וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בעזה כבר התרגלנו לגרוע מכל"

עיסאם יונס

20.5.2007 / 18:51

עיסאם יונס משתף בתחושות של תושב עזה בשבוע האחרון - התמודדות בלתי-אפשרית בין האלימות ברצועה להפצצות חיל האוויר

ברצועת עזה נהרגו במהלך השבוע האחרון יותר מ-50 בני אדם, ואמצעי התקשורת דיווחו שהרחובות הפלסטינים שוממים. עיסאם יונס, אחד ממיליון וחצי התושבים בעזה ומנהל מרכז "אל-מיזאן" ("המאזניים") לזכויות אדם בעיר עזה, משתף את קוראי וואלה! חדשות במעט ממה שעבר עליו במהלך השבוע.

"דיר באלכ, אל תצא מהבית"

"במהלך השבוע החולף כמעט ולא הלכתי לעבודה, וכך גם רוב תושבי עזה... הרחובות היו מלאים בחמושים, ירי נשמע כל הזמן, ופשוט היה מסוכן מדי לצאת".

"באחד מימי השבוע שעבר הייתי חייב להגיע לעבודה ודיברתי על זה עם אישתי... היא אמרה לי דיר באלכ, שמור על עצמך, כשיצאתי מהבית, וגם הילדים שלי ביקשו ממני את זה... הם ביקשו שאצא רק אם אני חייב ואני הבטחתי להם שאחזור כמה שיותר מהר".

"אני גר בשכונת רימאל במרכז עזה מרחק הנסיעה למקום העבודה שלי הוא פחות מעשר דקות... אבל אלה היו עשר דקות מפחידות. קיוויתי כבר לסיים את מה שהיה לי לעשות ולחזור הביתה".

"העדפתי לנסוע בדרכים צדדיות, כי הדרכים הראשיות נשלטו על ידי החמושים, ולמזלי לא נעצרתי על ידי חמושים. אבל אני חייב להודות שהפחד היה קיים לאורך כל הדרך... הבעיה העיקרית במלחמת אחים מעין זו היא שאתה לא יודע מי יורה על מי... כולם יורים על כולם, ואתה בשום מקרה לא מוגן".

"אני אגיד בכנות, באמת שהמצב הזה עצוב מאוד ומפחיד מאוד... חמושים ברחובות ומטוסים ישראלים בשמיים. יש לי ארבעה ילדים ובמהלך השבוע האחרון הם ישנו כולם בחדר אחד. הירי הנמשך והפיצוצים פשוט הפחידו אותם".

"הכיבוש הוא הסיוט שלנו"

"חשוב לי לציין שברחוב הפלסטיני יש גם זעם על ישראל והעולם. המצב לא יכול היה להתדרדר כל כך ללא ההיסטוריה המדממת של הרצועה... ללא הכיבוש הישראלי, ללא החרם הכלכלי עלינו. ברור שאני מפנה גם אצבע מאשימה להנהגה הפלסטינית שפועלת בשני ראשים, עם שתי הנהגות ושני מנגנוני ביטחון ושלא מצליחה לפתור את הבעיות הפנימיות ללא אלימות, אבל הכיבוש תרם לכך לא פחות".

"אני יודע שיש ישראלים שחושבים שאחרי הנסיגה המצב היה אמור להשתפר בעזה, אבל מי שאומר את זה לא יודע מה הוא מדבר... הצבא שלכם אולי לא נמצא בתוך הרצועה אבל הוא נמצא בשמי הרצועה, והוא נמצא בים של הרצועה... ישראל שולטת בכל תחומי החיים הפלסטינים".

"אני רוצה להתייחס לשמועות ששמעתי מישראלים כאילו הפלסטינים מחכים שהצבא הישראלי יכבוש מחדש את הרצועה - מעולם לא שמעתי שטויות כאלו. מי שטוען את זה או שהוא לא מכיר את החברה הפלסטינית, או שהוא מנסה להצדיק כניסה ישראלית. מה אתם חושבים? שהכיבוש הישראלי כבר נשכח? שהעוצר התמידי, הסגר, המחסומים, הרס הבתים, ההרג, הפחד, ההתנחלויות כבר נשכחו? מה אתם לא יודעים שהכיבוש הישראלי הוא הסיוט שלנו?... מי ירצה שסיוט כזה יחזור".

"כל המציאות הזו, של שנים רבות שחיינו תחת כיבוש פיזי, ועכשיו - חיים תחת פחד מתמיד ובמצב כלכלי גרוע, מדכאים אותי באופן מיוחד... בעיקר אני מדוכא, כי אני מבין שבאיזשהו מקום רצועת עזה התרגלה לאלימות הזו... הילדים שלי, קטנים או גדולים, כבר חיים תחת אש ואלימות מאז שהם נולדו... הימים של צה"ל הרגילו אותנו לגרוע מכל, ואנחנו, לצערי הרב, פשוט התרגלנו".


*הביא לכתב: יוני מנדל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully