וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אי מקלט

22.4.2007 / 8:20

באי קטן השייך לקבוצת איי מאוריציוס, קבוצת פעילי איכות סביבה משקמת את נזקי האדם. "אנחנו רוצים להחזיר את השעון 400 שנה לאחור"

צבי ענק מנמנמים בצל, לטאות נדירות חומקות מתחת לשיחים וציפורים בסכנת הכחדה מצייצות על ענפי העצים שטופי השמש. לא הרחק מחופיה הדרומיים של מאוריציוס, פעילי איכות סביבה מנסים להחזיר את אוז-אגרט, אי קטן ומיוער, לתקופה שלפני הגעת בני האדם. "אנחנו רוצים להחזיר את השעון 400 שנה לאחור", אומר אשוק חדון, מומחה לשימור הסביבה מטעם "הקרן של מאוריציוס לחיות בר" (MWF), ארגון מקומי לא ממשלתי.

האי, ששייך לקבוצת האיים הוולקניים שבאוקיינוס ההודי, התרומם מתוך הים לפני כשמונה מיליון שנה. בהיותו מבודד ונפרד מהיבשות, התפתחו באי מאות מינים ייחודיים של בעלי חיים וצמחים. ואולם, עם הגעת האירופאים למאוריציוס במאה ה-16, אסון אקולוגי כבד נגרם.

הקורבן הידוע ביותר של האסון באי היה ציפור הדודו, שעל פי הסברה נכחדה בסוף המאה ה-17. כ-98% מהיערות - שהיוו סביבת גידול למינים שונים - נכרתו, בעיקר כדי לפנות שטחים לגידול קנה סוכר. האירופאים גם הביאו עמם טורפים מערביים, כמו עכברושים, שאיימו על המינים הייחודיים הרבים.

עשרת אלפים מבקרים צפויים להגיע השנה

כעת מנסים מומחים לשימור ליצור מחדש באוז-אגרט, את הסביבה שהיתה באי בעבר ולספק מקלט למינים הנמצאים בסכנת הכחדה. מומחים לשימור הסביבה סילקו מהאי הקטן את
העכברושים, החתולים והעזים. סירות המגיעות לאי והבתים השוכנים בו נבדקים היטב כדי לוודא שאין בהם דיירים סמויים, שעלולים לאיים על השיקום.

לאחר שסכנת הטורפים הורחקה, בקרב שני מינים בסכנת הכחדה - יונה גדולה ורודה וציפור הפודי המקומית - חלה עלייה מכמה פרטים בודדים לכמה מאות פרטים. "זה ממכר", אומרת רות קול, חוקרת ציפורים בריטית שחיה באי זה ארבע שנים. "אתה יכול לראות את התוצאות".

מאוריציוס כבר רשמה לזכותה הצלחות מרשימות בעבר: בז מאוריציוס היה הציפור הנדירה ביותר בעולם: ב-1974 היה ידוע רק על ארבעה פרטים בעולם. כיום יש כאלף פרטים ממין זה. אולם הפרויקט באוז-אגרט אינו עוסק רק בציפורים. כ-260 חומטים - לטאות אפורות-חומות שאורכן כאורך זרוע - נלקחו מאי אחר שבו שיגשגו והוחזרו לאגרט, היכן שחיו לפני מאות שנים.

כ-10,000 מבקרים צפויים להגיע השנה לאי, לעומת 8,300 שהגיעו ב-2006, מתוכם הרבה ילדים תושבי מאוריציוס. מומחי שימור הסביבה אומרים כי להעלאת המודעות לפרויקט ברחבי מאוריציוס בעתיד יש לתת עדיפות ראשונה - במיוחד בקרב גורמים העוסקים בפיתוח בתי מלון, המעוניינים להרוויח מתוכניות הממשלה לחיזוק התיירות.

לדברי פעילי איכות סביבה העובדים באי, יש הצלחה מסויימת בהעלאת המודעות. בעלי אדמות רבים הפגינו התלהבות לאמץ תוכניות פיתוח ידידותיות לסביבה, ופעילי סביבה ניהלו ב-2005 מאבק מוצלח להפסקת בנייתו של כביש ראשי, שהיה אמור להיסלל בעמק עשיר בחיות בר. "אנחנו משיגים נצחונות, אבל ההתקדמות מאוד, מאוד אטית", אומר חדון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully