וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתי החולים יתחילו לגבות חובות ישנים

רוני לינדר-גנץ

14.5.2007 / 5:04

עורכי דין מהשוק הפרטי יועסקו בגביית החובות, שמסתכמים ב-250-300 מיליון שקל. "ועדת מחיקות" תוכל להחליט לוותר על חוב

פניתם למיון לפני חמש שנים בלי טופס 17 והספקתם כבר לשכוח מזה? יש סיכוי טוב שבקרוב תקבלו דרישה כספית מעורך דין שיתבע מכם לשלם את הסכום בתוספת ריבית והצמדה. חשבות משרד הבריאות פירסמה בסוף השבוע שעבר מכרז להעסקת עורכי דין מהשוק הפרטי לגביית חובות מלקוחות פרטיים שחייבים כסף לבתי החולים הכלליים הממשלתיים וללשכות הבריאות המחוזיות, לאחר שקיבלה לכך אישור ממשרד המשפטים.

המכרז, שבמשרד הבריאות עובדים עליו כבר שנתיים, הוא ראשון מסוגו במשרדי הממשלה בכלל ובמערכת הבריאות בפרט. הצורך בשירותי הגבייה הפרטיים התעורר לאחר הצטברות של חובות אזרחים לבתי החולים המוערכים ב-250-300 מיליון שקל, בעיקר בגין מתן שירותי מיון, מרפאות חוץ (טיפול אמבולטורי), אשפוז רגיל וסיעודי וכל שירות אחר שניתן בבתי החולים בלי שלמבוטחים היתה התחייבות לתשלום (טופס 17).

כיום כמעט שלא מתבצעת גבייה אקטיבית. מדובר בחובות מ-2000 ואילך, שכן על חובות מוקדמים יותר קיימת התיישנות. לדברי משרד הבריאות, חובות גדולים אלה באים על חשבון רכש של ציוד ותרופות.

בשלב הראשון יופעל פיילוט בבתי החולים הממשלתיים הכלליים ברזילי באשקלון והגליל המערבי בנהריה ובלשכת הבריאות המחוזית בחיפה. היקפו הכולל של החוב ליחידות אלה נאמד ב-88 מיליון שקל, מתוכו כ-58 מיליון שקל נובעים משירותים שניתנו במחלקת המיון של בתי החולים.

חשש משיטות גבייה אגרסיביות

בכל בית חולים יזכו במכרז לפחות שני משרדי עורכי דין. הריבית שניתן יהיה לגבות מהחייבים תהיה פריים פלוס הצמדה. לשאלתנו מדוע אין המשרד מסתפק בהצמדה בלבד, משיבים במשרד הבריאות כי כיום המשרד הוא שמשלם ריבית לספקים על החובות האבודים.

ובכל זאת, המכרז החדש מעלה לא מעט חששות מפני שיטות גבייה אגרסיביות שיפעילו עורכי דין פרטיים המקבלים אחוזים מכל חוב כלפי חייבים, שרבים מהם חולים או עניים. יריב גבאי, כלכלן ראשי בחשבות משרד הבריאות, אומר כי חשש זה נלקח בחשבון בעת ניסוח המכרז: "חשוב להדגיש כי לפי המכרז, עורכי הדין לא יקבלו עמלה בנוסף לסכום החייב, אלא רק אחוז מתוך הסכום החייב, כך ששכר טרחת עורכי הדין לא יושת על החייבים".

לדברי גבאי, התהליך כולו מפוקח על ידי משרדי האוצר, המשפטים והבריאות. גבאי מוסיף כי תפקיד עורכי הדין יהיה לטפל בחובות העבר, כאשר במקביל עובד משרד הבריאות על הקמת מחלקות גבייה בתוך בתי החולים, לטיפול בגבייה עתידית.

מכל מקום, לחייבים שמתקשים לעמוד בהחזרים חשוב לדעת כי בכל בית חולים, וכן במשרד הבריאות, פועלת "ועדת מחיקות" שבסמכותה לוותר על חוב. גבאי: "אנו פועלים להגדיל את שיקול הדעת של ועדות אלה לוותר לחייבים על התשלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully