וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד כי תרופות להורדת כולסטרול מגבירות הסיכון ללקות במחלת לו גריג

TheMarker

4.7.2007 / 12:30

לפי העיתון "וול סטריט ג'ורנל", החשד הוא שסטאטינים, תרופות להורדת כולסטרול, מגבירות את הסיכון ללקות במחלה הניוונית הקשה לו גריג

האם שימוש בסטאטינים - תרופות להורדת כולסטרול - מגביר את הסיכון לחלות במחלה ניוונית קשה? שאלה זו עולה באחרונה בקרב חוקרים בגופים רגולטוריים ברחבי העולם, על רקע הצטברות נתונים מרחבי העולם. כך מדווח העיתון "וול סטריט ג'ורנל". עם זאת, כיוון שמדובר במחלה מאוד נדירה באופן כללי - ALS, טרשת קשה, המכונה גם מחלת לו גריג על שם שחקן הבייסבול הידוע שלקה בה לפני כ-70 שנה - קשה מאוד להוכיח קשר בין השימוש בתרופות למחלה.

איום בריאותי, או תרופה מצילת חיים? שאלה זו טורדת את מנוחתם של מדענים בנוגע לתרופות רבות, לא רק בטרם יציאתן לשוק, אלא גם לאחר מכן, עם גילויי תופעות לוואי שלא נצפו בניסויים המצומצמים, וניכרו רק לאחר שהוחל שימוש המוני בתרופות. כשמדובר בקבוצת התרופות הנמכרת ביותר בעולם - הסטאטינים - מדובר בשאלה קשה במיוחד. מדובר בתרופות המסייעות להמונים, ואילו הסיכוי לכך שהן גורמות למחלת הניוון העצבי הקשה ALS מזערי.

ה-FDA טרם פרסם אזהרה

לפי ה"ג'ורנל", ראש המרכז לבקרת תרופות בארגון הבריאות העולמי (WHO), ראלף אדוארדס, גילה כי מבין 172 חולי לו גריג מדווחים במאגר הנתונים שלו, 40 השתמשו בסטאטינים. אף כי המספר נראה לו גבוה, אדוארדס חשש לגרום לבהלה ציבורית, ולכן חיכה עם התוצאות. אך לאחר שראה מחקר שהראה כי ניתן לעתים לעצור את הידרדרות המחלה הקשה, הגורמת לניוון עצבי קשה, ולמוות - בטווח של כ-3-5 שנים מאבחון לרוב - החליט אדוארדס לפרסם את המחקר בכל זאת.

לעומת זאת, מחקר של מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA), העלה ממצאים אחרים. מבין 120 אלף נבדקים, 20 היו חולים בטרשת נפוצה, מחציתם לאחר שנטלו סטאטינים, ומחציתם בקבוצת האינבו (פלאצבו). עם זאת, אף כי 120 אלף אולי נשמע לנו כמו מספר גדול, צריך לקחת בחשבון כי ברחבי העולם ישנם בסך הכל 350 אלף חולים במחלה, ששכיחותה באוכלוסיה היא 5 למאה אלף. המנהל החליט לא לפרסם אזהרה בינתיים, אך ימשיך לחקור את הנושא וצפוי לפרסם מאמר בעתיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully