וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדשות פשוטות: מה בין מזוז ופרידמן?

נעה נבט

16.6.2007 / 18:38

למה שר המשפטים והיועמ"ש לא מסתדרים? באיזה צד אולמרט וביניש? ואיך אקטיביזם שיפוטי קשור לכל זה? המדור לפשטות תקשורתית

לפני ארבעה חודשים מינה ראש הממשלה אהוד אולמרט את פרופ' דניאל פרידמן לשר המשפטים, ומאז אין רגע שקט במערכת שעליה הוא ממונה. יחסיו של פרידמן עם היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז מעולם לא נראו עכורים כל כך, וגם הפשרה שהשיגו ביום ראשון באחד מחילוקי הדעות שלהם נראית כמו הפסקת אש זמנית בהחלט.

המחלוקת התורנית בין פרידמן למזוז נגעה לאופן מינויו של היועץ המשפטי לממשלה. פרידמן הציע לממשלה לשנות את הליך הבחירה של היועץ, כך שבראש הוועדה שאמורה למנותו (ועדת האיתור), לא יעמוד שופט עליון בדימוס כפי שהיה עד כה, אלא שר משפטים לשעבר או יועץ משפטי לשעבר. בוועדה יהיה חבר שופט בדימוס, אך לאו דווקא כזה שכיהן בבית המשפט העליון. אותו שופט ייבחר על ידי שר המשפטים עצמו ולא על ידי נשיא בית המשפט העליון, כפי שהיה עד כה.

מזוז התרעם מאוד על הצעתו של פרידמן מכמה סיבות. לטענת מזוז, ההצעה מנוגדת להמלצות ועדת שמגר, שבחנה את הליכי מינוי היועץ המשפטי לממשלה אחרי פרשת בר-און – חברון, אשר לטענתו, מאז שהממשלה קיבלה המלצות אלה בשנת 2000, לא קרה דבר שמצדיק את השינוי.

מעבר לזה, למזוז יש כבר בטן מלאה על שר המשפטים, והוויכוח בנוגע לשיטת מינוי היועץ המשפטי הוא רק סמל לחילוקי דעות מהותיים בהרבה בין השניים. מזוז חושש מאוד שהצעתו של פרידמן תגביר את המעורבות הממשלתית במערכת אכיפת החוק. זה דבר שמזוז מוכן לשכב על הגדר כדי למנוע, במיוחד בתקופה שבה הממשלה מסובכת מעל הראש בחקירות.

לעומת מזוז, פרידמן הוא אחד המבקרים הגדולים של שיטת [[האקטיביזם השיפוטי]] - הוא מעוניין להגביל את כוחו של בגץ ולמנוע את התערבותו בהכרעות הכנסת. השקפה זו של פרידמן עולה בקנה אחד עם העובדה שהשינוי שהציע בשיטת בחירת היועץ פוגע גם בסמכותה של נשיאת העליון דורית ביניש, שפרידמן אינו נחשב לאחד מאוהדיה. מעבר לעניין האידיאולוגי, בהיותו מינוי של אולמרט, אחד הנחקרים המרכזיים של מזוז בימים אלו, רבים טענו שפרידמן מנסה לרצות את אדונו בהצעה שהגיש.

כולם מנצחים

ביום ראשון השבוע הגיעו השניים לפשרה, שגובשה על ידי אולמרט. על פי ההחלטה, נשיאת בית המשפט העליון היא זו שתבחר את השופט בדימוס שיישב בוועדה, אלא שהיא תצטרך לקבל את הסכמתו של שר המשפטים להחלטה. עם זאת, הוחלט שהשופט בדימוס איננו חייב להיות שופט בית המשפט העליון בהכרח. כן נקבע ששר המשפטים רשאי להנחות את ועדת הבחירה להציע יותר ממועמד אחד, כלומר שניים או שלושה מועמדים שמהם ייבחר היועץ המשפטי. בשורה התחתונה, הצעתו של פרידמן שיו"ר הוועדה יהיה שר משפטים לשעבר או יועץ משפטי לממשלה ולא שופט בדימוס - לא התקבלה.

הן פרידמן והן מזוז הביעו שביעות רצון מהפשרה, ושניהם הרגישו שיצאו מנצחים. למרות שהקרב הנוכחי הסתיים בהפסקת אש, איש לא משלה את עצמו שהמלחמה בין השניים הגיע לקיצה. העימות הבא, כך נראה, הוא רק עניין של זמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully