וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדשות פשוטות: פי גלילות

נעה נבט

11.6.2007 / 13:27

מה זה בעצם פי גלילות, חוץ מהמתחם המוכר שבין ת"א להרצליה? מי רכש את החברה – בכמה ולמה? ומה יקרה עכשיו? חדשות פשוטות – המדור לפשטות תקשורתית

"פי גלילות", בניגוד למה שרבים חושבים, הוא לא רק שמו של האתר המאיים שנמצא בין הרצליה, תל אביב ורמת השרון, באחת היציאות האחרונות מנתיבי איילון, אלא גם שמה של החברה שמפעילה מסופים לאחסון דלק בירושלים, אשדוד ובאר שבע. במשך שנים הוחזקה החברה בבעלות משותפת של המדינה וחברות הדלק פז, דלק וסונול, ולאחרונה הוחלט להפריט אותה. 8 חברות התחרו במכרז על זכות השליטה בה.

הדלק שאנחנו ממלאים במכונית עובר תהליך ארוך עד שהוא מגיע אלינו. אחרי שבתי הזיקוק מייבאים נפט ומזקקים ממנו דלק, הוא עובר לאחסון בפי גלילות. רק אז הוא מגיע לחברות שונות באמצעות מיכליות וצינורות. ולא רק דלק יש בסיפור הזה, גם הרבה מאוד אדמה: השליטה בפי גלילות היא גם שליטה בשטחי קרקע גדולים, לעתים באזורים מבוקשים במיוחד. מסוף ירושלים היווה את האטרקציה העיקרית: למרות שהוא הקטן ביותר, רק שמונה מיכלים, הוא משתרע על 55 דונם בסמיכות לשכונת הר נוף, אחד השטחים האטרקטיביים לבנייה למגורים בעיר. תכנית בינוי לאלף יחידות דיור באזור כבר אושרה.

הרוכש: יצחק תשובה

חברת דלק, בבעלות איש העסקים יצחק תשובה המוערך בשווי של 3-3.5 מיליארד דולר, היתה אחת המתחרות במרכז. כשיצאה ההודעה על ההפרטה המתוכננת, היה ברור שמבחינת תשובה מדובר בקרב לחיים ולמוות. אחרי שפז קנתה את בתי הזיקוק באשדוד והחברה לישראל קנתה את בתי הזיקוק בחיפה, תשובה נותר הרחוק מאחור במרוץ נגד המתחרים. רכישתה של פי גלילות מקדמת אותו שלב נוסף בשרשרת המזון בתחום הדלק, לעבר תחום הזיקוק, ועתידה לבטל את התלות שלו במתחרים.

אחרי קרב צמוד בין המתחרות, זכתה דלק עם הצעה של 800 מיליון שקל, הרבה מעל שווי נכסי החברה שהוערך ב-500 מיליון שקל. מיד לאחר שנודעו התוצאות, יצא ח"כ אבשלום אבו וילן (מרצ) נגד "מסירה נוספת של נכסי המדינה לאוליגרכים", כלשונו. וילן התרעם על כך שלא ניתנה העדפה מתקנת לחברות הקטנות שהתחרו על קניית פי גלילות, והעלה חשש שהעברת הבעלות לדלק תמנע תחרות של ממש בשוק הדלק.

** השטח של פי גלילות בצומת גלילות חזר לידי המדינה.

ומה לאחר הרכישה?

מה יעשה תשובה, שמושקע בחיפושי נפט וגז בכל רחבי העולם, ברכישה החדשה? ייתכן שהוא יחליט להעביר את מיכלי האחסון לאזורים אחרים בארץ, מבוקשים פחות, ולנצל את השטחים הענקיים שיתפנו לבנייה. כך או כך, מדובר בנכס נדל"ני יקר ערך לפני הכל, ומאחר ותשובה מנהל נכסי נדל"ן רבים בארץ ובחו"ל, ביניהם מלון הפלאזה בניו יורק שרכש ב-675 מיליון דולר - יש סבירות גבוהה שזה יהיה הערך האמיתי של העיסקה.


* בהכנת הכתבה השתתפה נעה גרטי
** המדור יתפרסם מעתה בכל סוף-שבוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully