וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זו שוב תהיה מלחמת טילים"

יוני מנדל

10.6.2007 / 13:13

פרופ' אייל זיסר מזכיר שמלחמה בקיץ הקרוב לא תתנהל רק בגולן, אלא תפגע קשות בעורף בכל רחבי הארץ. האם היא תפרוץ? לך תיכנס לראש של אסד

פרופ' אייל זיסר, ראש החוג להיסטוריה של המזרח תיכון באוניברסיטת תל אביב ומומחה לסוריה, מנתח בראיון לוואלה! חדשות את המלחמה שתוזמנה ללא סיבה נראית לעין לקיץ הקרב.

לדברי זיסר, קשה להתנבא מה יקרה בקיץ הקרוב בגבול הישראלי-סורי, בעיקר מפני ש"אם סוריה באמת מתכוונת לצאת למלחמה או לא - זו סוגיה שתיפול בתוך ראשו של המנהיג הסורי בשאר אסד, ולהיכנס לראשו של מנהיג זה דבר מאוד מסובך".

עם זאת, כן ניתן לנתח את מה שכבר התרחש. "מה שאנו כן יודעים הוא שמאז נאום ההתנגדות של אסד, בו הוא הודיע שבהיעדר תהליך שלום תפנה סוריה לדרך ההתנגדות, יש שינוי בקונטקסט, יש קונטקסט חדש ליחסים בין ישראל לסוריה. אנו שומעים הצהרות מלחמתיות של דוברים סורים שלא התבטאו כך בעבר. ואנו עדים לכך שהצבא הסורי מכין את חייליו באופן שלא התכונן בעבר".

מזכיר את 1973

בימים אלו משודר בוואלה! הסרט "שישה ימים ביוני". מהסרט עולה שלא נשיא מצרים גמאל עבד אל-נאצר ולא ראש הממשלה הישראל לוי אשכול רצו במלחמת ששת הימים. בשל לחץ של גורמי צבא, ניתוח שגוי של המציאות ומידע מוטעה, הגיעו בסופו של דבר שתי המדינות למצב מלחמה. האם גם במצב הנוכחי יש מאפיינים של ימי טרום 67'?

"ניתן להשוות את המצב למלחמת 67', אולם ניתן גם להשוות אותו לשנת 1973 ולמלחמת יום הכיפורים", אומר זיסר. "בשנת 1973 החליטו המצרים לצאת למלחמה, אחרי שתהליך מדיני מסוים לא הסתייע. גם השנה ניתן לומר שהסורים רואים מבחינתם את המציאות כתהליך מדיני מסוים שלא צלח, ואולי מהלך צבאי יהיה התשובה".

בשל המצב החדש טוען זיסר: "צריך לשמור על אפס טעויות. צריך להבין שכל התלקחות קטנה יכולה לגרום לטעויות. אנו צריכים לחשוב פעמיים האם לטוס מעל הארמון של בשאר אסד, האם לתקוף מטרות בסוריה, ואולי גם אם לשקול פתיחת ערוצי תקשורת בין סוריה לישראל".

אולם זיסר לא רואה הגזמה או חוסר פרופורציה בעיסוק התקשורתי במאורעות הקיץ הקרוב. "למרות הביקורת שיש על הפטפטת, צריך לזכור שבאמת יש כאן מציאות חדשה. יש אמירות חדשות של הנשיא הסורי והכנות צבאיות שלא היו קודם".

"הסכסוך הוא לא בלתי נמנע"

זיסר מבקש להדגיש כי "הסכסוך הזה לא בלתי נמנע. סוריה חוזרת ואומרת שהיא מעונינת להגיע להסדר מדיני עם ישראל, ושמהלך אלים הוא רק תגובה להיעדר אופציות מדיניות. אולי ישראל צריכה לבדוק את האופציות המדיניות לפני שסותמים עליהן את הגולל".

זיסר אומר שהמניעים של סוריה לצאת למלחמה קשורים באופן ישיר לעימות בין ישראל לחיזבאללה בקיץ הקודם: "ישראל לא הביאה לידי ביטוי את יכולותיה במלחמת לבנון השניה, ועד היום האחרון של המלחמה ירו לוחמי החיזבאללה טילים לעבר ישראל. אם הסורים יצליחו לשחזר דבר כזה, הרי יהיה מדובר מבחינתם בהצלחה. לסוריה יש בהחלט יכולות גדולות בהרבה משל חיזבאללה, ואם אכן אנו נהיה עדים למלחמה בקיץ, תהיה זו שוב מלחמת טילים".

"לסורים, להבדיל מחיזבאללה, יש טילים שיכולים להגיע עד אילת", אומר זיסר, "מדובר בטילים גדולים יותר משל חיזבאללה, עם יותר חומר נפץ ועם חימוש מגוון יותר. העובדה הזו היא משמעותית אם אנו מנסים לתאר את המלחמה הבאה. לסורים יש גם נשק בלתי קונבנציונלי, בו הם עלולים להשתמש כנשק ההזדמנות האחרונה אם יהיו עם הגב לקיר".

זיסר מסכם: "הצבא הסורי חזק יותר מחיזבאללה, בכך אין ספק. מי שלא רוצה לחזור על סיפור חיזבאללה מהקיץ, בוודאי שצריך לחשוש ממלחמה בקיץ הקרוב עם סוריה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully