וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצב רון: "השלטון הפקיר אותי ואת אנשיי בשולי הדרך שעליה יצאנו להגן"

4.9.2001 / 13:40

מפקד המחוז הצפוני במהלך מהומות אוקטובר העיד בפני וועדת אור: "השר בן עמי ראה בי מחלה מדבקת שאין לבוא עמה במגע"; הודה שלא התייעץ עם הממונים עליו לפני שהחליט להפעיל צלפים

ניצב אליק רון ממשיך היום במתן עדותו בפני ועדת אור לחקירת אירועי אוקטובר. רון שדיבר היום בעיקר על החלטתו להפעיל צלפי ימ"מ לפיזור מפגינים, התייחס גם ליחסים בינו לבין הדרג המדיני לאחר המהומות. לדבריו הוא חש תסכול קשה "השלטון הפקיר אותי ואת אנשי בשולי הדרך שעליה יצאנו להגן". רון הוסיף כי השר לביטחון פנים, "שלמה בן עמי ראה בי מחלה מדבקת שאין לבוא עמה במגע".

השימוש בצלפים במהלך המהומות היה המקרה הראשון בתולדות מדינת ישראל בו ירו צלפים במפגינים לא חמושים, בתחומי הקו הירוק. רון אמר לחברי הוועדה כי החליט על כך בלי להתייעץ עם הממונים עליו. הוא העיד גם כי לא דיווח על כך תוך כדי הירי של הצלפים, וגם לא מסר על כך למפכ"ל המשטרה בתום האירוע. רון הודה שהיה בכך משום תקלה.

כתב הארץ אורי ניר מוסיף, כי השופט תיאודור אור מתח ביקורת על שיקול הדעת שהפעיל ניצב רון בעניין זה, ובעיקר הביע פליאה על כך שלא נועץ במפקדיו בעניין. אור הקשה על רון כששאל מה היתה מטרת הירי של הצלפים. רון אמר בתחילה שהמטרה היתה להגן על חיי אדם, בפרט על חיי אזרחים שנסעו בכביש ואדי ערה. מאוחר יותר הבהיר שלירי היתה גם מטרת הרתעה: להרתיע את הצעירים שהיו מצויידים ברוגטקות ועמדו מחוץ לטווח הירי של כדורי המתכת המצופים בגומי והגז המדמיע. רון אמר כי משלא הושגה מטרה זו, והמהומות נמשכו, הורה לאנשיו לסגת, לפנות את הכביש ולחסום אותו לתנועה.

לא היה מספיק מעודכן

השופט אור מתח ביקורת על רון גם בכל הנוגע לאי עריכת תחקירים סביב נסיבות הירי באירועי אוקטובר, ובפרט במקרים שבהם נהרגו אזרחים ערבים. הוא גם שב והביע פליאה על כך שניצב רון לא ידע בזמן אמת על האירועים הקשים שהתחוללו ב-2 באוקטובר ליד סכנין וליד ערבא, אירועים שבהם נהרגו ארבעה אזרחים ערבים.

באשר לאירועים בצומת אום אל-פחם, העיד רון הבוקר כי לא זכור לו שקיבל דיווחים על נפגעים בקרב המפגינים במקום. על החלטתו להציב צלפים במקום אמר רון: "מטרת הצלפים היתה לאפשר מתן מענה מיידי במקרה של ירי או סכנת חיים ממשית שלא תהיה אפשרות לטפל בה בדרך אחרת. בראש מעייניי היה החשש שמה שקרה בנצרת וקרה בעבר יקרה שוב".

בנוגע לאירועים ב-5 באוקטובר העיד רון, בתשובה לשאלה: "היו דיבורים על ירי חי (...) חזרו על המלה 'כנראה'. לא ידעו מי ירה". השופטים העירו לרון מספר פעמים כי לדעתם הוא לא היה מעודכן ברמה המתבקשת באירועים שהתחוללו במחוז הצפוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully