וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך אומרים מובטל בצרפתית?

אפרים דוידי

22.4.2007 / 9:18

לרגל הבחירות בצרפת, אפרים דוידי מגלה שבצרפת אין מילה למובטל, משום שלהבדיל מישראל לא רואים בו את האשם במצבו

שיעור יוצא דופן נערך ביום חמישי שעבר בתל-אביב. אמנם הסטודנטים באוניברסיטאות ובמכללות שובתים מזה כשבועיים, אבל השיעור הזה התקיים בחדרו של אחד מבכירי האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, ג'יהאד עקל. המורים היו נציגי הקונפדרציה הכללית של העובדים בצרפת CGT והתלמידים: פעילות ופעילים מפורום הארגונים למאבק באבטלה. נושא השיעור: איך מארגנים את המובטלים במסגרת האיגודים המקצועיים. כידוע ההסתדרות בישראל אינה פועלת בקרב המובטלים, בניגוד לאיגודים מקצועיים בכל העולם.

בתחילת המפגש נוצרה אי-הבנה לשונית שאינה קשורה לתרגום מצרפתית לעברית. איש האיגוד המקצועי הצרפתי לא דיבר על מובטלים. הוא דיבר על "עובדים שאין להם תעסוקה". ההסבר הגיע במהרה: על פי תפיסת האיגוד הצרפתי לא קיימת קטגוריה המוגדרת "מובטל". במקרה הרע מדובר על "מובטל מאונס", מחוסר עבודה שאיננו האחראי למצבו. במקרה הטוב מדובר על עובד שבאופן זמני אין לו עבודה, אך במהותו הוא חלק ממעמד העובדים ולכן הוא רשאי, ליתר דיוק הוא חייב, להיות מאורגן כיתר העובדים במסגרת האיגודים. אם כי מטבעם בארגוני המובטלים מספר החברים משתנה לעת לעת וקיימת תחלופה בקרבם, שאינה קיימת באיגודי העובדים הרגילים. לשם כך התגייסו האיגודים בצרפת כדי לארגן את אותם "העובדים הלא מועסקים", ולצד המחאה וההפגנות הם גם מקיימים סדנאות, מעניקים סיוע כלכלי ואף עוזרים בחיפוש אחר מקומות עבודה. הכל נעשה על חשבונם של האיגודים. חברי ארגוני המובטלים משלמים דמי חבר זעומים והנטל הכלכלי לקיומם נופל על האיגודים, שרואים בפעילות בקרב המובטלים שליחות חברתית ומעמדית ממדרגה ראשונה.

הישיבה הסתיימה, תלמידים ומורים הלכו לדרכם, אבל לפתע פנה איש האיגוד הצרפתי בשאלה מאוד פשוטה "כמה עובדים ללא תעסוקה יש בישראל". לכאורה התשובה היא פשוטה, על פי הנתונים רשמיים מדובר על פחות מתשעה אחוזים מכוח העבודה. התשובה לא סיפקה את האורח הצרפתי. הוא רצה לדעת "כמה מובטלים יש באמת". לאו דווקא מהם הנתונים שמפרסמת הממשלה. הוא סיפר שבדיוק באותו יום חמישי עובדי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בצרפת פתחו בשביתה ואף הפגינו כדי למנוע את פרסום נתוני האבטלה התקופתיים, וזאת בתקופה כה רגישה כמו הבחירות לנשיאות, הנערכות היום ושלקראתן . פרסמה הממשלה השמרנית נתונים לפיהם "האבטלה יורדת". מתברר שבצרפת הגדולה ישנה האבטלה האמיתית וישנה האבטלה המדווחת. האבטלה על פי דוברי הממשלה היא נמוכה באופן משמעותי מהנתונים שמדווחים חוקרי הלשכה לסטטיסטיקה ולשכות התעסוקה. עד כדי כך נמוכים, שהאיחוד האירופאי מפרסם נתונים שונים על האבטלה בצרפת מאלו שמספקת ממשלת צרפת.

ואצלנו? כמה מובטלים יש "על אמת"? המחקר הרציני ביותר נעשה על ידי עמותת מחויבות לשלום ולצדק חברתי, שהוקמה בשנת 1998 על ידי פעילי שלום, פעילים חברתיים ואנשי אקדמיה ועוסקת בשאלת האבטלה. מהדו"ח האחרון המנתח את מימדי האבטלה בישראל בשנת 2005 שנכתב על ידי ד"ר אריק בן-שחר, עולה כי המספר האמיתי של המובטלים הוא כפול מהנתונים שהממשלה מפרסמת. כי על מנת לקבל דיווח אמת על האבטלה בישראל יש לכלול בין המובטלים גם את "מתייאשים", העובדים שחיפשו עבודה במשך חודשים ושנים ולא מצאו תעסוקה; וגם את המובטלים חלקית בעל-כוחם – קבוצה הולכת וגדלה של עובדים הרוצים להתפרנס בכבוד ממשרה מלאה, אך נאלצים להשתכר סכומים זעומים במשרות חלקיות.


ד"ר אפרים דוידי הוא המנהל האקדמי של המכללה החברתית-כלכלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully