וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשמל מוזל לעניים

עמי צדיק

18.4.2007 / 9:10

עמי צדיק, כלכלן, חושב שכמו ארה"ב ואנגליה, גם ישראל יכולה להרשות לעצמה לתת חשמל מוזל לעניים, כדי למנוע ככל האפשר ניתוקים

נחמיה שטרסלר תוקף ("כחלון הזדמנויות", 2.3 ,MarkerWeek; "מכת חשמל", 20.3 ,TheMarker) הצעת חוק פרטית של ח"כ משה כחלון ואחרים, להנהגת תעריפי חשמל מופחתים למעוטי יכולת. שטרסלר טוען שאין מחירים מופחתים למעוטי יכולת במוצרים אחרים כמו מים. בבדיקה שנערכה במרכז המחקר והמידע של הכנסת עלתה תמונה שונה.

תעריפי המים למשקי בית בישראל מבוססים על תעריף נמוך לכמות מים ראשונית ותעריף גבוה יותר לכמות נוספת. גם בחשבון הטלפון הקווי יש תעריף מופחת - הנחה בתשלום טלפון לנכים למספר שיחות ראשוני, וכן תשלום קבוע מופחת לצרכנים העושים שימוש מופחת בטלפון. באחרונה החליט שר התקשורת, אריאל אטיאס, על שינוי בתנאי ההנחה בתשלום הקבוע וכן על הנחה למקבלי קצבת הבטחת הכנסה.

יתרה מזו, במדינות מפותחות רבות יש מודעות לצורך הציבורי לצמצם ניתוקי חשמל בקרב משפחות עניות וננקטים צעדים לשם כך. מדינות בארה"ב מעניקות הקלות מס לחברות חשמל שמסייעות למשפחות מעוטות הכנסה. כך, לדוגמה, חברות חשמל שנותנות הנחה של 20% למשפחות מעוטות הכנסה, זכאיות לקיזוז הפסד ההכנסות שנוצר באמצעות זיכוי מס. תוכניות הממשל לייעול אנרגטי וההקלות במס הניעו את חברות החשמל בארה"ב להציע הקלות והנחות למשקי בית נמוכי הכנסה, בשיתוף פעולה עם הממשל הפדרלי, עם הרשויות המקומיות ועם ארגונים קהילתיים.

ממשלת בריטניה מנסה בעשור האחרון להקטין את היקף ה"עוני דלק" (fuel poverty). על פי מדד "עוני דלק", משק בית המוציא יותר מ-10% מהכנסותיו עבור דלק נחשב "עני דלק". לפי הערכות מעודכנות, כ-4 מיליון משקי בית בבריטניה הם "עניי דלק". החקיקה הבריטית מאפשרת לממשלה להתערב כדי לצמצם את היקף התופעה. חברות חשמל בריטיות מציעות תוכניות ותעריפים נמוכים לקבוצות חלשות הדומות לתוכניות בארה"ב. כמו כן, החקיקה מחייבת את חברות האנרגיה לעמוד ביעדים לצמצום צריכת האנרגיה שהן מספקות. בנוסף, כדי לעמוד ביעדים שקבעה הממשלה, חברות האנרגיה מחויבות להשקיע בייעול אנרגטי של הלקוחות, ועליהן לנתב 50% מן ההשקעות למשקי בית מעוטי הכנסה.

תעריף החשמל באיטליה למשקי בית הוא דיפרנציאלי לפי כמות, וכך משקי בית שבהם רמת הצריכה נמוכה משלמים תעריף מופחת. במסגרת המדיניות לצמצום העוני, נשקל שינוי כדי שהתעריף המופחת יתבסס על הכנסה כלכלית אוניברסלית לפי זכאות.

כך שגם במדינות המבוססות על שוק חופשי, כמו ארה"ב ובריטניה, יש מודעות גבוהה לצרכים של משפחות עניות במטרה למנוע ככל האפשר ניתוק חשמל.

הכותב הוא כלכלן במרכז המחקר והמידע של הכנסת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully