וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העטלף החולף

תמר נהרי

2.9.2001 / 15:58

פעם היתה ישראל אחת מבירות העטלפים, אך כיום סוגים רבים של היונק המעופף נמצאים בסכנת הכחדה; כיצד ייראו חיינו ללא היזנוב הגדול והפרסף הגמדי?; חיות הבר שנעלמות, כתבה שנייה

יזנוב גדול, אשף, כנפן, רמשן, נשפון גדול, פרסף מצוי, לילן ופרסף גמדי: האם אלו הם חבריו החדשים לכתה של הארי פוטר בבית הספר לכישוף ולקוסמות? או, שמא אלו אביזריו החדשים של צ'יקו, קוסם משוקם? – זהו שלא. אלו שמותיהם של אחדים מבין 32 מיני עטלפי חרקים ישראלים הנמצאים בסכנת הכחדה. גיבורי הפרק הנוכחי של הסדרה השבועית שלנו.

מתברר שישראל היתה אחת מבירות העטלפים הבינלאומיות, כמעט כפי שטראנסילבניה היא בירת הערפדים. העטלפים שורדים, ללא שינויים אבולציוניים מהותיים, כ-50 מליוני שנה, והם נחשבים לאחת ממחלקות היונקים העתיקות ביותר החיות עדיין על פני האדמה. העטלפים, מיותר לציין, הם גם היונקים היחידים המאובזרים בכנפיים (בתנאי שלא נלקחים בחשבון מלאכים, פיות וערפדים).

החברה להגנת הטבע מנהלת בעשור האחרון מעקב אחר אוכלוסיית העטלפים. עמית דולב, מנהל מרכז היונקים של החברה מסר, כי הסקרים אינם מעודדים, אך מלמדים על שינוי מגמה מסוים, ולפיו לא נצפתה בשנתיים האחרונות ירידה משמעותית במספרם.

במערות הארץ, במיוחד בגליל, בכרמל ובגולן, קיים מגוון יוצא דופן של עטלפים, המהווים מעל שליש ממיני היונקים של ישראל. בסך הכל חיים כאן 33 מינים, ביניהם רק מין אחד, עטלף הפירות, שאינו מצוי בסכנת הכחדה. מאז שנות החמישים חלה ירידה תלולה במספר המערות המאוכלסות עטלפים, כמו גם במספר הפרטים למערה. רוב המינים הפכו נדירים, ונראה שמינים אחדים נכחדו או מצויים על סף כליה. בין אלה יש למנות את הפרסף הבהיר, ושלושת מיני הנשפונים: הגדול, המצוי ופגום האוזן.

הדברים שהם אוהבים לאכול

נקודת התורפה של עטלפי החרקים היא, כמובן, הדברים שהם אוהבים לאכול. הפרודניה, העש, היתוש, ומיני חרקים נוספים, נחשבים מזיקים קשים בחקלאות, או עוכרי תברואה מסוכנים. חומרי ההדברה המשמשים בחקלאות או במקווי מים עומדים גורמים גם להרעלתם של העטלפים, ולדלדול מקורות המזון שלהם. הדברת היתושים המסיבית הנערכת עתה בארץ, מאימת קדחת הנילוס, היא דוגמא אפשרית לפעולת ניטור העלולה להביא פגיעה נוספת באוכלוסיית העטלפים.

עטלף הפירות, אחיהם הנפוץ של עטלפי החרקים, הוא גורם נוסף שהביא אחדים מהם אל סף כליה. עד סוף שנות ה-80 הורעלו מערות שאיכלסו עטלפי פירות, בגלל הסברה שהם מסבים נזק חמור לחקלאות. עטלפי פירות ועטלפי חרקים שוכנים לעיתים קרובות באותן מערות, והרעלת המערות גרמה להשמדת כל החי שבתוכן, כולל עטלפי חרקים. מאוחר יותר נמצא שהנזק הנגרם על-ידי עטלפי פירות הוא קטן משהוערך, אך הנזק לעטלפי החרקים כבר נעשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully