וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבודה הוגנת? נסחפתם

אפרים דוידי

3.6.2007 / 10:35

הפרלמנט האירופי החליט על קידום עבודה הוגנת. בישראל מקדמים את תוכנית ויסקונסין. אפרים דוידי מסביר כמה אנחנו דפוקים

לאחר שנים של דיונים ואין ספור ניסיונות להפליה, התקבלה בפרלמנט האירופאי ההחלטה בדבר קידום העבודה ההוגנת. הצעת ההחלטה פרי יוזמת סיעות השמאל בפרלמנט של מדינות אירופה החלה את דרכה הארוכה לפני שנים אחדות. חברי הפרלמנט שפעלו בנחישות לאימוצה נתקלו בדרכם בהתנגדות לא פחות נחושה של ממשלות, מעסיקים - והלוביסטים הרבים שבשירותם - ונציגי סיעות הימין. אבל בשבוע שעבר הפרלמנט האירופאי הכריע לטובת הצעת ההחלטה בת עשרה עמודים ושמונים ותשעה סעיפים. קשה עד מאוד לנתח את שמונים ותשעת הסעיפים השונים, אך נציין רק שעבודה הוגנת קשורה בזכות לעבודה, הזכות לשכר הוגן, הזכות להתארגנות, מניעת אפליה על רקע דתי, לאומי, מגדרי או של הגדרה מינית; הרווחה החברתית של העובדים ובני משפחותיהם וההגנה על זכויות העובדים. במילים ספורות עבודה הוגנת איננה באה לידי ביטוי רק בשורה התחתונה שבתלוש השכר.

מה לנו ולעבודה הוגנת באירופה? על פי ההחלטה יש להתנות את קיומם של הסכמי מסחריים בינלאומיים בבדיקה מקיפה של תנאי העבודה והשכר של המדינות עמן נחתמו הסכמים אלה. לאיחוד האירופאי הסכם סחר חופשי עם ישראל. נניח לרגע שהפרלמנט האירופאי משגר לישראל משלחת לבדיקת משטר העבודה ההוגנת בישראל - מה יהיו מסקנותיו? שאין אפליה על רקע לאומי או מגדרי? שלעובדים בישראל יש זכות התארגנות מלאה? שהם יכולים לשבות? שהם מקבלים תמורה הוגנת על עבודתם?

אין כמובן בישראל זכות לעבודה הוגנת. יתר על כן, יש בארץ המגדירים "עבודה הוגנת" כצורות העסקה והשמה שאין להן ולו כלום עם הוגנות. ניתן לטעון שכל עבודה במסגרת הקפיטליזם אינה הוגנת. הרי העובד מועסק במשך שמונה או עשר שעות ליממה ושכרו מהווה רק שעות ספורות מעבודתו היומית. שעה או שעתיים הוא עובד למחייתו-שכרו. כל היתר הן שעות עבודה ההופכות לרווחים בידי מעסיקיו. האם זה הוגן? אבל כוונתנו איננה רק לבוא בחשבון עם המשטר הקפיטליסטי. גם במסגרת משטר משתולל זה בישראל קיימות הגדרות שונות ומשונות הקשורות למושג "עבודה הוגנת". בדיון שנערך בכנסת לפני מספר שנים, בנובמבר 2003, כאשר הממשלה דחפה-לחצה לקבל את תכנית ויסקונסין (בה החברות רב-לאומיות ומקומיות מרוויחות על גבם של המובטלים ורווחיהן נוצרים משלילת קצבאות המובטלים), היועץ המשפטי של משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה, עו"ד מיכאל אטלן הגדיר את התכנית הנצלנית כ"ביטוי לעבודה הוגנת".
אגב, בדיון שנערך לפני שבועיים בוועדת הכספים צידד עו"ד אטלן בעמדת האוצר לפיה יש להמשיך ולהפעיל את התכנית הכושלת שיעדה הפרטת שירותי התעסוקה. השר הממונה על משרדו, אלי ישי, סבור דווקא אחרת.

עו"ד אטלן הוא הממונה במדינת ישראל על הדיווחים שנמסרים לאומות המאוחדות ולמוסדותיה (כגון ארגון העבודה הבינלאומי) על מצבה הכלכלי והחברתי ועל מצבם של העובדים והמובטלים. לכן, אין לנו ספק שלעולם לא תגיע משלחת מן הפרלמנט האירופאי כדי לבדוק האם בישראל קיים משטר של עבודה הוגנת. לאחר קריאת הדו"ח המקדים שבוודאי יישלח על ידי משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה, חברי המשלחת ישתכנעו שהעובדים בישראל חיים בטוב שבעולמות.


ד"ר אפרים דוידי הוא המנהל האקדמי של המכללה החברתית-כלכלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully