וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך עושים כסף ממובטלים

אפרים דוידי

6.5.2007 / 9:44

אפרים דוידי קיבל השבוע הודעה על זכיה במכונית באנגליה, הצעה לגרין קארד חינם בארה"ב וגם כמה הצעות מפוקפקות מניגריה. ככה זה כשיש הרבה מובטלים ועניים שאפשר לצוד


זה היה השבוע המאושר בחיי. ביום א' קיבלתי הודעה באמצעות הדואר האלקטרוני בדבר זכייתי בלוטו הבריטי. למחרת, חברת פורד הודיעה לי חגיגית שכתובת האי-מייל שלי (שלי!) עלתה בגורל, בין מיליוני גולשים, ושהיא החליטה להעניק לי שי מיוחד: באנגליה ממתינה לי מכונית חדשה. ביום ג', היה זה פקיד בכיר בחברת הנפט הלאומית של ניגריה, ד"ר איברהים אובאמבו שמו, שפנה ישירות אלי כדי להציע לי השקעה (לא גדולה, כמה אלפי דולרים) כדי לפתח את אוצרות הטבע במולדתו. מיד הבנתי שלא מדובר בזכיות ובהצעות מפתות, אלא אך ורק בניסיונות הונאה.

אבל ביום ד', עם פתיחת התיבה האלקטרונית בשעות הבוקר ציפתה לי הפתעה. הפעם הייתה זו הודעה של חברה אמריקאית המתמחה בסחר מקוון, שבעקבות המלצות עלומות, החליטה לפנות אלי, הגולש האלמוני מישראל, בהצעה שאי-אפשר לסרב לה: עבודה בארה"ב – כולל "גרין קארד" והוצאות טיסה. אגב, החברה אמיתית לחלוטין, כי בסוף ההודעה ובאמצעות הקישור ניתן היה להגיע אל אתר התאגיד האמריקאי. הלבטים היו קשים, לא ביקשו ממני כסף, אין דמי קדימה, לא דרשו כלום. אני רק צריך לספק להם כמה נתונים כגון מספר דרכון, כתובת בישראל, מספר תעודה זהות, מספרי טלפון והם כבר יעשו את כל העבודה. הם ישלחו את הכרטיס והם ידאגו לאישור העבודה.

כאמור, הלבטים היו קשים. אבל האם לא כדאי לעזוב את הכל תמורת שכר של רבבות דולרים לחודש – כולל אישורי עבודה? עוד אני מתלבט וכבר קיבלתי הצעת עבודה מקוונת נוספת. שוב הייתה זו הצעה של תאגיד גדול. גם הם קיבלו המלצות מצוינות אודותי. כנראה ששמי יצא למרחקים. הפעם נציג התאגיד הנוסף ביקש להפקיד רק 300 דולר "דמי טיפול" שיוחזרו במשכורת הראשונה, כמובן. אבל חשדתי בתוכן ההצעה. הם הציעו לי להצטרף לצוות הניהול בשדה נפט גדול שבערב הסעודית. בדיקה קצרה העלתה שגם "הצעות העבודה" אלה הן לא יותר מניסיונות הונאה וקורבנותיהם: מובטלים. שוב מנסים לעשות הון על גבם של המובטלים והפעם זו לא תכנית ויסקונסין.

מהבדיקה עולה גם כי מאות אלפי גולשים במדינת ישראל החלו לקבל הודעות דוא"ל תחת הכותרת "מחפש עבודה?", "זקוק לעבודה נוספת?" או "הכנסות מהבית". ניסיונות ההונאה של הגולשים התרחבו עתה גם אל הגולשים המובטלים או העובדים הזקוקים להכנסה נוספת. זהו ניסיון נוסף למה שמוגדר כ"פישינג" – הוצאת כספים או נתונים מן הגולש האלמוני. השיטה דומה לשיטות ההונאה האחרות באמצעות הדוא"ל: קבלת כספים או נתונים (לפעמים כוללים מספר כרטיס אשראי) כדי שבאמצעותם ניתן יהיה לבצע הונאות או פשעים אחרים.

קיימת שיטת הונאה מתוחכמת יותר: מכירת מדריכים לחיפוש עבודה, קורסים מקוונים (שאינם קיימים) ויועץ והכוונה תעסוקתיים. שיטה נוספת: להציע עבודה מהבית, באמצעות המחשב ובשעות הפנאי... בסופו של שבוע הבנתי שאני לא עומד להשקיע בפיתוח שדות נפט בניגריה, שאיש לא העניק לי מכונית במתנה ושלא זוכים בלוטו באנגלי ללא מילוי טופס. אבל גם למדתי ששמי לא יצא למרחקים. רק כתובת הדוא"ל יצאה למרחקים ובמרחקים ממתינים פושעים המחפשים את כספי.

ד"ר אפרים דוידי הוא המנהל האקדמי של המכללה החברתית-כלכלית.

קישורים:

- :
http://hotscams.com/categories/Job-Scams/?Page=1

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully