וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: השיחות עם אירן היו חיוביות

שי אילן

28.5.2007 / 14:50

נציגי שתי המדינות נפגשו כדי לדון במצב הביטחוני במדינה. הפגישה נערכה בצל מתיחות גוברת בין אירן לארה"ב

שגריר ארה"ב בעירק ריאן קרוקר ומקבילו האירני בתפקיד חסן קאזמי-קומי נפגשו היום בלשכתו של ראש ממשלת עירק נורי אל מליקי. זוהי הפגישה בדרג הגבוה ביותר שנערכת בין המדינות בשלושים השנים האחרונות. מטרת המפגש לדון במצב הביטחוני המעורער בעירק. אל מליקי, שנכח בתחילת הפגישה אמר: "אנחנו בטוחים שהתקדמות בפגישה תבנה גשר של אמון בין המדינות ותיצור אווירה חיובית."

שגריר ארה"ב אמר אחרי הפגישה שהיא נערכה באווירה חיובית, אולם ארה"ב מצפה לפעולות אירניות נוספות בשטח. לפני השיחות אמר קרוקר: "איננו מצפים לפריצות דרך מדהימות". ארה"ב מתכוונת להפעיל לחץ על אירן לנקוט צעדים ממשיים שיפחיתו את רמת האלימות במדינה.

אירן מצידה אמרה כי כוונתה בפגישה "לתקן את מדיניות הכובשים בעירק ולעזור לאומה העירקית". אם כן, למרות ההתקדמות לכאורה בעצם קיום הפגישה, נראה שהסיכוי שתוצאותיה ישנו את מצב העוינות בין המדינות באופן מהותי קלוש.

מתיחות והאשמות הדדיות

הפגישה בין השגרירים נערכה במקביל להתגברות של העוינות בין המדינות. הדו"ח האחרון של הסוכנות הבין לאומית לאנרגיה אטומית לפיו פצצה אירנית צפויה בעוד 3-8 שנים חיזק את הדרישה האמריקאית להטיל על אירן סנקציות. עם זאת, נמסר כי ענייני הגרעין לא יידונו בשיחות בעירק. מוקדי חיכוך אחרים הם הטענה האמריקאית שאירן מספקת נשק למיליציות השיעיות הנלחמות בכוחות ארה"ב. בחודשים האחרונים הציגה ארה"ב מטעני צד מתוחכמים וכלי נשק אחרים, שסופקו לטענתה על ידי אירן. ארה"ב טוענת גם שאירן מאמנת את המיליציות השיעיות בשטחה.

אירן ממשיכה לפעול כדי לשחרר את הדיפלומטים האירניים שארה"ב עצרה בטענה שהם קשורים למשמרות המהפכה ותורמים לאלימות בתוך עירק. אתמול חזר המטיף השיעי הקיצוני מוקתדא א-סאדר להופיע בציבור, אחרי שככל הנראה בילה חודשים מספר באירן. א-סאדר קרא להגביר את המתקפות על צבא ארה"ב ולמתן את האלימות בין הפלגים המוסלמים במדינה. בשבוע שעבר טענו גורמים בארה"ב שאירן מתכננת לאגד את הפלגים השונים של המורדים בעירק נגד ארה"ב ולפתוח במתקפה לקראת ספטמבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully