וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טוני בלייר - מדינאי לוחם, נופש הרפתקן

שי אילן

27.6.2007 / 13:57

אספנו כמה רגעים משמעותיים בחייו של בלייר, ממעמדים היסטוריים ועד למבוכות קטנות. ראש הממשלה הכי סופרסטאר פורש

טוני בלייר מעביר היום את השלטון בבריטניה לגורדון בראון, חברו לדרך ומתחרהו מימים ימימה. בלייר, המטאור של הלייבור הבריטי נבחר לכהונת ראש ממשלה 3 פעמים, שיא מבחינת מפלגתו. הוא גם היה ראש הממשלה הצעיר ביותר בבריטניה אי פעם. בלייר ערך למפלגתו מתיחת פנים, נפטר משאריות השמאל האידיאולוגי ומהתקנון הישן.

הוא היה לבן הברית הנאמן ביותר של ארה"ב והצטרף למלחמותיה באפגניסטן ובעירק. במידה רבה משום כך כוכבו דעך והפופולריות שלו ירדה. מינויו של בראון צמצם את הפער בין השמרנים ללייבור לאחוז אחד בלבד.

גיטריסט רוק לשעבר

בלייר התחיל את כהונתו ב-1997, כשהוא בן 44 בלבד. גיטריסט הרוק לשעבר והמשפטן הפך עד מהרה לחביב התקשורת. הוא, אישתו שרי וילדיו היו אייטם פפרצי לא פחות מאשר פוליטי. גם ההאשמות הקשות, מאוחר יותר נגד בלייר היו קשורות לתקשורת. בלייר הואשם לא אחת בהיותו אמן הספינים. ביקורת קשה הושמעה גם נגד אישתו, שרי, שהתספורת שלה עלתה למשלם המיסים הבריטי עשרות אלפי לירות שטרלינג. אבל הבריטים אהבו מאוד את הזוג שנתפס כפחות מרוחק מראשי הממשלה הקודמים, תאצ'ר ומייג'ור הקרירים.

לפני המערכה "נגד הטרור העולמי" בלייר התמקד בחינוך וכלכלה - מצד אחד הגדיל את ההשקעה הממשלתית בשירותים ומצד שני הפריט אותם באופן מאסיבי.

יו, בלייר, רגלי

בלייר זכה לקיתונות של לעג על יחסיו עם בוש. "יו, בלייר" קרא לו החוואי הטקסני מארה"ב. הוא כונה "פודל" יותר מפעם אחת ופעל באופן לא פופלרי כשנכנס יחד עם הצבא האמריקאי לעירק וסירב לבקר את המדיניות האמריקאית ואת השיקולים ליציאה למלחמה בכל פורום. אפילו ג'ימי קרטר אמר שבלייר מתרפס בפני הממשל האמריקני. לאחרונה פורסם שבלייר ידע שלבוש אין תוכנית ליום שאחרי כיבוש עירק ולמרות זאת הוביל את בריטניה לתוך התוהו ובוהו.

לחטוף את ליאו

אחד מהארגונים שעשו צרות צרורות לבלייר במהלך שלטונו הוא "אבות למען צדק". במקרה זה קיבל בלייר מנה של אבקה סגולה בפניו. מה שחמור יותר הייתה המזימה של הארגון לחטוף את בנו התינוק של בלייר ליאו, תכנית שחרגה אפילו מהקו הקיצוני של הארגון וגרמה להוצאתו אל מחוץ לחוק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

מתיחות בין ממשל בלייר למוסלמים

ב-7.7.2005 בוצע מגה פיגוע בלונדון, בסמוך לוועידת ה - G8 באנגליה. פצצות הוטמנו ברכבת התחתית ובאוטובוסים בעיר, גרמו למותם של 52 בני אדם ולפציעתם של 700. הפיגועים בוצעו בהשראת אל קאעדה.

יש המאשימים את תחושות התסכול של האוכלוסיה המוסלמית בבריטניה בפיגועים ואת בלייר בכך שלא עשה די לרווחתה ולקירובה. גם המדיניות הפרו אמריקנית והיותו שותפו של בוש תרמה לקיטוב המוסלמי. מאז הפיגועים הקטלניים ב-2005 נעשו כמה ניסיונות לפגע בבריטניה, ברכבות ובמטוסים. המשטרה והשירותים החשאיים קיבלו יד חופשית יותר לחדור לפרטיות ולעצור חשודים על סמך מודיעין מעורפל.

ניוז אוף דה וורלד חושף לבלייר את הציצי

הרבה שערוריות נקשרו בשמו של בלייר בזמן היותו בשלטון. אחת מהן היא "תארים תמורת כסף": אנשי עסקים קיבלו תארי אצולה תמורת תרומות ללייבור. פרשיה אחרת קשורה לכספים שבלייר ומשפחתו קיבלו תמורת חופשות, כאשר למעשה התאכסנו אצל חברים.

ההישג הגדול - שלום בצפון אירלנד

בלייר זכה להיות במהלך שלטונו שותף להישג עצום - סיום האיבה, לפחות רשמית, בצפון אירלנד. לפני חודש התחילו היוניוניסטים והשין פיין, שתי המפלגות הפוליטיות המייצגות את הפלגים הניצים, בניהול משותף תוך חלוקת תחומי אחריות. זאת אחרי שנים של שפיכות דמים וטרור הדדי. לבלייר היה תפקיד משמעותי בגישור בין הצדדים, למרות שתוך כדי התהליך נראה היה פעמים רבות שהמאמצים חסרי תוחלת.

וכעת, ארוחות צהרים במחנה יהודה...

בלייר חוזר בכל הזדמנות על כך שפתרון הסכסוך הפלסטיני-ישראלי הוא הכרחי לשלום העולם. בתחילת הקדנציה הנוכחית שלו הוא אמר שהמשא ומתן במזרח התיכון יהיה מבחינתו בעדיפות עליונה. כעת מתכוון הקוורטט למנות את בלייר לשליחו במזרח התיכון, כדי לסייע לאבו מאזן להניח את היסודות למדינה פלסטינית ולהניע את עגלת המשא ומתן התקועה. בלייר ינהל את האופרציה ממשרד בירושלים. ישראל מתלהבת, אבל במדינות ערב רואים בבלייר את תאומו של בוש ועל כן ההתלהבות פחותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully