וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אבו מאזן יפרק את הממשלה"

יוני מנדל

14.6.2007 / 10:48

כך מעריכים פרשנים פלסטינים על רקע הידיעות שיו"ר הרשות יעביר היום "נאום דרמטי לאומה". חמאס מקצר את האולטימטום ברצועה. פתח תוקף בגדה המערבית

חמאס מסיים את ההשתלטות הצבאית על רצועת עזה. החל משעות הבוקר חמושים של התנועה מפציצים את המעוזים האחרונים של פתח ברצועה בניסיון להשתלט עליה באופן סופי. אנשי חמאס טוענים ש"המעוז האחרון כבר נפל", אולם בפתח מכחישים את הידיעות.

אחרי ששלשום הודיעה תנועת חמאס, כי היא "שחררה את צפון הרצועה, והפכה אותה לשטח צבאי סגור", באו 48 נוספות בהן שטפו חמושים של חמאס את רחובות הרצועה כולה. במתקפה משולבת על מפקדות פתח ברצועה נפלו בזה אחר זה מוצבים של פתח והפכו למעוזים של חמאס. היום, אחרי 24 שעות עקובות מדם, בהן נהרגו 35 בני אדם, הפכה עזה ל"מדינת חמאס".

כוחות פתח משתלטים על הגדה

בשל החשש מאיבוד מוחלט של כוחו החליט יו"ר הרשות אבו מאזן להשיב מלחמה, והחל משעות הבוקר המוקדמות פועלים אנשי פתח נגד כוחות חמאס בגדה. כפי שזה נראה, אבו מאזן יודע שהקרב בעזה אבוד והוא מנסה כעת לנצל את היתרון היחסי שיש לתנועה בגדה. במסגרת פעולות אלו נחטף חבר מועצת רמאללה מטעם חמאס, הופגזה דירתו של מנהל טלוויזיית חמאס בגדה המערבית, נשרף בניין המועצה המחוקקת בסלפית שמדרום לשכם, נשרף המועדון האיסלמי של חמאס בג'נין והוצתה מכוניתו של המופתי של בית לחם.

במקביל לניסיונות המבצעיים של אבו מאזן למניעת קריסה כללית, הוא צפוי לנקוט גם בצעדים פוליטיים קיצוניים: אמצעי התקשורת הפלסטינים מדווחים שהיום הוא עתיד למסור "הודעה דרמטית" לאומה. ההערכות הן שאבו מאזן יודיע בנאומו על פירוק ממשלת האחדות שהוקמה לפני שלושה חודשים בלבד. במקרה כזה, תפסיק הממשלה הנוכחית להתקיים ואבו מאזן יקים ממשלת חירום שתורכב ממקורביו. אז יהפוך חמאס, שנבחר בבחירות דמוקרטיות, לחסר מעמד פוליטי וההתנגשות בין שתי התנועות ובתוך הרחוב הפלסטיני עשויה להפוך למלחמת אזרחים של ממש.

חמאס: אולטימטום עד 16:00 מחר

חמאס מצידו הודיע שהשליטה של אנשיו ברצועה עומדת להפוך לעובדה מוגמרת החל ממחר. הארגון הציב אולטימטום להעברת כל הנשקים מחמושי פתח לאנשי חמאס עד מחר בשעה 16:00. לפי הודעת חמאס, "אנשי פתח שיעבירו את נשקם לחמאס עד פקיעת האולטימטום וייכנעו – יהיו בטוחים, אך אלו שיבחרו לשמור על נשקם – יהפכו למטרה".

בחמאס מציינים, כי פניהם אינם למלחמת אחים. לדברי דובר בחמאס, התנועה מוכנה להפסיק את האש באם פתח יקבל שמונה תנאים, הכוללים הטמעה של כוחות חמאס במנגנוני הביטחון הכלליים. אבו מאזן סירב לדון בתנאים לפני הפסקת אש בשטח.

העימותים בעזה גורמות לחשש מקריסה כללית ברשות בכל רחבי העולם. מזכיר הליגה הערבית עמרו מוסא אמר, כי "מדובר במצב מסוכן, אפילו מסוכן מאוד". לדבריו, "מפגש החירום של שרי החוץ הערבים לא יכול לחכות עד יום שבת ולפיכך הוא הוקדם באופן חריג למחר, יום שישי". המפגש יתקיים בקהיר. גם מזכ"ל האו"ם באן קי-מון הביע חשש מפני הידרדרות המצב לגמרי והציע לשלוח כוחות בינלאומיים שיתפרשו בעזה וימנעו אנרכיה מוחלטת. חמאס הודיע שהוא "מתנגד נחרצות לפרישת כוח בינלאומי ברצועה", וכי הוא יתייחס אליו "ככובש זר לכל דבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully