וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטבח בוירג'יניה: מרצה ישראלי נהרג

שי אילן

17.4.2007 / 8:19

33 בני אדם נהרגו ו-21 נפצעו באירוע הירי החמור ביותר אי פעם בקמפוס אמריקאי. היורה התאבד, לא ידוע מה הרקע למעשה

(וידאו: חדשות 10)

לפחות 33 בני אדם נהרגו בשתי תקריות ירי בקמפוס "המכון הטכנולוגי של וירג'יניה" בארצות הברית, כך דווח ברשת פוקס. לפחות 21 בני אדם נוספים נפצעו. בין ההרוגים גם אזרח ישראלי, פרופ' ליביו ליברסקיו, עולה מחבר העמים שהיגר לארה"ב, ושימש כמרצה בכיר למכניקה והנדסה באוניברסיטה. שלושת הסטודנטים הישראלים בקמפוס לא נפגעו.

לפי דיווחים ראשונים ברשתות הטלוויזיה בארה"ב, מרבית הפצועים נפצעו בלחץ שנוצר כשניסו הסטודנטים לברוח מהיורה. עדי ראיה מהמקום מספרים על סטודנטים שקפצו מהקומה הרביעית, בנסיון להמלט. ארבעה מהפצועים נמצאים בשעות אלה בחדר ניתוח ומצבם לא ידוע.

מפקד המשטרה בוירג'יניה הודיע כי יש בידי אנשיו זיהוי ראשוני של היורה, אולם לא הוסיף פרטים. בגלי צה"ל דווח, כי היורה התאבד וגופתו נמצאה במקום וכעת מנסה המשטרה לברר את מניעיו. לדברי מפקד המשטרה עדיין נבחן הקשר בין שתי המתקפות שהיו בקמפוס ונמצאו שני כלי נשק.

עד כה היה ידוע כי היורה הוא אסיאתי, אך לא ברור עדיין אם מדובר בסטודנט או אדם מבחוץ. לא ניתן היה לזהותו, משום שלא נשא עליו תעודת זהות. כמו כן דווח שהוא ככל הנראה ירה בעצמו והפצע חמור מכדי שניתן יהיה לזהותו בקלות.

ההערכה היא כי היורה שחדר לבניין מגורי הסטודנטים ורצח שם אדם אחד, הוא אותו יורה שנכנס שעתיים מאוחר יותר למתחם של כיתות לימוד ורצח 31 בני אדם נוספים. נשיא האוניברסיטה אמר כי לאחר הירי הראשון סברו הרשויות שהיורה עזב את המקום ולכן לא סגרו את שערי האוניברסיטה.

עד ראיה: היורה חיפש את חברתו

בתחילה הופיעו בתקשורת דיווחים על ירי מוגבל היקף בו נהרג אדם אחד ונפצעו מעטים. דיווחים על אירוע זה הגיעו למשטרה בערך בשעה 07:15 על פי שעון ארה"ב, סמוך לשעה בה סטודנטים יוצאים לעבר הכיתות. כעבור שעתיים החלו להגיע פרטים על אירוע ירי שני, משמעותי הרבה יותר, במקום שעל פי הדיווחים מרוחק מהלך חצי שעת הליכה ממקום הירי הראשון.

עדי ראיה דווחו על תוהו ובוהו ובהלה רבה. אחדים סיפרו שלראשו של היורה היה כובע מצחיה, והוא לבוש בז'קט מלא במחסניות שהחליף בתכיפות רבה. ככל הנראה, בשעה שהיורה היה במעונות הוא עבר מחדר לחדר ואחר כך המשיך לבנין כיתות וגם שם עבר מכיתה לכיתה וזרע מוות. עד ראייה אחד אמר ששמע את היורה אומר שבא לקמפוס כדי לחפש את חברתו לשעבר והחבר החדש שלה. עד ראיה אחר אמר שבמקרה אחד העמיד היורה תלמידים בשורה ובפשטות הוציא אותם להורג.

מה קרה בשעתיים בין אירועי הירי?

הסטודנטים באוניברסיטת וירג'יניה טק שהתראיינו לתחנות הטלוויזיה השונות, אמרו שלא חששו לביטחונם, למרות מספר אירועים בחודשים האחרונים. באוגוסט ניסתה המשטרה לאתר אדם חמוש שחדר לשטח האוניברסיטה ובחודשים האחרונים היו שני מקרים של התראות להטמנת פצצות שגרמו לפינוי מבנים.

זמן מה אחרי האירוע הראשון שלחה הנהלת האוניברסיטה הודעות דואר אלקטרוני לסטודנטים המזהירות אותם להישאר בחדריהם, אבל ככל הנראה עד למשלוח ההודעות עבר זמן רב. לא ברור גם מה התרחש בשעתיים שחלפו בין אירוע הירי הראשון לשני. סטודנט אחד סיפר לעיתון "ניו יורק טיימס" שהלך משיעור לשיעור עם מכשיר IPOD ובקושי שמע רעשים שהתבררו אחר כך כיריות.

הסטודנטים ההמומים אמרו שווירג'יניה אינה ידועה כמקום אלים ולכן לא ראו את הקמפוס כמקום המועד לאירוע כזה. לעומת זאת, החוק בוירג'יניה מתיר נשיאת נשק ואחד הסטודנטים אמר לתחנת הטלוויזיה "סקיי" שאין בעיה להכניס נשק לקמפוס, "אפילו לא משגרי טילים".

הנשיא בוש הביע זעזוע

הנשיא בוש הביע זעזוע מהאירוע ואת דאגתו לקורבנות ומשפחותיהם. במסיבת עיתונאים נמסר שהבית הלבן עוקב אחרי האירועים. עם זאת, סירבה הדוברת דנה פרינו להתייחס לשינוי אפשרי במדיניות הממשל לגבי אחזקת רובים.

זהו אירוע הירי החמור ביותר אי פעם בקמפוס אמריקאי. בשנת 1966 עלה אדם חמוש לקומה ה-28 במגדל שעון באוניברסיטת טקסס. משם הוא ירה למוות ב-16 בני אדם, בהם אשתו ואימו. ב-1999 ירו שני תלמידי בית ספר ב-12 מחבריהם בעיר קולומביין, ואחרי כן ירו בעצמם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully