וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק ששת הימים

שי אילן

25.6.2007 / 12:03

אחרי שהתרכז באירועים החשובים שקרו במעצמות הגדולות סוקר שי אילן את שאר החדשות של 1967

שמאל, ימין ומלחמות גרילה

אחרי שנים של מאבק נלכד בג'ונגלים של בוליביה האדם שהפך לסמל למאבק עממי, ארנסטו צ'ה גווארה, הרופא המהפכן. צ'ה, שנעלם מקובה ב-1964 וניסה להחליש אחר כך את הקפיטליזם במאבק באפריקה, הוביל ב-67' התקוממות בבוליביה. עם לכידתו התקבלה ההוראה להוציאו להורג. דבריו האחרונים לחייל שירה בו, על פי עדויות היו: "תירה, פחדן. אתה בסך הכול הולך להרוג בן אדם".

בבנגל מתחילה מלחמת גרילה שמאלית של קבוצת "נקסליט", שמצליחה למשך זמן קצר במאבק נגד בעלי אדמות. הנקסליטים דמו בדרכי פעולתם למחתרות השמאל הסטודנטיאליות של שנות השבעים. ההתקוממות מדוכאת על ידי הצבא ההודי באלימות.

סין שולחת שלוש חטיבות של צבאה כדי לדכא את טיבט.

דיקטטורים

ב-12 במרץ עולה לשלטון באינדונזיה אחד החשוכים במנהיגי המאה ה-20, סוהרטו. בחסותו נערכים טיהורים בהם נרצחים מאות אלפי בני אדם באינדונזיה עצמה ובאיים אליהם פלשה, כמו מזרח טימור. סוהרטו גם נחשב למנהיג המושחת ביותר במאה השנים האחרונות. 73 מיליארד דולר עברו תחת ידיה של משפחתו ב-32 שנות שלטונו.

ב-21 באפריל עולים לשלטון ביוון גיורגי פפדופולוס וחונטת הקולונלים שלו. מוקמים בתי משפט צבאיים, פעילי זכויות אדם נאסרים ומגורשים לאיים מרוחקים. מוקמת משטרה חשאית המענה את מתנגדי השלטון, ומוכרזת מלחמה על מוזיקה מערבית וקולנוע.

ב-26 באוקטובר עולה לשלטון באירן השאח מוחמד רזה פלהווי. השאח קיים בשנות שלטונו יחסים טובים עם המערב, אבל חיסל את מערך המפלגות האירני כדי להפוך לשליט כל יכול. הוא הקים משטרה חשאית בשם "סאוואק" שעינתה ורצחה מתנגדי משטר. למרות שהוביל רפורמות של מודרניזציה, היה השאח דיקטטור לכל דבר.

ב-9 בדצמבר עלה לשלטון ברומניה ניקולאי צ'אושסקו הניאו-סטלינסטי. צ'אושסקו מבסס את שלטונו על פולחן אישיות והטלת אימה דרך המשטרה החשאית שלו. הוא גם מנהיג מהפכה תרבותית בסגנון מאו טסה טונג ומדכא כל גילוי אינטלקטואלי או אומנותי שלא עולה בקנה אחד עם תפיסתו.

חלל, תעופה וטכנולוגיה

הקונקורד נחשף בטולוז שבצרפת. המטוס העל קולי יעשה היסטוריה ויטוס בזמן שיא לטיסה מסחרית בין פריז לניו יורק.

אבל השגי התעופה גדולים אף יותר בשנה זאת. ארה"ב מנחיתה את ה"לונר אורביטר" על הירח, כהקדמה לנחיתה המאוישת כעבור שנתיים. רוסיה משגרת חללית לא מאוישת שהיא הראשונה ששולחת תמונות מכוכב נוגה. גם מקומם של אסונות החלל לא נפקד והקוסמונאוט ולדימיר קומרוב נהרג בזמן החזרה לאטמוספירה, בגלל כשל בפתיחת המצנח של החללית. לקראת סוף השנה משוגרת "אפולו 4", החללית הבלתי מאויישת המתוחכמת עד אותה עת.

ולבסוף, הולדתו של האל החדש: ב-27 ביוני הוצבה בבנק ברקליס באנפילד שבאנגליה, המכונה האוטומטית הראשונה למשיכת כספים.

המרדף אחר הנאצים

פאול שטנגלי, מפקד טרבלינקה וסוביבור לשעבר נתפס בברזיל. וילהלם הרשטר, מפקד הגסטפו בהולנד שאחראי למות כ-100 אלף יהודים נשפט ל-15 שנות מאסר במינכן, אחרי שמתגלים מעלליו בזמן המלחמה. הרשטר היה האחראי גם לשליחתה של אנה פרנק למחנה ההשמדה. אילזה קוך, "המכשפה מבוכנוולד", אישתו הסדיסטית של מפקד המחנה שמה קץ לחייה בכלא. קוך הייתה ידועה בחיבתה ללקיחת מזכרות מגופות הקורבנות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

חוק ומשפט

ממציאי ה"תלידומיד", התרופה שגרמה לילדים להיוולד מעוותי גפיים, עומדים למשפט ומורשעים. גם אלברט דסאלבו, הידוע יותר בשם "החונק מבוסטון", הורשע ברצח 10 נשים בעזרת גרבי ניילון, אחרי שאנס את רובן. הוא נידון למאסר עולם. באוסטרליה חוקקו חוק שמכיר בדיעבד בקיומם של האבוריג'ינים לפני ההתיישבות ביבשת ומקנה להם מעמד אזרחי שווה ואילו באנגליה התקבל חוק המכיר בכך שההומסקסואליות אינה פשע.

אסונות

במזרח גרמניה התנגשה רכבת עמוסת ילדים במשאית והותירה 94 הרוגים, רובם ילדים. שריפה במרכז קניות בבריסל קטלה 323 בני אדם. רעידת אדמה בונצואלה גרמה למות 240 איש בבירה קרקאס. 44 בני אדם נהרגו במהומות במשחק כדורגל בעיר קייסיי שבטורקיה. שיטפונות בפורטוגל הרגו 462 איש בליסבון. 40 בני אדם נהרגו בלונדון כשרכבת ירדה מהפסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully