וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הביטוח הלאומי מטעה זכאים לקצבאות"

שרון נובק

30.5.2007 / 12:12

לדברי "קו לעובד", הביטוח הלאומי מערים קשיים על עובדים הזכאים לקצבה. לאחרונה פסק ביה"ד לעבודה לטובת עובדת שהוטעתה

המוסד לביטוח הלאומי האמון על מתן סיוע כלכלי לאזרחים ועובדים נוהג להטעות את הזכאים ולהערים עליהם קשיים בדרכם לקבלת הקצבה. כך טוען היועץ המשפטי של ארגון "קו לעובד" ד"ר יובל לבנת.

לדבריו, עובדים טועים לחשוב שאם מעסיקיהם לא שילמו עבורם דמי ביטוח לאומי, הם לא זכאים לגמלאות במקרה של פציעה בעבודה, פשיטת רגל של המעסיק, הריון ולידה ובמקרים נוספים. הביטוח הלאומי מנצל זאת, ומאלץ את העובדים להמציא טפסים ואישורים, על אף שהחוק לא מחייב את הצגתם.

דמי לידה נמנעו מהעובדת בניגוד לחוק

לאחרונה נידון בבית הדין לעבודה בתל אביב עניינה של ס', עובדת זרה מהפיליפינים, שתבעה דמי לידה מהביטוח הלאומי על פי זכותה בחוק.

ס' החלה לעבוד בארץ באופן חוקי בספטמבר 2005. כעבור שנה וחצי, בהן סעדה קשישה, ילדה ס' בשעה טובה את בתה. מיד לאחר הלידה הפסיקה ס' לעבוד, ופנתה ל"קו לעובד" בבקשה לסיוע בקבלת זכויותיה מן המוסד לביטוח לאומי, למרות שמעסיקתה לא שילמה דמי ביטוח בעבורה.

על אף שהפנייה לביטוח הלאומי כללה מכתב המלצה מבנה של המעסיקה, ועל אף שחוק הביטוח הלאומי קובע כי העובדת זכאית לקצבה ללא קשר לתשלום הביטוח הלאומי על ידי מעסיקתה, טען הביטוח הלאומי כי לא יוכל לחשב את דמי הלידה ללא תביעה החתומה על ידי בנה של המעסיקה, ועמד בסירובו לשלם את דמי הלידה במשך חודשים ארוכים.

בית הדין לעבודה פסק לס' דמי לידה בגובה שלושה חודשי עבודה לפי שכר המינימום. בנוסף, הורתה השופטת כי הביטוח הלאומי ישלם לעובדת הוצאות משפט על סך 3,000 שקלים.

דובר הביטוח הלאומי, חיים פיטוסי, מסר בתגובה: "הביטוח הלאומי מתגמל את העובדים הזרים בכל הנדרש על פי החוק. ברגע שמוכח שהעובדת עבדה למרות שלא שולם בעבורה דמי ביטוח, היא זכאית בחוק כמו כל עובד שכיר אחר. במקרה הנדון, אנו נקבל את הכרעת בית הדין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully