וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בואו נדבר על סקס לבנוני

יוני מנדל

20.5.2007 / 11:20

ביירות סוערת בימים האחרונים אחרי ששתי הצגות של המחזאי עבד א-נור מוציאות מהארון את רזי המין. "צריך להכיר את מי שאנחנו"

בימים אלו מועלות בתיאטרון אל-מדינה בביירות שתי הצגות מעוררות מחלוקת "החיים הסודיים של האישה" ו"סודות הגבר", שנכתבו על ידי המחזאי הלבנוני שריף עבד א-נור. ההצגות מעוררות ויכוח סוער בלבנון, שכן כפי שניתן להבין משמותיהן – הן עוסקות בסודות של נשים וגברים בחברה הערבית. כמו כן, הן מהוות כתב אישום ביקורתי וחריף של המחזאי כנגד החברה הערבית והתעלמותה מנושאים המוגדרים כ"מיניים".

ההצגה "החיים הסודיים של האישה" עוסקת בעיקר בחיי המין של האישה הערביה, תוך עיסוק במספר נושאים רגישים, כמו אוננות נשים, רדיפה מינית של נשים ואלימות כלפי נשים. היא מתמקדת בנערה בת 13 שמתחילה לאונן מיד עם הגעתה לבגרות מינית. לאחר שהוריה מגלים זאת הם מענישים אותה בחומרה ומכים אותה. "ההצגה מבוססת על סיפור אמיתי", אומר המחזאי, "ונועדה לגרום לנו לדבר על זה, ולהבין שזה חלק מהחיים".

בהמשך ההצגה נמתחת גם ביקורת חריפה נגד האישה הערביה, בנוגע לניתוחי היופי הרווחים בחברה הלבנונית באופן מיוחד. האישה בהצגה מנסה לייבא מושגי יופי מהעולם המערבי: צביעת השיער לבלונדיני, הגדלת חזה, ניפוח שפתיים, שינוי צבע העיניים לבהיר, הרזייה בצורה חריגה ועוד. לדברי המחזאי, "אני מנסה להראות שהאישה בעצם משחקת תפקיד בדיכוי של עצמה... אין לה כבר ביטחון בגוף שלה וביופי שלה".

"ניהול רומן כמו מלחמה"

בהצגה "סודות הגבר" מציג עבד א-נור את הגבר הערבי בצורה לועגת, כ"חנות ניידת לפעילות מינית, שמתמכרת לשימוש בתרופות און גבריות", ושבעת ניהול רומן מתנהג כמו ב"מתקפה צבאית". בהצגה משחקים ארבעה גברים, שניים מהם משחקים בני אדם והשניים האחרים משחקים את ההיגיון הפנימי. "זהו בעצם מאבק בין הגוף לבין השכל", נכתב בתוכניית ההצגה. ההצגה מותחת ביקורת על "השקר של הגבר הערבי... על חוסר נכונותו להודות במצוקות מיניות שיש לו".

באחד הקטעים בהצגה נראה גבר שסובל מאין-אונות שמספר לחברו על "גדולתו במיטה... על היותו פר הרבעה אמיתי". לדברי המחזאי, "בשביל לפתור את המצוקות האלו, אנו חייבים לדבר עליהן... אני מנסה להראות שהבריחה מהאמת בעצם מנציחה את הבעיות ולא מטפלת בהן".

בראיון לרשת אל-ערביה אמר המחזאי, כי "היה לי חשוב לכתוב דווקא על אותם דברים שקשה לאדם להודות בהם... היה לי חשוב להציג אותם במקום ציבורי כמו תיאטרון, בשביל שהחברה תתחיל להכיר בהם ותתמודד איתם". "אין בהצגות האלו בכדי לעודד לפריצות מינית או לעידוד יחסי מין לפני החתונה", הוא אמר, "אלא רק ללמד שגוף ויחסי-מין הם דברים יפים... לא צריך להתעלם מזה ולא צריך להתנגד לטבע שלנו... אלא רק לדבר על זה ולהתמודד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully