וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערבים מפחדים מהיהודים - וההפך

יובל אביבי

10.6.2007 / 10:40

סקר המכון לדמוקרטיה מעלה, לא במפתיע, נתונים קשים על חוסר אמון בין שתי האוכלוסיות בישראל: 73% משני הצדדים מפחדים

סקר מדד הדמוקרטיה השנתי של המכון הישראלי לדמוקרטיה, המתפרסם היום, מצביע, לא לראשונה ובאופן לא מפתיע, על יחסים מתוחים ביותר בין אזרחיה היהודים של מדינת ישראל, לבין אלו הערבים.

בעיקר בולט חוסר האמון בין שתי האוכלוסיות, חוסר אמון שעלה גם במחקרים קודמים על יחסי יהודים-ערבים בישראל, בין השאר של פרופסור סמי סמוחה מאוניברסיטת חיפה השנה, שם נטען כי 68.4% מהיהודים חוששים מאלימות מצד ערביי ישראל, ושכ-71.5% מהערבים חוששים מאלימות יהודים נגדם.

במדד הנוכחי מתגלה, כי 73% מכלל הנשאלים, יהודים וערבים, חוששים מאלימות הצד השני נגדם, ומאמינים כי הצד השני נוטה להתנהגות אלימה. 87% מכלל הנשאלים מרגישים שהיחסים בין ערבים ליהודים בארץ אינם טובים או גרוע מכך. כ-55% מהנשאלים היהודים אומרים כי "הערבים לא יגיעו לעולם לרמה התרבותית של היהודים", ואילו כ-51% מהנשאלים הערבים חשים כי האוכלוסייה היהודית גזענית.

"לפחות יש קריאת מצב נכונה"

מיכל זק, חברת הנהלה של בית הספר לשלום בנווה שלום, בו עוסקים בחינוך פוליטי באמצעות הפגשה בין יהודים לערבים, דווקא מוצאת נקודות אור בנתונים. "העובדה שכמעט 90% חושבים שהמצב לא טוב היא חיובית", היא אומרת, "לפני מהומות אוקטובר 2000 הציבור היהודי טעה בתפיסת המציאות, ולכן הופתע מאד ממה שקרה. היה אז פער בין איך שתפסו את המצב, למציאות, ובסקר הזה לפחות יש קריאת מציאות נכונה".

לדבריה, הבניית הסכסוך נשענת בעיקר על תפיסות תרבותיות מסורתיות, וגם כאן היא רואה בנתונים גורם חיובי. "יש אשליה שהסכסוך הוא על הקצאת משאבים או על גבולות, ושאר הדברים הקונקרטיים שאפשר לכמת, אולם חוסר השוויון נובע מעמדות התרבותיות היהודית, כפי שהן עולות מהסקר, ושאותן תופסים הערבים כגזענות". לטענתה, אמירות כגון זו שלפיה הערבים אינה מסוגלים לרמה תרבותית גבוהה כשל היהודים, מאששת את העובדה שהיהודים מודים בקיומן של תפיסות גזעניות.

עם זאת היא אומרת, שיהודים לרוב יסרבו להודות שהם מחזיקים בעמדות גזעניות. הנתונים בדו"ח, היא מציינת לטובה, מצביעים על הפסקת הסוואת הסכסוך כמושתת על אלמנטים פיסיים ועל הבלטת ההגמוניה התרבותית היהודית כבסיס. למרות הנתונים הקשים, שומרת זק על אופטימיות ואומרת כי "אי אפשר להרשות לעצמנו להיות פסימיים. זו לא ברירה קיימת. עבור מי שנמצא בצד החזק, שאננות או חוסר אופטימיות הן מותרות".

"חובת היהודים להילחם בגזענות"

מנהל מרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערבים בישראל ג'עפר פרח, מציג עמדה פחות אופטימית, ואומר כי "הסקר משקף את מצוקת המנהיגות ברחוב היהודי ואת תוצאות ההסתה של הגזענים". לדבריו, הנתונים אינם מפתיעים, ומשקפים את מצבו הקשה של הציבור היהודי, בהיעדר מנהיגות ובעידוד הימין הקיצוני.

לדבריו, נטיות אלה של הציבור היהודי גם מסבירות את התחושות של הציבור הערבי כפי שעולה מן הסקר. הוא הוסיף, כי "זו אחריות יהודית וערבית לעגן ערכי דמוקרטיה ושוויון זכויות בחקיקה, וזוהי חובת היהודים להילחם בגזענות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully