וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוריס ילצין הלך לעולמו

23.4.2007 / 17:21

נשיא רוסיה לשעבר מת היום בגיל 76 לאחר שלקה בליבו. ילצין ייזכר כמי שלקח חלק בפירוק ברה"מ והקים את חבר המדינות

נשיא רוסיה לשעבר בוריס ילצין הלך לעולמו והוא בן 76. כך דיווחה סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס. הקרמלין אישר שילצין מת במוסקבה היום. ילצין סבל בשנים האחרונות מבעיות לב, ומקורות רפואיים מסרו כי הוא לקה בליבו.

ילצין נולד ב-1 בפברואר 1931 בסברדלובסק שברוסיה. הוא נבחר למשרת נשיא הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית של רוסיה זמן קצר לפני פירוק ברית המועצות בשנת 1991 והמשיך לכהן בתפקיד נשיא רוסיה לאחר פירוק הגוש הסובייטי עד שנת 1999. הוא היה בין הגורמים העיקריים לנטישת הקומוניזם ברוסיה והיה הנשיא הראשון שנבחר בבחירות דמוקרטיות.

ייסד את חבר המדינות

אחת מפעולותיו הראשונות של ילצין כנשיא הייתה ייסוד חבר המדינות. בכך הביא סוף לניסיונות לשמר את ברית המועצות במתכונתה הישנה.לאחר מאמץ רב, הצליח להעביר את החוקה הדמוקרטית הראשונה של הפדרציה הרוסית בדצמבר 1993, שהבטיחה בעלות פרטית על רכוש, עיתונות חופשית וזכויות אדם ואזרח.

ילצין שאף ליצור כלכלה חופשית ולחזק את הדמוקרטיה, אולם לא נחל הצלחה מלאה בתחום: הוא התקשה לשקם את הכלכלה הרוסית ההרוסה, ובתקופת כהונתו האינפלציה והאבטלה עלו.

בתחום יחסי החוץ הצליח ילצין לשפר את יחסיה של רוסיה עם מדינות המערב, אחרי שחתם על הסכם פירוק נשק גרעיני עם ארצות הברית.

במהלך הזמן הידרדרה בריאותו של ילצין, וב-1996 הוא נאלץ לעבור ניתוח מעקפים בלבו. הפופולריות שלו ברחוב ברוסי צנחה, אולם הוא הודיע שהוא מתכוון לרוץ לכהונה שנייה, ואף ניצח אחרי סיבוב שני את המועמד הקומניסטי גנאדי זוגאנוב.

בתוך כך, שמועות על שחיתות וההידרדרות גדולה עוד יותר בבריאותו, הביאו לכך שב-31 בדצמבר 1999 הפתיע ילצין את צופי הטלוויזיה הרוסית והודיע בתום נאום חגיגי על התפטרותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully