וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אלי כהן נקבר בשכונה במערב דמשק"

יוני מנדל

14.5.2007 / 12:01

בראיון בלעדי לרשת אל-ערביה חושף מנהל לשכתו של נשיא סוריה לשעבר פרטים על חשיפת המרגל הישראלי ועל מקום קבורתו

מונדר מוסלי, אזרח סורי שכיהן כמנהל לשכתו של נשיא סוריה לשעבר אמין אל-חאפז, אומר שהמרגל הישראלי [[אלי כהן]] שהוצא להורג בדמשק בשנת 1965 קבור באזור אל-מזה, שכונת מגורים במערב דמשק. בראיון בלעדי לרשת "אל-ערביה" העולמית ציין מוסלי, כי מקום קבורתו של כהן "אינו ידוע, בשל העובדה שבמקום נבנו בניינים רבים ואף נסלל רחוב". לדבריו, "כעת כבר לא ניתן להגיע או לאתר את קברו של כהן". מוסלי ציין שהוא היה אחד מחוקריו של כהן, והכחיש מכל וכל את המעורבות המצרית, כביכול, בלכידתו.

עדותו של מוסלי חשובה במיוחד, לא רק בשל התפקיד הרגיש שנשא, אלא גם מפני שאמין אל-חאפז היה נשיא סוריה בזמן שפעל אלי כהן בדמשק ועד להוצאתו להורג. אל-חאפז גם היה אחד מידידיו של כהן, וככל הנראה הדבר סייע למרגל הישראלי להעביר ידיעות קריטיות לארגוני המודיעין. בתוקף תפקידו היה מוסלי גם אחראי על דו"ח חקירת כהן.

"במסגרת תפקידי זה", מספר מוסלי לראשונה, "נסעתי לבניין המשטרה בשכונת אל-מרג'ה, שם נעצר והוחזק כהן... שוחחתי איתו בכנות כרבע שעה, והוא סיפר לי שהוא מתחרט על מעשיו". עם זאת, מוסלי הכחיש שהנשיא הסורי אמין אל-חאפז היה בקשרי ידידות אישיים עם כהן.

"כך נחשף אלי כהן"

מוסלי סיפר על לכידתו של כהן: "למצרים לא היה כל חלק בחשיפה של המרגל... מי שחשף אותו היא היחידה הסורית לביטחון שדה". לדבריו, "התעורר חשד שמהבניין בו התגורר כהן משודרים מסרי מורס, וצוותים מהיחידה הוזעקו למקום וחקרו את כל יושביו... לאחר חקירה ממושכת לא מצאנו שאף אחד מהם חשוד, כולל כאמל אמין ת'אבת" (שם הכיסוי של כהן – י"מ). "עם זאת", אומר מוסלי, "לאחר תקופה שוב התעורר חשד שמהמקום משודר מורס... גילינו שהמורס משודר כל יום בשעה שבע בערב".

לדבריו, "הדרך בה גילינו את כהן, הייתה שכיבינו את החשמל בכל דירה בבניין וחיכינו לראות מתי ייפסק השידור... כשהורדנו את מתח החשמל לדירתו של כהן – פסקו צלילי המורס וידענו שעלינו על מקור השידורים".

לדבריו, "אחרי שכהן יצא מהדירה פרצו צוותים מיוחדים לדירתו, אך לא גילו דבר... הם החליטו להמתין ליום שלאחר מכן ופרצו לדירה בזמן השידורים – כהן נתפס אז בשעת מעשה, מחזיק מכשיר מורס קטן ודק במיוחד".

ביקש להתפלל עם הרב של דמשק

אלי כהן, בן למשפחה סורית מחלב, נולד באלכסנדריה שבמצרים בשנת 1924. בשנת 1944 הצטרף לתנועת הנוער הציונית, ובשנת 1957 עלה לארץ והתגורר בבת ים. הוא התחתן עם נדיה, יהודיה ממשפחה עירקית ולזוג נולדו שלושה ילדים. כהן שירת באגף המודיעין של צה"ל ומאוחר יותר – במוסד. הוא הצליח להתחבב ולהיות איש אמונם של בכירים סורים, לרבות הנשיא אמין אל-חאפז, וככל הנראה העביר לישראל ידיעות מודיעיניות חשובות.

לאחר תקופת חקירה קצרה, ומשפט ללא קהל וללא עיתונאים, גזר עליו שופט בית המשפט הסורי עונש מוות בעוון ריגול. ביום הוצאתו להורג הגיע לתאו של אלי כהן הרב הראשי של דמשק, ניסים אנדובו-כהן, והתפלל עם כהן לבקשתו. הוא גם העביר דרכו מכתב לאישתו נדיה בו ביקש ממנה להסתכל אל העתיד ולא להתאבל על מה שקרה. כהן הוצא להורג בתליה במרכז דמשק ב-18 במאי 1965. מאז עשתה ישראל מאמצים להעלות את עצמותיו לקבורה, אך ללא הצלחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully