וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציבות המים מתכננת: "חיסול החקלאות" ב-2002

תמר נהרי

5.9.2001 / 14:49

הנציבות רוצה לקצץ 73 אחוז במכסות המים של החקלאים; ועדת החקירה הפרלמנטרית למשבר משק המים תמליץ על הקמת רשות מים אחת שבראשה יעמוד נציב במעמד דומה לזה של נגיד בנק ישראל

יו"ר ועדת החקירה הפרלמנטרית למשבר משק המים, ח"כ דוד מגן, הציג היום את טיוטת מסקנות הביניים של הוועדה, שיונחו על שולחן הכנסת בתוך כחודש. בין היתר תמליץ הוועדה על הקמתה של רשות מים אחת שתהיה ממונה על יישום ואכיפת חוקי המים ותוכניות הממשלה למשק המים, ועל האפשרות שבראשה יעמוד נציב המים, שיקבל מעמד דומה לזה של נגיד בנק ישראל. מגן הטיח ביקורת נוקבת באופן התנהלות הממשלות השונות במשבר, בעיכובים ביורוקרטיים ממושכים בבניית מתקני ההתפלה, ובהיעדר תוכנית ממשית לפיתרון המשבר בטווח הרחוק.

דבריו הושמעו בכנס האיגוד הישראלי למים בראשות פרופסור אבנר עדין, שהתקיים היום באוניברסיטת תל אביב. בין הדוברים בכנס נמנו נציגי נציבות המים, מקורות, וכן מדענים ואנשי מקצוע שהציעו פתרונות שונים למשבר.

"אם קודם היה חמור – עכשיו המצב קטסטרופלי"

פרופסור עדין קבע, כי "אם קודם היה מצב המים חמור מאד – עכשיו הוא קטסטרופלי". לדבריו, "תרגיל הורדת הקווים האדומים בכנרת לא יכול לעזור עוד. המשך השאיבה מהכנרת וממי התהום יביא להידרדרות באיכותם במידה בלתי הפיכה". עדין טען, כי "קיימים עשרות פרויקטים של שימוש חוזר במי השקיה, שתקועים בשלבים שונים של תכנון או ביצוע עקב חוסר תיאום בין הרשויות הממונות השונות, הגורר בזבוז מיותר של עשרות מליוני קוב מים". עוד טען עדין, כי "המכרזים להתפלת מי ים מזדחלים בקצב איטי, כאילו שמשבר המים אינו קיים", וכי "אופן הפעילות של הממשלה מאופיין עדיין בכיבוי שריפות מבלי להחליט אפילו על עקרונות לטווח הארוך".

ח"כ מגן מסר, שמדיוני ועדת החקירה עד כה עולה תמונה של "ריבוי רשויות ומיעוט אחריות". לפחות שמונה משרדי ממשלה ומספר דומה של רשויות הכפופות להם, מטפלים במקביל במשק המים. התוצאה: "חלל גדול שלא עניין אף אחת מהרשויות", וגירעון של כ-500 מיליון קוב בין יכולת ההפקה ובין הצריכה. משום כך תחייב הוועדה את הקמתה של רשות מים אחת שתרכז בידיה את כל הסמכויות.

"תוכנית הממשלה מבוססת על ציפיה לנסים"

מגן תקף בדבריו גם את היעדר התכנון למשק המים בטווח הרחוק. תוכנית הממשלה למשק המים מגיעה עד 2010, ומדובר ב"תוכנית מינימליסטית, שגויה, המבוססת בעיקרה על ציפיה לנסים". לדבריו, כבר ב-99' אישר שר האוצר דאז, בייגה שוחט, החלטה לצאת למכרזי התפלת מים, שמטעמים ביורוקרטים החל ביצועה רק עתה. ועדת החקירה אינה משוכנעת ש-200 מיליוני הקוב המתוכננים להתפלה יענו על הצרכים של משק המים, וגם נושא זה לא נבחן עד תומו. הוועדה בראשותו תחייב עריכת תוכנית מקצועית שתגיע לפחות עד 2020.

מדיוני הוועדה מצטיירת תמונה לפיה הנציב משולל סמכויות של ממש, לנוכח ריבוי משרדי הממשלה האמורים לאשר את החלטותיו, ובמקום לעשות זאת "מתקוטטים ביניהם" – דברי מגן. משום כך תבחן הוועדה הקניית מעמד חדש לנציב, הדומה למעמדו של נגיד בנק ישראל ומעניק לו סמכויות אופרטיביות בכל הנוגע לניהול משק המים. מגן מסר עוד, כי הוועדה בראשותו תשמע עוד 15 עדים נוספים, ובכוונתה להוציא שלושה דוחות.

עומס על תקציב המדינה

נגה בליץ, מנהלת אגף הצריכה בנציבות המים חשפה בכנס, כי בכוונת הנציבות לדרוש קיצוץ של 73 אחוז ממי החקלאים ב-2002, קיצוץ שמשמעותו, לדבריה "כמעט חיסול החקלאות". בליץ מסרה, כי סביר להניח שהקיצוץ במתכונתו השלמה לא יאושר, לנוכח התנגדות משרד החקלאות, אך בשנה הקרובה יצא לפועל בכל מקרה קיצוץ דרסטי בחקלאות. משמעות הקיצוץ יהיה עומס על תקציב המדינה, בשל הצורך לפצות החקלאים, שרבים מהם יאבדו למעשה את מקור פרנסתם. עוד יוחלט, ככל הנראה, על סדר עדיפויות לאומי ביחס לגידולי החקלאים, ויאושרו לגידול רק פירות וירקות שיוכחו כחיוניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully