וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התקשורת הישראלית רוצה מלחמה"

יוני מנדל

6.6.2007 / 21:29

ביקורת בעיתונות הערבית על הפרסומים הגוברים לגבי מלחמה בקיץ: "בעיתונות הישראלית מתחרים ביניהם מי יביא למלחמה"

"אמצעי התקשורת הישראלים ממשיכים במאמציהם להביא למלחמה עם סוריה בקיץ הקרוב", כך מאשימה סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" את העיתונות הישראלית. במאמר המערכת של סוכנות הידיעות נמתחת ביקורת נוקבת כלפי "אמצעי התקשורת בישראל שמתחרים ביניהם מי יצליח להקצין יותר את דברי המומחים הצבאיים והפרשנים הפוליטיים. מי יצליח לגרום להם לדבר על מלחמה שצפויה כביכול לקיץ".

במאמר נכתב עוד ש"למרות שכל המומחים הפוליטיים והצבאיים בישראל, שלא קשורים לאמצעי התקשורת, מכחישים מכל וכל כוונה לפתיחת מלחמה בקיץ, או למתיחות בגבול, ממשיכה התקשורת הישראלית בשלה... העיתונאים ואנשי התקשורת בישראל ממשיכים לדווח על המלחמה כעובדה מוגמרת. הם מספרים על עסקאות רכש סוריות מאירן או מרוסיה, שאין להן כל בסיס, ותמיד דואגים לציין שלא ניתן לפרט את מקורות המידע, שמבוסס על מקור אלמוני, או על גורם שבחר להישאר בעילום שם".

"חשיבות העיתון מתעצמת בזמן מלחמה"

כדוגמה לך בוחר כותב המאמר את עמודים 2 ו-3 בעיתון "ידיעות אחרונות" מיום 5 ביוני 2007. בעמודים אלו מובאים ניתוחים אודות המלחמה הצפויה וכן משורטטת מפה גדולה של הגבול הישראלי-סורי תחת הכותרת "סוריה מול ישראל: יחסי הכוחות". על המפה משורטטים הכוחות הצבאיים שמחזיקה כל מדינה, לרבות מספר חיילים, צוללות, טנקים, ספינות קרב, מטוסים, מסוקים וטילים.

בראיון לוואלה! חדשות העריך נאסר א-לחאם, ראש מחלקת העריכה בסוכנות הידיעות "מען", ש"ידיעות מסוג אלו מוכיחות שהתקשורת, יותר מכל סקטור אחר, רוצה במלחמה". לדבריו, "במקרה הזה אני מזהה גם סוג של נקמה על דו"ח וינוגרד ומסקנותיו על תפקוד הצבא... העיתונות, כרצון לחיזוק פטריוטיות, מעודדת יציאה למלחמה, בתקווה שהניצחון בה יהיה חלק ומוחץ".

א-נסאר התייחס גם באופן ספציפי ל"ידיעות אחרונות" ואמר ש"כמו כל אמצעי תקשורת אחר שהופך להיות מספר אחד, גם ידיעות אחרונות הפך לעיתון שהוא כל כולו יחסי ציבור". לדבריו, "חשיבותו של העיתון גוברת וגדלה במצבים של חוסר ביטחון, מלחמה, מאבק על הבית, ולכן יש להם אינטרס לדרדר את המצב הביטחוני".

"איך הסורים יגיבו לכתבה כזו?"

"פעם היה מפגש בין ביל קלינטון לבוריס ילצין", מספר א-נסאר, "והעיתונאים שאלו את ילצין אם אין משבר בין המדינות". לדבריו, "ילצין היישיר מבט אל העיתונאי שאמר את זה ואמר לו – אתם המשבר, אתם יוצרים את המשבר, אתם רוצים את המשבר".

א-נסאר מבקש גם לחשוב מה הן ההשלכות של כתבות מסוג זה על הצד השני. "הרי המפה הויזואלית הזו, שנראית כאילו היא לקוחה מסרט של הוליווד", אומר א-נסאר, "המופיעה בעמוד השני של העיתון הנמכר בישראל תתורגם גם לערבית ותגיע לידיים סוריות ולמקבלי החלטות סוריים". לדבריו, "אפשר להעריך בסבירות גבוהה שזה יחזק את התחושה בקרבם שישראל לא באמת רוצה שלום, שהיא מתכוננת למלחמה, ושהיא מבינה רק כוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully