת האסיר" עשויה חברה סלולרית להישבר ולהעדיף לשתף פעולה עם חברת MVNO חדשה. אם הדבר לא יקרה, הציע שטרום, יהיה צורך לכפות על חברות הסלולר את פתיחת התשתיות.

היו מדינות שבהן הצליחו ספקי השירות החדשים בתחרות, דוגמת סקנדיונוויה ובריטניה, אך במרבית המדינות המהלך כשל. בכבלים טוענים כי במקום שבו לא דאג הרגולטור לכפות על חברות הסלולר את כניסתם של המתחרים החדשים, לא היה סיכוי למהלך.

בכדי לקדם את העניין, שכר באחרונה משרד התקשורת חברת ייעוץ מטעמו, חברת NERA, שתגיש לו דו"ח על רמת התחרות בשוק הסלולר הישראלי. בעקבות זאת, יגישו גם שלוש חברות הסלולר, באישור של הממונה על ההגבלים העסקיים, עבודת מחקר של חברה מטעמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully